۱۱ آبان ۱۳۹۷، ۱۶:۱۳
کد خبر: 83086300
T T
۰ نفر
مقام وزارت صنعت: اطلاعات سامانه كاداستر معادن در دسترس است

تهران- ایرنا- مدیركل دفتر امور اكتشاف معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: كاداستر معادن سامانه ای برخط است كه اطلاعات آن در هر لحظه از شبانه روز قابل رویت بوده و هیچ چیز غیرشفافی در آن وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، دولت یازدهم از نیمه سال 1392 برای فعال سازی معادن برنامه ریزی كرد و مقرر ساخت افزون بر كمك رسانی به كسانی كه به حمایت و تقویت برای بهره برداری از معادن نیاز دارند، پروانه بهره برداری معدن افرادی كه به دنبال فعال سازی حوزه معدنی خود نبودند، باطل شود.
طبق قانون معادن محدوده های باطل شده، قابل واگذاری به افراد نیست؛ مگر اینكه به مزایده گذاشته شود و آزادسازی با اطلاع قبلی صورت گیرد.
در سال 1394 سیستم كاداستر (حد نگار) برای ثبت محدوده ها و به عنوان بخشی از طرح ایجاد سامانه اطلاعات مكانی وزارت صنعت، معدن و تجارت عملیاتی شد.
با این همه، نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران در یكی از شبكه های مجازی مدعی شده كه «بیش از یك سال و نیم است كه وزارت صنعت، معدن و تجارت نام دارندگان محدوده ها و پهنه هاي معدني را از روي سامانه كاداستر برداشته و این اقدام عقبگردي آشكار از شفافیت است.»
به گفته «پدرام سلطانی»، «بخش معدن هر روز بیشتر به سیطره بخش شفافیت گریز عمومي در مي آید و دولت هم گویا همراه است.»
در این پیوند، مدیركل دفتر اموراكتشاف معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: با توجه به تعداد زیاد محدوده های معدنی و تراكم بالای آنها، قرار دادن همه نام ها روی سامانه كاداستر، تشخیص شان را با دشواری مواجه می كند.
«اسدالله كشاورز» بیان داشت: این سامانه، به روز و برخط است و افراد می توانند با مراجعه آن و قرار دادن مكان نمای رایانه روی محدوده مورد نظر، نام و كد شناسایی آن را ملاحظه كنند و هیچ چیز غیرشفافی وجود ندارد.
كشاورز یادآوری كرد: در گذشته محدوده ها به طور دستی ثبت می شد و افراد مجبور بودند برای دریافت اطلاعات به استان محل محدوده معدنی مراجعه كنند.
وی ادامه داد: افراد پس از مراجعه به استان، نقشه یك بیست و پنج هزارم توپوگرافی و پس از آن فرم مخصوصی را دریافت و پر می كردند و به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تحویل می دادند كه مشخص شدن آزاد بودن یا نبودن آن محدوده معدنی 10 تا 60 روز زمان لازم داشت.
كشاورز اضافه كرد: اكنون با ایجاد سامانه كاداستر، همه این فرآیندها مكانیزه شده و اطلاعات آن در هر زمان از شبانه روز قابل دسترسی است و افراد در كسری از دقیقه می توانند به اطلاعات مورد نیاز خود دست یابند.
«آخرین اطلاعات محدوده های معدنی در سامانه كاداستر موجود است، همچنین این سامانه از خارج كشور قابل رویت است و هر كس در آن كارتابلی مشخص و تعریف شده دارد و می تواند به پیگیری پرونده خود بپردازد».
به گفته این مسوول، همه فعالان معدنی و آنانی كه مطابق قانون صلاحیت فنی و مالی شان تایید شده باشد، می توانند به اطلاعات سامانه كاداستر دسترسی داشته باشند.
پنجم شهریورماه امسال كشاورز گفته بود نوبت سوم آزادسازی محدوده‌ها و پهنه‌های‌ اكتشافی كشور بیستم شهریور به طور همزمان در سراسر كشور پیاده می شود.
نمایش برخط محدوده های معدنی در كشور، ثبت درخواست های اكتشافی در كل كشور به طور برخط بدون محدودیت زمانی، صدور پروانه اكتشاف، گواهی كشف و پروانه بهره برداری، تمدید پروانه اكتشاف و انتقال آن، ابطال و انتقال یا سلب صلاحیت گواهی كشف، انتقال یا سلب صلاحیت پروانه بهره برداری و صدور مجوز برداشت به دلیل بی كفایتی ذخیره، فهرست خدمات سامانه كاداستر معادن را تشكیل می دهد.
به گزارش ایرنا، جمهوری اسلامی ایران در زمینه تنوع مواد معدنی بین 10 كشور شاخص دنیا جای دارد اما از لحاظ ذخیره اكتشافی جایگاه پانزدهم جهانی را به خود اختصاص داده است.

اقتصام*3065*1961*