۲۶ آبان ۱۳۹۷، ۱۳:۰۹
کد خبر: 83102457
T T
۰ نفر

فرودگاه دزفول و دلایل كاهش پروازها

۲۶ آبان ۱۳۹۷، ۱۳:۰۹
کد خبر: 83102457
فرودگاه دزفول و دلایل كاهش پروازها

دزفول - ایرنا - فرودگاه دزفول به عنوان تنها فرودگاه شمال خوزستان بدون ردیف اعتباری اختصاصی به خیل گسترده ای از مسافران خدمات پروازی ارائه می كند و در حال حاضر با مشكلات مالی و كاهش پروازها مواجه شده است.

به گزارش ایرنا فرودگاه دزفول یك فرودگاه نظامی است كه زیرنظر ستاد كل نیروهای مسلح قرار دارد و بدلیل نیاز منطقه علاوه بر پروازهای نظامی وظیفه جابجایی مسافران را نیز برعهده دارد.
سالانه بیش از پنج میلیون تن انواع محصول كشاورزی در شمال خوزستان تولید می شود كه بخش زیادی از این تولیدات با كیفیت بدلیل نبود بازار مناسب، خوراك دام می شوند در حالیكه با فعال شدن مرز هوایی و اجازه برقراری پروازهای بین المللی از ضایعات این بخش جلوگیری و زمینه صادرات محصولات به بازارهای خارجی فراهم خواهد شد.
مدیر آژانس مسافرتی آساره سیر هستی دزفول با اشاره به كاهش پروازهای فرودگاه به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه پروازهای فرودگاه دزفول ثبات ندارند و مشكلاتی كه با شركت های هواپیمایی به وجود آمده منجر به اعمال سلیقه های نادرست و ناهماهنگی هایی شده كه پروازهای فرودگاه را لغو كرده است.
محسن خواجونی افزود: مبالغی كه در این فرودگاه از شركت های هواپیمایی گرفته می شود بیش از سایر فرودگاه ها است و همین امر باعث شده شركت های هواپیمایی رغبتی به برقراری پرواز در این فرودگاه نداشته باشند.
وی با انتقاد از ارائه نشدن خدمات فرودگاهی در دزفول گفت: پروازهای شركت هواپیمایی آسمان و كاسپین در حال حاضر از فرودگاه دزفول حذف شده و فقط پروازهای ایران ایر برقرار هستند كه این امر منجر به كاهش مسافران آژانس های مسافرتی شده است.
وی افزود: زیرساخت های لازم برای انجام پروازها از طریق فرودگاه دزفول موجود است ولی برخی كج سلیقگی ها و اختلافات اجازه برقراری پرواز را نمی دهد.
به گفته عضو شورای اسلامی شهر دزفول و نماینده فرمانداری این شهرستان در فرودگاه، شركت عقاب عسلویه به دستور مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده دومنظوره از فرودگاه های نظامی، مدیریت پروازهای فرودگاه دزفول را برعهده دارد.
فرهاد جاموسی با بیان اینكه هیچ اعتبارات دولتی برای فرودگاه دزفول در نظر گرفته نشده است، افزود: با توجه به اینكه فرودگاه دزفول خدمات پروازی به جنوب غرب و شمال خوزستان ارائه می كند نامه هایی درخصوص اختصاص ردیف اعتباری به این فرودگاه به استاندار خوزستان ارسال شده است.
وی اظهار داشت: تاكنون فقط بنیاد بركت با مساعدت دكتر مخبر دزفولی حدود 40 میلیارد ریال برای این فرودگاه كمك كرده كه صرف آسفالت و جاده سازی آن شده است.
جاموسی كمبود زیرساخت ها و نداشتن اتوبوس كافی و ترمینال را مهمترین مشكل فرودگاه دزفول دانست و افزود: حداقل 15 اتوبوس برای جابجایی مسافران نیاز است ولی فقط 6 اتوبوس در فرودگاه فعالیت می كنند.
وی اضافه كرد: در حال حاضر به 50 میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم ضمن اینكه برای برج مراقبت فرودگاه نیز 10 میلیارد ریال قرض گرفته ایم.
عضو شورای اسلامی شهر دزفول خواستار همكاری و مساعدت مسئولان شهرهای شوش، گتوند و اندیمشك برای رفع مشكلات فرودگاه شد و اظهار داشت: فرودگاه دزفول آتش نشانی مستقل ندارد كه باید نسبت به رفع این مشكل اقدام شود.

** عملیات اورهال و افزایش نرخ دلار از دلایل كاهش پروازها
مدیر فرودگاه دزفول نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: فرودگاه دزفول تجهیزات لازم برای برقراری پرواز را در اختیار دارد كه این تجهیزات توسط شركت عقاب عسلویه تامین شده اند ولی هزینه ناچیزی از شركت های هواپیمایی دریافت می كند.
امیر مجتبی شهری افزود: فرودگاه دزفول با داشتن تجهیزات، كادر پروازی و نیروی انسانی باتجربه از ظرفیت های بالایی برخوردار است و پرواز هم زمان سه هواپیما در گذشته نشان از وجود ظرفیت های فراوان در این فرودگاه است.
وی یكی از دلایل كاهش پروازهای فرودگاه دزفول را پایان یافتن فصل تابستان و شروع مدارس و مسافرت های تابستانه دانست و اظهار داشت: عملیات اورهال و تعمیرات هواپیماها نیز از مهرماه آغاز شده لذا افت پرواز در این موقع از سال طبیعی است.
مدیر فرودگاه دزفول افزایش نرخ دلار در ماه های اخیر و مشكلات تامین قطعات هواپیما را از دیگر دلایل كاهش پروازهای این فرودگاه دانست و افزود: انتظار می رود در آذرماه با انجام عملیات تعمیر و اورهال هواپیماها تعداد پروازهای فرودگاه دزفول افزایش یابد.

