بیژن كامكار: دوران طلایی موسیقی اصیل ایرانی با چاووش شروع شد

تهران - ایرنا- بیژن كامكار گفت: دوران طلایی موسیقی اصیل ایرانی با گروه چاووش و تلاش های پدرانه هوشنگ ابتهاج شكل گرفت.

به گزارش ایرنا، خواننده و نوازنده گروه موسیقی كامكارها و عضو گروه چاووش كه این گروه در ساخت و تولید آثار ماندگار موسیقی اصیل فعال بود، در مراسم میراث دیداری شنیداری كتابخانه ملی ایران اظهار داشت: جرقه اولیه مشعل چاووش در خانه ما در سنندج زده شد.
وی افزود: محمدرضا شجریان كه تحصیلكرده هنرستان موسیقی بود در آن زمان به خانه ما آمد و ما تعدادی از جوانان موسیقیدان آن روز احساس كردیم كه موسیقی ما در كافه ها، كاباره ها، راه خطا را در پیش گرفته و موسیقی ارزشمند و اصیل ایرانی در حال از بین رفتن است.
كامكار تاكید كرد: هسته اصلی چاووش در قالب گروه شیدا درست شد كه خانواده ما و محمدرضا لطفی اعضای اولیه آن بودند.
وی ادامه داد: بعدها هم‌ گروه عارف درست شد كه هر دو گروه شیدا و عارف كه تولید آلبوم های چاووش را برعهده داشتند نامشان توسط هوشنگ ابتهاج به یاد دو تن از تصنیف سرای بزرگ ایران نامگذاری شده بود.
كامكار گفت: هدف اصلی در ابتدای كار فقط بازسازی و حفظ فرم های اصلی موسیقی اصیل ایرانی بود اما بعدها آثاری از لطفی، مشكاتیان و علیزاده را هم اجرا كردیم.
وی ادامه داد: پیش از انقلاب خانم ها سیما بینا، هنگامه اخوان و افرادی چون رضوی سروستانی با ما همكاری داشتند كه شرایط همكاری با ما بعد انقلاب اسلامی برای آنان فراهم نشد.
عضو اصلی چاووش گفت: ما یك گروه مردمی بودیم كه همه جور سلیقه سیاسی در گروه ما بود اما آن چه از دل گروه و كارهای اش بیرون می آمد فقط همگامی با مردم بود.
بیژن كامكار اضافه كرد: ما اولین گروهی بودیم كه پس از واقعه كشتار 17 شهریور سال 57 - ماه ها قبل از به ثمر رسیدن انقلاب - از رادیو تلویزیون استعفا دادیم اما چون گروه ما كوچك بود آنچنان مطرح نشد و لابلای خبرها گم شد به گونه ای كه حالا می گویند كارمندان شركت نفت اول بودند درحالیكه ما پیشتر چنین كردیم.
بیژن كامكار گفت: ما كه از بیداد شاه و اعتراض به كشتار شهریور بی پناه بودیم و دیگر به جایی برای برنامه دعوت نمی شدیم بعد از انقلاب هم مورد بی توجهی قرار گرفتیم تا اینكه باز هم ابتهاج به داد ما رسید و همه ما را در شرایطی در خانه اش دور هم‌جمع كرد كه موسیقی متوقف شده بود و جز انگشت شماری آثار، باقی را نمی شد نواخت.
وی ادامه داد: هفت بار به بهانه های مختلف آمدند تا دفتر چاووش را لاك و مهر كنند درست است كه در چاووش افرادی با گرایش های مختلف داشتیم اما در قاب ساز برخی بچه ها مهر نماز هم بود و مهم این بود كه مجموعه چاووش با مردم و همپای مردم بود.
كامكار گفت: یك خواننده پاپ داخلی در مصاحبه با بی.بی.سی فارسی گفته علت گرایش مردم به موسیقی های جاز و پاپ این است كه موسیقدانان موسیقی اصیل ایرانی كاری نكردند و عملكرد ضعیفی داشتند در حالیكه او بی اطلاع است از زمانی كه امثال او در زیرزمین ‌موسیقی پاپ تمرین می كردند، من به یكی از مدیران صدا و سیما گفتم اگر اجازه فعالیت به موسیقی پاپ ایرانی ندهید از ارس تا خیج فارس همه جوانان ما مایكل جكسون گوش خواهند داد و هیچكس نخواهد توانست مانعی برای آنان شود.
كامكار گفت: دلم از سخن این فرد بی اطلاع و سخنانش در بی.بی.سی لرزید او و امثال او باید بدانند اگر من این توصیه را نكرده بودم جنابعالی از زیر زمین به روی زمین نیامده بودید تا فعالیت كنید.
وی یادآور شد: ما در موسیقی باید تنوع طلب باشیم و در موسیقی گوش كردن هم انحصارطلبی نكنیم.
كامكار گفت: از اینكه چاووش دوباره این روزها در جامعه مطرح شده خرسندم و با یاد كردن از فعالیت ها و آلبوم های چاووش در مراسم میراث دیداری شنیداری، نام از دنیارفتگان چاووش را دوباره زنده كردید.
فراهنگ**3079**3009** 1418