تولید محتوای خلاق، مغفول مانده در معرفی گردشگری ایران

تهران- ایرنا- تولید محتواهای خلاق و مناسب برای معرفی جاذبه ها طبیعی و تاریخی یكی از ظرافت های صنعت پرسود گردشگری است و ایران نیز برای پیشبرد طرح هایش در زمینه توسعه گردشگری نیازمند توجه هر چه بیشتر به این مساله است.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، صنعت گردشگری یكی از درآمدهای پر سود جهان به شمار می رود و گردشگری ایران این پتانسیل را دارد تا به لحاظ درآمدی تا حدود زیادی جایگزین صنعت نفت شود اما در عرصه گردشگری تنها نمی توان به اعداد و رقم های بالای گردشگری توجه كرد بلكه باید اقداماتی عملی در جذب و تسهیل ورود به كشور صورت گیرد.
یكی از اقدامات ضروری در پیشبرد صنعت گردشگری ایران، توجه به محتواهای فرهنگی درباره معرفی منابع و جاذبه های گردشگری است. چنانچه كه علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به درستی به ضرورت معرفی و تبلیغ جاذبه های ایران اشاره كرده و بدون تردید یكی از ابزارهای مهم برای تبلیغ و معرفی ایران، تولید محتواست.
وی به تازگی گفته است كه متوسط درآمد ورود هر گردشگر حدود هزار و 500 دلار است و ورود هر گردشگر برابر با صادرات 30 بشكه نفت است.
مونسان درباره نقش سفارتخانه ها در معرفی و تبلیغ جاذبه های گردشگری ایران، گفت: موضوع گردشگری جزو یكی از اهداف و موضوعات سفرا شده است، به عنوان مثال درباره ویزای الكترونیكی كارهای خوبی انجام شده اما اعتقاد دارم كه برای معرفی باید تلاش بیشتری شود.
در ارتباط با نسبت تولید محتوا و توسعه گردشگری ایران، پژوهشگر ایرنا با «آرش نورآقایی» مدرس و راهنمای تورهای فرهنگی و عضو شورای سیاستگذاری فصلنامه گیلگمش گفت وگو كرده است كه در ادامه می آید.
نور آقایی در پاسخ به این سووال كه تولید محتوا چه نقشی در توسعه گردشگری دارد، گفت: اگر بخواهیم در حوزه گردشگری فعالیت كنیم باید در عرصه های بازار امری را در اختیاری داشته باشیم و آن می تواند محتواهایی در قالب فیلم باشد مثل فیلم كوتاه یا بلند و حتی سینمایی و یا كلیپی كه در فضای مجازی پخش شود. اساس كار بر این است كه با محتوا، پتانسیل ها و ظرفیت هایمان را به بهانه ها و به طرق و ابزار مختلف برای معرفی ایران استفاده كنیم و شناخته شویم و برای بازارسازی، بازاریابی استفاده كنیم و یا اگر بازاری داریم آن را حفظ كنیم. به هرحال تصویر، صوت، عكس و متن جزو ابعاد مختلف محتوا است كه ما می شناسیم. برنامه های فرهنگی و خیلی قالب های دیگر كه در ذهن ما نیاید هم می تواند محتوا باشد.
وی با اشاره به اهمیت تولید محتوا حوزه گردشگری افزود: با محتوا است كه مردم ما را در فضای اینترنتی جستجو می كنند و ما می توانیم ذهن شان را فعال كنیم. ما باید اذهان را نسبت به ایران فعال كنیم. ممكن است واژه ایران در ذهن گردشگران تنها یك واژه باشد ولی باید سعی كنیم آن واژه را در ذهن خارجی ها فعال كنیم. به طور مثال، اگر من درباره زیمبایوه بشنوم، می گویم آن یك كشور است ولی اگر آن واژه را برای من تبیین كنند كه من را مشتاق كند تا سفری برنامه ریزی كنم یعنی آن واژه را در ذهن من فعال كردند. ما باید با تولید محتواهای خلاق، بتوانم ذهن گردشگران احتمالی را نسبت به واژه ایران و تمام فرایندهای مرتبط با گردشگری را فعال كنیم و بتوانیم آنان را به ایران بیاریم.
این مدرس دانشگاه اضافه كرد: اینكه تولید محتوا چگونه باید انجام شود، بازاریابی محتوا چگونه انجام شود، بحث های تخصصی است كه باید بخش های خصوصی و دولتی در ایران فعالیت داشته باشند و با یك نگاه ویژه بتوانند ایران را به خوبی و نه با اغراق و نه با كم گذاشتن در فضاهای مجازی و شبكه های اجتماعی را معرفی كنیم. شعار امسال سازمان جهانی گردشگری، گردشگری و تحولات دیجیتال است. اینكه چگونه باید در عرصه دیجیتال تولید محتوا كنیم. ما می توانیم با استفاده از فضای دیجیتال ایران را معرفی كنیم و از این فرصت استفاده تبلیغاتی داشته باشیم.
