۱۴ آبان ۱۳۹۷،‏ ۷:۵۹
کد خبر: 83089312
T T
۰ نفر
محور جهرم- لار نيازمند توسعه بيشتر

شيراز- ايرنا- پس از بهره ‌برداري از فاز نخست جاده دو بانده جهرم - شيراز، ساخت اين بزرگراه شتاب فيزيكي بيشتري گرفته، هرچند توسعه ريلي اين محور نيز دور از نظر مسئولان نبوده است.

حمل و نقل در ابعاد مختلفي مي‌تواند در توسعه استان فارس اثرگذار باشد و هم از اين رو، مسئولان استان فارس بر روي راه، راه‌آهن و فرودگاه هدف‌ گذاري ويژه داشته‌اند.
محور جهرم - لارستان - بندرعباس يكي از محورهاي ده ‌گانه ترانزيتي، پرتردد، پرخطر و يكي از محورهاي شرياني مهم كشور است.
مسير جهرم- لارستان پس از محور جهرم- شيراز، دومين محور پرخطر شهرستان جهرم است.
آمار تاسف‌ بار تصادفات، كشته‌ها و مصدومان اين محور، لزوم شتاب‌ بخشي به اين پروژه را ضروري مي‌سازد.
بنا به اعلام سازمان اورژانس جهرم در سال 1396 حوادث رانندگي محور جهرم- لارستانٰ فقط در حوزه‌ جهرم بيش از 230مصدوم و 13فوتي برجاي گذاشته است.
از گذشته تا كنون نيز دشواري و سختي اين مسير آنچنان زبانزد بوده كه در اشعار محلي فارس نيز به اين موضوع اشاره شده است:
تو كَمونْ‌ابرو نكش اِيقَ كمون زُر و پِر
تا نگم گردنه‌هِي جاده‌ي لاره تو دلُم!

** ميزان توسعه بزرگراه جهرم -لارستان
هم ‌اكنون ساخت بزرگراه جهرم - لار در دوفاز در حال ساخت است. 55كيلومتر از اين مسير 157 كيلومتري در محدوده‌ شهرستان جهرم است كه فاز نخست آن به بهره ‌برداري رسيده و پيش ‌بيني مي‌شود 15كيلومتر ديگر آن نيز تا دهه فجر به بهره ‌برداري برسد.
رئيس اداره راه و شهرسازي جهرم در گفت‌ و گو با خبرنگار ايرنا گفت: قطعه دوم مسير جهرم لارستان به طول 25كيلومتر، 15درصد پيشرفت فيزيكي دارد.
محمدحسن شعباني، افزود: اين مسير با اعتباري بالغ بر 400 ميليارد ريال از محل اعتبارات طرح هاي ملي وزارت راه و شهرسازي در دست ساخت است.
وي بيان كرد: در حال حاضر 40 كيلومتر از ساخت باند دوم مسير از سمت جهرم در دست اجراست كه قطعه اول به طول 15كيلومتر با اعتباري بالغ بر 220 ميليارد ريال 80درصد پيشرفت فيزيكي دارد.
رئيس اداره راه و شهرسازي جهرم گفت: كار مطالعه و طراحي باند دوم محور جهرم لارستان از سال 1394 آغاز شده است، كار مطالعه و طراحي قطعه سوم اين مسير نيز انجام شده است كه به زودي مناقصه آن برگزار مي‌شود.
محمد رضايي نماينده شهرستان جهرم در مجلس شوراي اسلامي نيز گفت: با تعيين پيمانكار به زودي تمام جاده لار-جهرم دوبانده مي‌شود.
وي افزود: چهار قطعه از باند دوم لار جهرم به طول 50 كيلومتر تشريفات برگزاري مناقصه آن انجام شده و به زودي پيمانكار آن مشخص خواهد شد كه با بهره برداري از اين پروژه ها كليه مسير لار - جهرم دوبانده خواهد شد.
نماينده مردم جهرم در مجلس شوراي اسلامي اظهار كرد: هدف‌گذاري كميسيون عمران مجلس و وزارت راه و شهرسازي براي ساخت بزرگراه جهرم- لارستان مسير به گونه‌اي است كه تا 5سال آينده اتصال شيراز به استان هرمزگان از طريق بزرگراه انجام شود.

