به گزارش ایرنا این منطقه شاهد خوش قولی دولت یازدهم در احداث فرودگاه در كنار دیگر دستاوردهای دولت در زمینه تسهیل تجارت و توسعه متوازن بود؛ فرودگاهی كه این منطقه را به عنوان دروازه اروپا در مسیر بالندگی اقتصادی قرار می دهد.
نقش فرودگاه در توسعه همه جانبه منطقه آزاد ماكو با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی منطقه به خوبی روشن است زیرا موقعیت ژئواستراتژیك و ژئوپلیتیكی ماكو این امكان را می دهد كه بتواند به عنوان قطب اصلی حمل و نقل منطقه ای بـه ایفای نقش ترانزیتی بپردازد.
عملیات اجرایی این فرودگاه نیز با هدف تسریع در ارائه خدمات تاثیرگذار در سطوح داخلی و بینالمللی، ایجاد دسترسی به حمل و نقل هوایی و توسعه ارتباطات اقتصادی داخلی و بینالمللی در خرداد سال 1393 شمسی آغاز شد و با توجه به اهمیتی كه برای دولت تدبیر و امید داشت، در عرض 2 سال پروازهای داخلی آن برقرار شد.
محمدمهدی شهریاری، استاندار آذربایجان غربی نیز چندی پیش به برگزاری جلسه رفع مشكلات حمل و نقل هوایی و زمینی استان در منطقه آزاد ماكو اشاره كرد و گفت: مجوز مرز هوایی فرودگاه این منطقه صادر شد و به زودی پروازهای بین المللی آن برقرار می شود؛ پروازهایی كه در كنار حذف روادید برای اتباع خارجی در این منطقه، تردد فعالان اقتصادی كشورهای همسایه به ماكو را تسهیل می كند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماكو هم خبرهای خوش در ارتباط با شكوفایی این دستاورد دولت تدبیر و امید را كامل تر كرد و گفت: این سازمان با احداث شهر فرودگاهی به مركز لجستیك شمالغرب كشور تبدیل می شود.
غلامرضا سلیمانی با بیان اینكه در دیدار با سفیر تركیه در تهران به موقعیت فرودگاه ماكو به عنوان شهر فرودگاهی 500 هكتاری پرداخت شد، افزود: در این فرودگاه سوخت هواپیماها به قیمت ایران عرضه می شود و طرف های ترك می توانند در توسعه گردشگری تركیبی و سوخت گیری پروازهای شرق به غرب از آن استفاده كنند.
وی به ایجاد مركز تعمیر موتور هواپیما در فرودگاه ماكو هم اشاره كرد و ادامه داد: این مركز می تواند با استفاده از تكنولوژی و تجربه های كشور تركیه ایجاد شود.
وی اضافه كرد: در منطقه آزاد ماكو با همكاری پلیس اطلاعات و امنیت عمومی، زمینه تسهیل تردد اتباع خارجی فراهم می شود و به زودی اتباع خارجی می توانند بدون اخذ روادید و درج مهر در گذرنامه به این منطقه سفر كنند.
قربان محرم نژاد، مدیر فرودگاه منطقه آزاد ماكو هم با بیان اینكه تجهیزات هوانوردی این فرودگاه دارای استانداردهای بین المللی بوده و مطابق با آخرین تكنولوژی روز دنیاست، گفت: این فرودگاه دارای هشت هزار مترمربع ترمینال اصلی و 800 مترمربع سالن تشریفات است و ارتفاع برج مراقبت بالغ بر 32 متر بوده و ساختمان های جنبی از قبیل ایمنی آتش نشانی و هواشناسی و غیره در حال احداث است.
معاون فنی و عمرانی منطقه آزاد ماكو هم در مورد مشخصات این فرودگاه گفت: فرودگاه ماكو در حاشیه رود پر آب ارس، همسایگی كشورهای آذربایجان، جمهوری خودمختار نخجوان و كشور تركیه و جوار جاده ترانزیتی تبریز ـ ماكو قرار گرفته است.
فرزاد بازیار افزود: طول باند این فروگاه سه هزار و 270 متر، عرض باند آن 45 متر و طول جاده گشت زنی 9 هزار و 50 متر بوده و ابعاد اپرون /Apron/ یا «پاركینگ وسایل پرنده» 150 در 132.5 مترمربع است.
