۱۹ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۳۴
کد خبر: 83093897
T T
۰ نفر
یك واحد درس اختیاری سواد رسانه‌ای در دانشگاه‌ها اضافه شود

تهران- ایرنا- رئیس هیات علمی دومین همایش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی با بیان اینكه این مقوله باید به یك گفتمان علمی و كاربردی تبدیل شود پیشنهاد كرد كه یك واحد درس اختیاری با موضوع سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی به درس‌های دانشگاهی اضافه شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، حسن بشیر روز شنبه در آیین گشایش دومین همایش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی با موضوع خانواده كه در سالن همایش‌های سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال برگزاری است، افزود: گفتمان سواد رسانه‌ای باید جهت‌گیری مردمی و ملی پیدا كند.
استاد دانشگاه امام صادق اظهار داشت: باید از پژوهش‌ها و پایان نامه‌ها با موضوع سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی حمایت كرد و برای جلوگیری از انحراف در فهم واقعی این مقوله و آموزش‌های صحیح آن برنامه‌ریزی كرد.
به گفته وی بدون فهم تحلیلی آموزش انتقادی و تعامل فعال، امكان دستیابی به سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی مطلوب امكانپذیر نیست.
رئیس هیات هلمی دومین همایش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی توجه به این مقوله را منوط به سه مقوله شناخت، توانمندسازی و تفكر انتقادی دانست و توضیح داد كه برای تحقق مرحله شناخت، نیازمند فهم تحلیل ارزیابی و انتخاب آگاهانه هستیم.
رئیس اسبق دانشكده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق، توجه به دو نگاه مثبت‌گرا و آسیب‌گرا در رابطه با فضای مجازی برای افزایش بهره‌مندی از فرصت‌ها و كاهش آسیب‌های آن را مورد تاكید قرار داد و اضافه كرد: بدون توجه علمی به این دو دیدگاه، تحقق فضای مفید، ایمن و سالم در فضای مجازی دچار چالش جدی خواهد شد.
بشیر ادامه داد: یكی از اهداف مهم این همایش توجه به حوزه خانواده و فعال‌سازی هر چه بیشتر آن در زمینه سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی است.
وی ادامه داد: در این زمینه، جریان گفتمانی خوبی ایجاد شده كه از جمله آنها می‌توان به برگزاری همایش، تالیف و ترجمه كتاب‎های متعدد، كارگاه و جلسات آموزشی، تولید مقالات، انجام پژوهش‌های گوناگون و فعالیت‌های قابل توجه رسانه‌ها از جمله صدا و سیما به موضوع سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی اشاره كرد.

**رساله دانشجویان نباید انتزاعی باشد
استاد باقر ساروخانی استاد جامعه‌شناسی ارتباطات نیز در این همایش گفت: رساله دانشجو نباید انتزاعی باشد بلكه باید بتواند مساله ای از جامعه رفع كند.
وی اظهار داشت: رساله نه تنها در دانشگاه و به صورت علمی بلكه در اجرا نیز می تواند مفید باشد.
در این همایش جایزه دكتر باقر ساروخانی به سه رساله دكترای سه تن از فارغ التحصیلان اعطا شد.
ساروخانی ابراز امیدواری كرد این جایزه، بستری برای ارتقا دانش باشد و فرزندان ما بدانند جامعه آنها را می بیند و تنها نیستند.

**سواد رسانه‌ای بر درآمد ناخالص ملی اثرگذار است
رئیس مركز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینكه دیر به موضوع سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی پرداخته‌ایم، گفت: پرداختن به این موضوع از آن جهت اهمیت دارد كه سواد رسانه‌ای روی درآمد ناخالص ملی هر كشور اثرگذار است.
سید مرتضی موسویان افزود: تولید ثروت در یك كشور بستگی به نیروی انسانی و مردم دارد و در كشورهای توسعه یافته یكی از مهم‌ترین شاخص‌ها برای افزایش درآمد ناخالص ملی؛ افزایش سواد رسانه‌ای است.
وی اظهار داشت: سواد رسانه‌ای كمك می‌كند افراد بتوانند به سهولت به آنچه نیاز دارند دست یابند، آنچه اطلاعات نامیده می‌شود را تجزیه و تحلیل كنند و به دید و رویكردهای نقادی برسند.
رئیس دومین همایش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی ادامه داد: جامعه‌ای كه افراد نخبه‌اش برای ایجاد پارادایم و نظریه جدید آمادگی بیشتری پیدا می‌كنند، می‌توانند قابلیت‌های ملی را به سمت تولید سرمایه و ثروت ملی سوق دهند.
وی برگزاری پنل سواد رسانه‌ای و تعلیم و تربیت دانش آموزان، نقد و بررسی برنامه‌های تلویزیونی در حوزه سواد رسانه‌ای و نقد و بررسی فیلم‌های جشنواره فجر از منظر سواد رسانه‎ای را مهم‌ترین برنامه‌های روز دوم همایش عنوان كرد و گفت: در سومین روز همایش نیز از برگزیدگان تجلیل خواهد شد.
دومین همایش سواد رسانه‌ای با موضوع خانواده با هدف تبیین نقش و جایگاه مهم خانواده در عصر اطلاعات و جامعه شبكه‌ای و تاكید بر رویكردهای آموزشی، شناختی و تربیتی از ۱۹ تا ۲۱ آبان برگزار می‌شود.
فراهنگ **9012**1085** 1055
۰ نفر