** مسير راه‌آهن جهرم-لارستان كددار است
احداث و توسعه راه‌آهن در استان فارس همچنين از نظر صرفه‌جويي زماني، اقتصاد، مباحث زيست محيطي، مباحث امنيتي و هم جلوگيري از تلفات جاده‌اي(به عنوان يكي از معضلات) بسيار حائز اهميت است.
اتصال شهرهاي توليدي استان فارس از طريق لارستان- بندرعباس تا اسكله شهيد رجايي هرمزگان نيز قطعاً در توسعه استان فارس اثرگذار خواهد بود.
عنايت‌الله رحيمي، معاون عمراني استان فارس نيز درباره وضعيت راه‌آهن راه آهن شيراز- جهرم- لارستان- بندرعباس گفت:راه آهن شيراز جهرم- لارستان- بندرعباس و يا در واقع سروستان- جهرم- لارستان- بندرعباس سال گذشته كددار شد، البته از قبل هم مصوب بوده است و اين كددار شدن،خود يك گام ما را به جلو هدايت مي‌كند.
وي افزود: البته به اين مهم هم بايد توجه كنيم كه اعتبارات و منابع محدود است و بايستي از اين اعتبارات محدود، بهترين استفاده كنيم.
نماينده جهرم نيز با بيان اينكه در قانون بودجه، 2 مسير راه‌آهن براي جهرم تعريف شده است اظهار داشت: يك مسير، مسير شيراز- جهرم- لار -بندرعباس و مسير جديدي كه امسال در بودجه آورده شده است راه‌آهن جهرم- سروستان- شيراز و در نهايت به سمت تهران است.
محمدرضا رضايي افزود: مسيري كه قبلاً پيش‌بيني شده و مدتي كار اجرايي آن انجام شده است از منطقه كوار به راه‌آهن شيراز به سمت بوشهر متصل مي‌شود، اما اين پروژه به‌خاطر مسائل مالي كشور متوقف بوده و بيشتر از 10 درصد كار نشده است.
نماينده مردم جهرم در مجلس شوراي اسلامي بيان كرد: در حال حاضر اتصال جهرم به راه‌آهن از اين مسير در نهايت به جايي منتهي مي‌شود كه راه‌آهني وجود ندارد.
رئيس كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي با اشاره به مسير جديد اتصال جهرم به راه‌آهن ملي اضافه كرد: مسير راه‌آهن شيراز به سمت گل گهر كرمان تا سروستان كار آن انجام شده است و جهرم از اين نقطه كه نزديك به 80 كيلومتر فاصله دارد، به راه‌آهن ملي متصل مي‌شود.
وي با بيان اينكه راه‌آهن شيراز- لار- جهرم- بندرعباس نيز كماكان در قانون بودجه رديف دارد افزود: با حمايت‌هاي دولت و سازمان برنامه و بودجه مسير جديد نيز تعريف و مشاور آن مشخص شده و در حال مطالعه مسير است كه در 3 ماهه اول سال مناقصه آن برگزار مي‌شود.
رضايي گفت: بخش خفر جهرم از مسير راه‌آهن حذف نشده است،راه ‌آهن قبل وجود دارد و ارزش راه‌آهن در يك منطقه به ايستگاه آن است و ايستگاهي كه قبلاً در فتح‌آباد خفر پيش‌بيني شده بود در راه‌آهن جديد نيز در همان مكان قبلي وجود دارد.
شهرستان جهرم در فاصله‌ 193 كيلومتري از جنوب شرق شيراز قرار دارد.
9910 /1876

سرخط اخبار استان‌ها