** لزوم ورود خیرین برای برقراری پروازهای چارتری
امیر شهری نبود پروازهای چارتری را از دیگر دلایل كاهش پروازهای فرودگاه دزفول دانست و گفت: هیچ مشكلی در باند پروازی فرودگاه دزفول وجود ندارد و مواردی كه در فضای مجازی منتشر می شود كاملا بی اساس است.
مدیر فرودگاه دزفول افزود: اگر پروازهای چارتری در دزفول فعال شود گام مثبتی در جهت توسعه شهرستان دزفول برداشته می شود كه از خیرین انتظار می رود با ورود به این مقوله در پیشرفت شهرستان گام بردارند.
وی با اشاره به اینكه سالانه بین 10 تا 13 هزار نفر از طریق فرودگاه دزفول جابجا می شوند، اظهار داشت: توسعه فرودگاه و افزایش پروازها نیازمند همكاری دیگر دستگاه ها و ورود خیرین به این حوزه است.

** فرودگاه دزفول نیازمند اختصاص ردیف اعتباری
مدیر فرودگاه دزفول با اشاره به كمبودهای این فرودگاه گفت: اكنون پنج دستگاه اتوبوس مسافران را از باند تا ترمینال با پنج كیلومتر مسافت جابه جا می كنند كه درصورت تداخل پروازی جابجایی مسافران با مشكل مواجه می شود.
وی افزود: در این شرایط یا مجبوریم از اتوبوس های شهرداری استفاده كنیم و یا مسافران دچار معطلی می شوند كه نارضایتی آنها را به دنبال خواهد داشت.
امیر شهری اظهار داشت: متاسفانه با وجود پیگیری های فراوان هنوز اقدامی برای تامین اتوبوس انجام نشده است.
وی با انتقاد از دعوت نكردن از مدیر فرودگاه دزفول در جلسات مرتبط گفت: اگر در جلسات مرتبط مشكلات و نیازهای فرودگاه مطرح شوند بهتر می توان نسبت به رفع آنها اقدام كرد.
وی گفت: هزینه نگهداری از فرودگاه برعهده بهره بردار است كه در این خصوص فرمانداری دزفول می تواند كمك های شایانی در راستای حل مشكلات این فرودگاه داشته باشد.

** نبود زیرساخت لازم برای پروازهای بین المللی
مدیر فرودگاه دزفول درخصوص مجوز مرز هوایی دزفول گفت: برای انجام پروازهای بین المللی باید بسترهای لازم مانند سردخانه، نگهداری بار، رمپ پروازی و سوله فراهم شود و بودجه موردنیاز برای آن فراهم شود.
وی تامین رمپ پروازی برای فرودگاه دزفول را ضروری دانست و افزود: اكنون در رمپ پروازی فرودگاه دزفول فقط یك پرواز جای می گیرد كه در صورت تداخل پرواز از رمپ نظامی فرودگاه دزفول استفاده می شود و خدمات رسانی را سخت تر می كند لذا توسعه رمپ پروازی فرودگاه ضروری است.
وی اظهار داشت: برای تامین رمپ پروازی، سالن و ترمینال برای فرودگاه دزفول حدود 52 میلیارد ریال برآورد شده بود كه در این خصوص پیگیری هایی از طریق سازمان برنامه و بودجه انجام شده و موضوع در دست بررسی است.
نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: اجازه پروازهای بین المللی از طریق فرودگاه دزفول با دریافت مرز هوایی اخذ شده است ولی باید زیرساخت های لازم برای این پروازها ایجاد شوند.
عباس پاپی زاده تامین سردخانه، انبار و پایانه را برای فرودگاه دزفول ضروری دانست و افزود: تامین زیرساخت های لازم برای پروازهای بین المللی فرودگاه دزفول به حداقل یكسال و نیم زمان نیاز دارد.
وی درخصوص كاهش پروازهای فرودگاه دزفول نیز گفت: فرودگاه دزفول یك فرودگاه نظامی و زیرنظر ستاد كل نیروهای مسلح است و همین امر اجازه اختصاص ردیف بودجه دولتی به این فرودگاه را نمی دهد و مجبوریم هندلینگ را خصوصی انتخاب كنیم.
وی افزود: برخی شركت های هواپیمایی شروطی دارند كه فرودگاه دزفول بدلیل اینكه زیرنظر سازمان هواپیمایی كشور نیست توان تامین شرایط را ندارد لذا مشكلاتی در برقراری پروازها ایجاد می شود.
نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: طی روزهای آینده برای برقراری مجدد خطوط پروازی از طریق فرودگاه دزفول نشست هایی با مدیران عامل شركت های هواپیمایی كاسپین و دیگر شركت ها برگزار می شود.
وی افزود: در سال های اخیر با پیگیری های انجام شده توانستیم تعداد پروازها را از هفته ای 2 پرواز به حدود 20 پرواز افزایش دهیم كه این نشان می دهد امكان افزایش پرواز وجود دارد.
پاپی زاده با بیان اینكه امكان احداث فرودگاه دیگر در منطقه نیست، گفت: نگهداری، مدیریت و اعتبارات این فرودگاه متعلق به نیروهای مسلح است.
وی افزود: برای توسعه فرودگاه دزفول نیازمند جابجایی ترمینال مسافربری هستیم كه سالنی برای آن طراحی شده است ولی ردیف اعتباری خاصی برای اجرای آن وجود ندارد.
به گزارش ایرنا در حال حاضر 9 پرواز رفت و برگشت در هفته از طریق فرودگاه دزفول به مقصد تهران انجام می شود.
7278/3022