اولین نتایج بررسی علت سقوط هواپیمای اندونزیایی اعلام شد

كوالالامپور- ایرنا - كمیته بررسی علت سقوط هواپیمای مسافر بری بوئینگ مدل 737 MAX كه دوشنبه هفته گذشته با 189 مسافر در آبهای دریای جاوه غرق شد، اعلام كرد: این هواپیما در چهار پرواز قبل از سقوط با نقص فنی به ویژه در سرعت سنج هواپیما روبه رو بوده است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا كمیته ملی ایمنی حمل ونقل اندونزی گزارش داد نشانگر سرعت كه یكی از چهار تجهیزات اصلی خلبان در هدایت هواپیماست كاملا دارای نقص بوده است.
'سوئرجانتو تیاجونو' رئیس كمیته ملی ایمنی حمل و نقل اندونزی (KNKT)، اطلاعات استخراج شده از جعبه سیاه هواپیما كه در اعماق آبهای دریای جاوه یافته شده نشان می دهد كه سرعت نمای هواپیما به عنوان یكی از ابزارهای مهم خلبان هواپیما در چهار پرواز پیش از سقوط ،خراب بوده است.
به گزارش جاكارتا پست رئیس گروه جستجوی هواپیمای مسافربری JT610 شركت لیون ایر اندونزی نیز پیشتر گفت: پس از حدود یك هفته جستجو در دریای جاوه بقایای اجساد 73 مسافر، بخشی از بدنه هواپیما و یكی از دو جعبه سیاه آن در اعماق دریا پیدا شده است.
رئیس كمیته ملی ایمنی حمل و نقل اندونزی گفت كه از شركت هواپیمایی بوئینگ آمریكا خواستار پاسخگویی دراین زمینه شدیم تا از بروز مشكلات مشابه در مدل های همسان این هواپیما كه اكنون در خطوط هوایی اندونزی استفاده می شود، جلوگیری شود.
وی گفت كه از بوئینگ خواسته شده تا متخصصان این شركت سرعت سنج هواپیماهای این مدل در اندونزی را مورد بررسی قرار دهند.
به گفته وی متخصصان همچنان درحال بررسی اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای سقوط كرده هستند و نتایج نهایی در این زمینه تا یكماه دیگر اعلام می شود.
روز گذشته تمام خانواده های مسافران قربانی این هواپیما خواستار پاسخگویی صریح دولت اندونزی در مورد علت سقوط هواپیما شدند.
هواپیمای بوئینگ «737ماكس 8» متعلق به شركت«لیون ایر» بامداد دوشنبه (29 اكتبر) هفتم آبان ماه ازجاكارتا عازم شهر «پانگكال پینانگ» در جزیره «بانگكا» اندونزی بود كه 13دقیقه پس از پرواز، در دریای جاوه در شرق این كشور سقوط كرد.
نخستین و بدترین فاجعه هوایی اندونزی در 26 سپتامبر 1997 بوقوع پیوست. در این حادثه یك فروند ایرباس 300 در منطقه مدان این كشور با 234 مسافر سقوط كرد كه همه سرنشینان آن كشته شدند.
آساق**1599**1663**