۲۷ آبان ۱۳۹۷،‏ ۲:۲۹
کد خبر: 83103211
۰ نفر
گیلان شمس لنگرودی اش را گرامی داشت

رشت- ایرنا- گیلان در بیست و ششمین روز آبان محمد شمس لنگرودی شاعر محبوب و نامی خود را همزمان با سالروز میلادش طی مراسمی گرامی داشت.

به گزارش ایرنا، در این آیین مزین به شعر و سخن و موسیقی با حضور ادیبان ، دانشگاهیان و اهالی فرهنگ در پژوهشكده گیلان شناسی از شمس لنگرودی به پاس تلاش برای فرهنگ كشور قدردانی شد.
محمد شمس لنگرودی در این مراسم با نقل این گفته شاملو كه كار كردن در كشورهای بحران زده تونل زدن در كوه ناممكن ها است از حمایت و همدلی مخاطبان همراه و برگزاركنندگان مراسم سپاسگزاری كرد.
وی خاطرنشان كرد : این همدلی در شرایطی كه بسیارانی سنگ می اندازند ارزشمند است و ما را سر شوق می آورد برای این كه در خلاء كه نمی شود شعر نوشت .
وی خاطرنشان كرد : یكی از خوشبختی های من این بود كه همیشه هر كاری كردم برای خودم كردم . شعر و هر آنچه نوشته ام پاسخ به خواسته دلم بود . تاریخ تحلیلی را نیز در پاسخ به نادانسته های خودم و پی بردن به موضوع تحقیق كردم و نوشتم و گفتم عده دیگری هم از این اطلاعات استفاده كنند.
وی با تاكید بر این كه حافظ استاد من است افزود: آندره مالرو جمله مهمی دارد كه بعدها دیدم خیلی بهتر از این را حافظ گفته كه می گوید زندگی هیچ ارزشی ندارد اما هیچ چیز هم ارزشمندتر از زندگی نیست .
شمس لنگرودی با بیان این كه یك تضاد و تناقضی در این مساله هست تصریح كرد:من زندگی را این طوری دیده ام هر كاری كرده ام شعری نوشته ام پاسخ به خواسته دلم بود .
این شاعر به نام گیلانی با اشاره به این كه نخستین شعرش را در 16 سالگی نوشته و برخی او را متهم می كردند كه شعر را پدرش نوشته گفت : حرفها همیشه ادامه دارد و پشت سر شاملو هم می گفتند .
وی با اشاره به بازی اش در یك فیلم كه موجب كسب عنوان بهترین بازیگر از نگاه منتقدان نیز شد گفت :در 20 و چند سالگی به دلایلی دوره بازیگری را دیدم اما با شروع انقلاب رها كردم ولی بعدها هم برای دل خودم فیلم بازی كردم نه این كه بخواهم بازیگر شوم .
این هنرمند گیلانی خاطرنشان كرد: صمیمیت خودم با خودم ، دروغ نگفتن خودم به خودم باعث شد كه خوشبختانه یك عده با من همدلی كردند.
وی با اشاره به این كه نیچه می گفت اگر هنر نبود واقعیت ما را خفه می كرد تصریح كرد: این سیاستمداران هستند كه واقعیتها را شكل می دهند و فقط هنر است كه دروغ نمی گوید ، هنر اثر گذار كه به قلب شما نفوذ كند.
وی در ادامه تعدادی از اشعارش را برای حاضران خواند و از سرودن و خواندن ترانه ای خبر داد كه طی ماههای آینده منتشر می شود.
شمس لنگرودی از پژوهشكده گیلان شناسی دانشگاه گیلان و محسن آریاپاد شاعر و ترانه سرای گیلان به پاس برگزاری این برنامه قدردانی كرد.
*شاعری شبیه شعرش
در ادامه برنامه سینا جهان دیده استاد ادبیات دانشگاه گیلان و منتقد ادبی در سخنانی به بررسی اجمالی شعر شمس لنگرودی پرداخت.
وی با اشاره به علاقه ی 27 ساله اش به شمس لنگرودی و اشعارش گفت : شمس لنگرودی شبیه شعر خودش است .
این استاد دانشگاه یاداور شد: شمس در دهه 60 شاعر مهمی است كه از شاملو می گذرد . ایدئولوژی و اتوپیایی در شعر وی هست و شعرهایش به شعر لوركا نزدیك است.