وی اضافه كرد: این فرودگاه در زمینی به مساحت بیش از 600 هكتار احداث شده كه شامل سطوح پروازی «ایرساید» یا منطقه هوایی به مساحت 205 هكتار، لند ساید یا منطقه زمینی به مساحت 115 هكتار و 340 هكتار ذخایر شهر فرودگاهی است.
وی ادامه داد: در ابتدا این فرودگاه برای هواپیماهای فوكر 100 طراحی شد اما بنابر ضرورت و نیاز و ایجاد تغییرات لازم ایرباس A320 نیز قابلیت نشست و برخاست در این فرودگاه را دارد.
معاون فنی و عمرانی منطقه آزاد ماكو بیان كرد: ظرفیت جابجایی سالانه این فرودگاه نیز 160 هزار نفر و ظرفیت جابجایی بار آن یكهزار و 800 تن در سال است.
بازیار افزود: تمامی تجهیزات این فرودگاه در امنیت كامل با هزینه ای بالغ بر 200 میلیارد ریال از اروپا خریداری شده و دارای استانداردهای بین المللی است.
وی اضافه كرد: در حال حاضر ساختمان های ترمینال، تكنیكال، سپاه، نیروی انتظامی، آتش نشانی، هواشناسی، موتورخانه، نیروگاه، پاویون و برج مراقبت به پایان رسیده و محوطه سازی و اجرای تاسیسات زیربنایی در دست انجام است.
وی با اشاره به اینكه بهره برداری از این فرودگاه در توسعه مراودات تجاری منطقه تاثیر می گذارد، ادامه داد: با برقراری پروازهای روزانه در فرودگاه منطقه آزاد ماكو، ظرفیت های گردشگری این منطقه بیش از پیش معرفی شده و این منطقه به قطب صنعتی و تولیدی تبدیل می شود.
مدیر شمالغرب هواپیمایی آتا هم گفت: فروش بلیط پروازهای تهران - ماكو و بالعكس به صورت اینترنتی توسط شركت هواپیمایی آتا در وب سایت www.sepehrsafar.com در دسترس مسافران قرار دارد.
خلیل محمدزاد افزود: باند پرواز، پاركینگ، ارتباطات بی سیم این فرودگاه در حد مطلوب است و همه هواپیماها می توانند در این فرودگاه فرود بیایند.
وی اضافه كرد: در حال حاضر امكان پرواز در این فرودگاه از طلوع تا غروب آفتاب ممكن است و اگر باند پرواز این فرودگاه به سیستم روشنایی تجهیز شود امكان پرواز و فرود در در شب نیز فراهم می شود.
وی اعلام كرد: هر هفته سه پرواز در روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه با هواپیمای 737 شركت هواپیمایی آتا از فرودگاه ماكو به تهران و بالعكس انجام می شود و علاوه بر آن قرار است در صورت ایجاد مقدمات لازم، پروازهای ماكو به كیش و مشهد نیز انجام شود.
به گزارش ایرنا نخستین پرواز رسمی از فرودگاه منطقه آزاد ماكو 23 اسفند سال 1395 با حمل خانواده های شهدا به عنوان مسافر با هواپیمای بوئینگ 737 به سوی مشهد انجام شد تا فرودگاهی كه در كمتر از 2 سال احداث شده بود، با استفاده از ترمینال موقت مورد بهره برداری قرار گیرد.
در حال حاضر سه فرودگاه ارومیه، خوی و ماكو در آذربایجان غربی فعال است؛ توسعه فرودگاه ها در این استان زمینه حضور بیشتر گردشگران و سرمایه گذاران را فراهم می كند و به رونق اقتصادی این خطه كم برخودارتر منجر می شود.
ارتباطات و دسترسی آسان نكته كلیدی در مقوله توسعه بوده و از این رو وجود فرودگاه در شمال آذربایجان غربی برای شهرستان های همجوار از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
3072/7129
هدیه ای از جنس امید؛
فرودگاه ماكو نماد توجه دولت به جوان ترین منطقه آزاد كشور
۲۸ آبان ۱۳۹۷، ۲۱:۲۹
کد خبر:
83105897
ارومیه- ایرنا- فرودگاه ماكو چندی پیش به صورت جهادی و با هدف تسهیل تردد گردشگران و فعالان اقتصادی به این منطقه راه اندازی شد و اكنون در حال شكوفایی است تا یكی از دستاوردهای دولت تدبیر و امید در راستای توسعه جوان ترین منطقه آزاد كشور باشد.