۲۶ آبان ۱۳۹۷، ۱۶:۳۳
کد خبر: 83102832
T T
۰ نفر
مجارها به دنبال ریشه های تاریخی خود در ایران هستند

سن پترزبورگ - ایرنا - معاون اول وزیر فرهنگ مجارستان در دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در سن پترزبورگ اعلام كرد: ما بر این باوریم كه نیاكان ما نه فقط از روسیه بلكه از ایران به مجارستان امروز آمده اند و ریشه های ایرانی داریم.

به گزارش روز شنبه خبرنگار ایرنا، خانم «اورشایا پاچای تماشیچ» در حاشیه همایش بین المللی فرهنگی سن پترزبورگ در دیدار با سید عباس صالحی با بیان این مطلب افزود: وزیر فرهنگ مجارستان می خواهد موسسه ای را برای مطالعه ریشه های ملت مجار ایجاد كند.
تاماشیچ گفت: وزیر فرهنگ مجارستان پیشنهاد كرده است كه در موافقتنامه همكاریهای فرهنگی ایران و مجارستان، بندی را درباره تحقیقات پیرامون باستان شناسی و تاریخ نیاكانمان و پژوهش هایی كه با شما در این عرصه می توانیم انجام دهیم، قید و اضافه شود.
تاماشیچ در ادامه این گفت وگو از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست كرد كه در این راه به مجارها كمك كند.
وی افزود: روابط ایران و مجارستان در سطح خوبی قرار دارد و دو كشور در عرصه های مختلف با یكدیگر همكاری می كنند.
تاماشیچ گفت: هدف ما فقط توسعه روابط بین دولت های دو كشور نیست بلكه همكاری های مردم دو كشور نیز باید افزایش یابد و بیش از پیش با هم آشنا شوند.
وی همچنین خاطرنشان كرد كه سفیر ایران در بوداپست شخص فعالی است و برای توسعه روابط دو كشور تلاش می كند.
این مقام مجارستانی افزود: وزیر فرهنگ مجارستان به ایران علاقه بسیار زیاد دارد و تاریخ این كشور را مطالعه می كند و این مساله زمینه خوبی برای همكاری مقام های فرهنگی دو كشور بوجود می آورد.

** از تحقیقات درباره ریشه مجارها حمایت می كنیم
سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران نیز در این دیدار اعلام كرد كه از طرح تحقیقات درباره منشاء و ریشه های ایرانی ملت مجارستان استقبال می كنیم و تهران آماده همكاری در این زمینه با بوداپست است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینكه روابط ایران و مجارستان همواره خوب بوده است، اظهار كرد: سفر نخست وزیر مجارستان به تهران در چند سال گذشته نقطه عطفی در روابط اقتصادی و سیاسی تهران و بوداپست بود.
وی همچنین گفت: سفر مقام های دولتی و سازمانی دو كشور در چند سال اخیر زمینه های جدیدی را برای ارتباط دو كشور بوجود آورده است.
صالحی با بیان اینكه روابط فرهنگی خوبی با مجارستان داریم، اظهار داشت: شمار زیادی دانشجوی ایرانی در مجارستان مشغول تحصیل هستند و سه شهر ایرانی با مجارستان توافق خواهر خواندگی دارند ضمن اینكه نسخ خطی زیادی به زبان فارسی در این كشور وجود دارد.
وی همچنین خاطرنشان كرد: رفت و آمد و حضور هنرمندان دو كشور ادامه دارد و هفته های فرهنگی و اتفاقات مهمی در سالهای اخیر میان دو كشور در حوزه فرهنگی برگزار شده است و سفرای ایران و مجارستان در كشورهای یكدیگر نقش برجسته ای در گسترش روابط دارند.
در ادامه این دیدار دو كارشناس مجار درباره منشاء ایرانی ملت مجارستان توضیحاتی ارایه كردند.
گفتنی است، هفتمین همایش بین المللی فرهنگی سن پترزبورگ از روز پنجشنبه به مدت سه روز و با حضور وزرای فرهنگ بسیاری از كشورهای جهان، مقام های ارشد سیاسی، نمایندگان سازمان های بین المللی در حوزه فرهنگ، فعالان و اساتید سرشناس از سرتاسر جهان در پایتخت فرهنگی روسیه برگزار شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی كشورمان دیروز جمعه در نشست تخصصی حفظ آثار باستانی كه در قالب دومین روز همایش بین المللی فرهنگی سن پترزبورگ برگزار شد، سخنرانی كرد ضمن اینكه بازدیدی هم از موسسه شرق شناسی نسخ خطی داشت.
در این سفر، مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه نیز وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همراهی می كرد.
اروپام391*1346