وی با یاداوری سكوت 10 ساله شمس در دهه هفتاد آن را در نتیجه تحقیق بر روی تاریخ تحلیلی دانست و اظهار داشت : شعر ، اتفاقی در شمس است كه نادر ، انسانی و دارای ابعاد خاص است.
این استاد ادبیات یكی دیگر از مسائل مهم در شعر شمس را تفكر شمس ، مواجهه با نیستی و حیرت و وجود نوعی تاسف در او دانست.
وی با اشاره به وجود ذهنیت تراژیك و تفكر تمثیلی در شعر شمس افزود: شمس شبیه فروغ و شاملو زندگی و دفتر شعرش یكی است .
جهان دیده خاطرنشان كرد: حتی در شعر عاشقانه اش نیز اندوهی بیكران است و هسته تراژیك دارد .
وی در ادامه در باره سورئالیسم در اشعار شمس ، آشنایی وی با سبك هندی و برتر دانستن مضمون از موضوع از نگاه شمس سخن گفت .
*نگاه رندانه به جهان
رحیم رسولی از طنزپردازان گیلانی در ادامه همایش اظهار داشت : نگاه ، ذهن و زبان شمس و برخوردش با جهان هستی هوشیارانه و رندانه است .
وی همچنین با خوانش بخشهایی از دو شعر شمس به نگرانی های انسان معاصر در باب مرگ و ناامنی و بازتابش در شعر شمس اشاره كرد:دیر آمدی موسی / دوران اعجازها گذشته است/ عصایت را به چارلی چاپلین بده / تا كمی بخندیم .
*شاعر ستایشگر شادكامی
رییس پژوهشكده گیلان شناسی نیز در این مراسم خطاب به شمس گفت: ما به شاعران بسیار وامداریم چرا كه شما فرصت وقت خوش را به ما داده و به زندگی ما عظمت و معنا می بخشید .
وی از شمس لنگرودی به عنوان شاعر ستایشگر شادكامی یاد و خاطرنشان كرد : شما خلاهای ما را پر كردید .
وی ادبیات را مهمترین ثروت جامعه ایرانی دانست و افزود: ادبیات فارسی، آشنایی با متون ادبی معبری برای آموزش و پرورش انسان و جامعه فضیلتمند است .
این مردم شناس با اشاره به تعهد شمس به فرهنگ گیلان تصریح كرد : شناخت جزء نگر شما ، غرق شدن در فرهنگ ایران و گیلان برای ما و عموم مردم شناسان الهام بخش است .
وی با اشاره به اهمیت مردم شناسی و تاثیر آن در موازنه بین فرهنگ و دانش اظهار داشت : مردم ما ارتباط عمیقی با شاعرانشان دارند.
*نمود بوم گرایی در شعر شمس
در ادامه دكتر نگین بی نظیر از استادان ادبیات دانشگاه گیلان به نمودهای بوم گرایی در شعر شمس لنگرودی پرداخت .
وی اظهار داشت: وقتی یك گویش ور زبان رسمی مثل زبان فارسی دارد و این زبان در برخورد با یك زبان گونه، گویش و یا زبان دیگر قرار می گیرد به واسطه اقتدار زبان رسمی و از طرفی رسوب و ته نشین شدن زبان محلی و بومی این تعامل ها به صورت دادو ستد زبانی و مجموعه تحولات زبانی خود را نشان دهد .
وی تصریح كرد: وقتی ما صحبت می كنیم به شكل اجتنابی ناپذیری تاثیر گویش و زبانمان در كنار زبان رسمی خود را نشان می دهد و به انحای مختلف خودنمایی می كند .
به گفته وی در متنی كه به زبان رسمی نوشته می شود اعم از داستان یا شعر آنجا هم رد پای این زبان محلی مشهود است .
وی اظهار داشت :تاثیر زیست بوم و محیط جغرافیایی و صبغه اقلیمی به گونه ای شناسنامه یك اثر است كه وجه تمایز از آثار هم شكل خودش می شود.
بی نظیر خاطرنشان كرد: در شعر استاد لنگرودی تكیه بر شبكه های واژگانی ، بافت تصویری و تعبیر آفرینی هایی است كه از محیط گرفته شده و واژگانی كه ذاتا تمایز بومی دارند و واژه اثر را به جغرافیای خاصی مرتبط و معنا دار می كند .