نور آقایی همچنین افزود: اما هرگز تولید محتوای درست و حسابی نداشته ایم. اگرهم محتوایی تولید شده، محتوایی بسیار كم و ناقص بوده است. محتوایی كه از مد افتاده است. محتوای ما باید به روز و همراه مد باشد. مد به این معنا كه آنچه مردم امروزه می خواهند. این مد ممكن است به اندازه و نوع تبلیغاتی كه می كنیم ربط داشته و با استفاده از تكنولوژی باشد.
وی با برشمردن تاكتیك ها در تولید محتوا اضافه كرد: بعضی از تكنیك ها فنی است مثل اینكه چگونه در موتورهای جستجوگر خودمان را ببنیم. تاكتیكش این است كه اصلا ما ایران را باید چگونه معرفی كنیم، به چه چیزی بپردازیم. اینكه كشورهای مختلف چه نگاهی از ایران دارند، چگونه آن نگاه را درست و تقویت كنیم و اگر نگاهی اشتباه است چگونه آن را اصلاح كنیم و تغییر دهیم. اینها مواردی است كه باید در ایران آموزش داده شود، مطالعه شود. لازم است در بخش تحقیق و توسعه در سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی روی تولید محتواها فعالیت داشته باشیم.
نور آقایی افزود: در پژوهشگاه گردشگری و میراث فرهنگی قرار بوده است تولید محتوایی صورت گیرد اما باید دید كه آیا مد روز هست یا نه. ممكن است آنها محتوایی را در خصوص لباس های سنتی استانی تولید كرده باشند ولی این محتوا چه قدر در عرصه گردشگری می تواند به ما كمك كند. اینكه محتوا تولید نشده یك بحث است ولی بحث دیگر این است كه آیا محتوای تولید شده به بازار گردشگردی ایران كمك كرده است یا نه. اینكه تولید محتوای ما منجر به سفر به ایران شود اتفاق نیافتاده است.
'تولید محتواهای ما صرفا آكادمیك و علمی و مبتنی بر تحقیقات و پژوهش هاست. تازه این پژوهش ها ماده خام است و بعد از آن باید رنگ و لعاب داده شود و به محصولی محتوایی تبدیل شود و این محصول مثل طعمه ای خواهد شد كه به سر قلاب می خورد و ما باید گردشگر را صید كنیم.'
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص میزان فعالیت سفارتخانه ها در تولید محتوا، گفت : اصلا تولید محتوای گردشگری مان صفر است. سفارتخانه ها، انجمن های دوستی و رایزن های فرهنگی كه بتوانند ایران را به زبان نو معرفی كنند و تولیدات محتوای فرهنگی ارائه دهند، نداشتیم.
نورآقایی در پاسخ به این پرسش كه در مجله گیلگمش چه بازخوردی از معرفی ایران داشتیدو واكنش گردشگران خارجی چه بوده است، بیان داشت: مجله انگلیسی ما موضوع مهمی در تولید محتوا است. در مجله نمی نویسیم كه بیایید ایران را ببینید، این روش درستی نیست. ما تنها مجله را تولید نمی كنیم، ما باید تبیین كنیم كه وقتی مقاله می نویسیم، چگونه محتوای آن را هدایت می كنیم تا یك بازدیدی صورت بگیرد و یا یك كالای فرهنگی مورد توجه قرار گیرد و اساسا حكمت پنهان در ایران چگونه معرفی شود.
'تفكر گیلگمش فقط انتشار یك مجله نیست، بلكه تفكر تولید محتوای به روز و به درد بخور است كه مطابق خواسته كسانی است كه دلشان می خواهد ایران را ببیند. مجله یكی از تولیدات محتوا بود ولی بخاطر اینكه نتوانستیم خیلی حمایت شویم نتوانستیم قدم های بعد را برداریم. ما با این مجله فقط خواستیم دستمان پر باشد ولی حقیقتش این است كه باید قبل از ورود گردشگر خارجی مجله و محتواهای دیگر به دستشان برسد. این مجله بنیان كار بود و قرار نبوده كه گردشگر خارجی زیادی را به ایران بیاورد. گرچه به لحاظ علمی، محتوا و طراحی و گرافیك مجله را دوست داشتند.
پزوهشم**ر.ش**1552