*زبان دارای قدرت جادویی است
دكتر سبز علی پور شاعر منتقد و پژوهشگر بعنوان یكی دیگر از سخنران های مراسم به بررسی آواز واژه ها در شعر شمس لنگرودی پرداخت .
وی با بیان این كه جهان را واژه ها مدیریت می كنند از قدرت جادویی زبان سخن گفت .
وی اظهار داشت : شاعران از قدرت جادویی زبان برخوردارند و آن را زودتر از فلاسفه كشف كرده اند و بعد از پیامبران ، جاودانه ترین اشخاص شاعران هستند .
وی با بیان این كه شعرا با قدرت هستی سازی زبان آشنا هستند خاطرنشان كرد: در شعر شمس هم رگه هایی از این دیده می شود آنجا كه می گوید ببین چگونه سنگ ریزه های واژگان را بر هم می گذاریم تا برای تو آرامگاهی بسازیم.
وی با بیان این كه شاعران از نقش هستی سازی واژه ها خبر دارند افزود: اشعار شمس نشان می دهد كه وی زبان را هستی ساز می داند .
آیین نكوداشت محمد شمس لنگرودی به همت پژوهشكده ی گیلان شناسی دانشگاه گیلان، مجمع اسلامی فرهنگیان گیلان و انجمن شعر گیلان برگزار شد.
باران /ببار/ببار و خیابان ها را غرق كن /بر سر این چهار راه/در انتظار نوحیم/باران ببار و تنگ حوصلگی مكن/آب ، اگر از سر نگذشته باشد/كشتی نوح/ نخواهد رسید /نوح خواهد آمد/و كبوترش را/بر میدان ها و اداره های دفن شده در توفان/رها خواهد كرد/تا بر نك بانك ها بنشیند/و از رستگاری/خبر آورد /قدری شتاب كن باران/ببین دلال های چوب/چه گونه بر هر سویی می دوند و عرق می ریزند/باران/ببار و خیابان ها را غرق كن/و فقط لامپ ها را نپوشان/كه چهره ی نوح را ببینیم/
ما از جماعت كشتی/فقط ابلیس را می شناسیم.
محمد تقی شمس لنگرودی زاده ی 26 آبان 1329 لنگرود در شرق گیلان است . شعرهایش رایحه ای عاشقانه دارد .
به باور او جهان در حال فرورفتن در یك منجلاب است و شعر شاید جان پناهی برای وی.
سرودن شعر را از دهه 1350 آغاز كرده و دلبستگی پدر شاعرش در علاقمندی وی به دنیای شعر موثر بوده . نخستین شعرش را در 16 سالگی سرود و در مجله «امید ایران» منتشر كرد. اولین مجموعه شعر او نیز با عنوان «رفتار تشنگی» در سال 1355 منتشر شد. وی دانش آموخته اقتصاد در مدرسه عالی بازرگانی رشت است . مجموعه‌ شعرهای «رفتار تشنگی»، «در مهتابی دنیا»، «خاكستر و بانو»، «جشن ناپیدا»، «قصیده لبخند چاك چاك»، «نت‌هایی برای بلبل چوبی»، «پنجاه و سه ترانه عاشقانه»، «باغبان جهنم»، «ملاح خیابان‌ها»، «لب‌خوانی‌های قزل‌آلای من»، «رسم كردن دست‌های تو»، «می‌میرم به جرم آن‌كه هنوز زنده بودم»، «شب، نقاب عمومی است»، «آوازهای فرشته‌ بی‌بال»، «تعادل روز بر انگشتم» و «و عجیب كه شمس‌ام می‌خوانند» (63 ترانه عاشقانه) از آثار منتشرشده شمس لنگرودی هستند.
او همچنین رمان‌های «رژه بر خاك پوك» و «آن‌ها كه به خانه من آمدند»، كتاب‌های كودك «شبی كه مریم گم شد» و «رومی و بومی» و كتاب‌های «تاریخ تحلیلی شعر نو» (در 4 جلد)، «گردباد شور جنون» (سبك هندی و كلیم كاشانی)، «مكتب بازگشت» (بررسی شعر دوره‌های افشاریه، زندیه، قاجاریه)، «رباعی محبوب من» و «روزی كه برف سرخ ببارد» را منتشر كرده است.
این شاعر گیلانی در فیلم‌های «فلامینگوی شماره 13»، «احتمال باران اسیدی»، «پنج تا پنج» و «دوباره زندگی» هم بازی كرده است.
6030