۹ آبان ۱۳۹۷، ۷:۵۲
کد خبر: 83083826
T T
۰ نفر

بغض استكبار رسانه ای از اجتماع حسینی

۹ آبان ۱۳۹۷، ۷:۵۲
کد خبر: 83083826
بغض استكبار رسانه ای از اجتماع حسینی

تهران- ایرنا- به عقیده بسیاری از ناظران و كارشناسان عرصه بین الملل، مراسم اربعین حسینی بزرگترین اجتماع انسانی با موضوعی مشترك به شمار می رود كه در این سالها به پدیده ای بی مانند در جهان بدل شده كه به رغم ژست ندیدن و نشنیدن آن از سوی امپریالیسم رسانه ای و ارتجاع عربی صدای آن رسا و تصویرش فراگیر و موثر است.

این حركت عظیم مردمی كه تمامی مذاهب اسلامی و حتی دیگر ادیان و مذاهب را به خود معطوف كرده و بسیاری به دلیل شناخت مضاعف شخصیت و حركت تاریخ ساز امام حسین (ع) با مراسم اربعین در این سالها همراه شده اند و هریك به عنوان سفیر این رویداد عمل و پیام آن را به اقصی نقاط جهان منتقل خواهند كرد.
حضور بیش از 15 میلیون تن در مقطع زمانی خاص با هدف مشترك و تمجید از حركت تحول آفرین و تاریخ ساز امام حسین (ع) در برهه ای كه جهان بیش از پیش به معنویت، تكریم جایگاه انسانی و آزادگی در مواجهه با ظلم و زیاده خواهی نیاز دارد، پایه گذار فرهنگی بوده كه نهال آن در حال رشد و منشا تغییرات در سطح جهانی شده است.
رفتار غیرحرفه ای رسانه های استكباری و ایادی منطقه ای این جریان با پیش فرض عبور گذرا و بی تفاوت از این رویداد عظیم كه از مناظر فرهنگی، سیاسی و مذهبی قابل تحلیل ژرف بوده، نه تنها از انعكاس وسیع و موثر آن نكاسته بلكه به اهرمی برای تزلزل انحصار رسانه ای و حساسیت مضاعف وجدان جهانی در جهت درك این واقعه بدل شده است.
تفسیر صرف سیاسی و یا مذهبی از مراسم عظیم اربعین در قاب رسانه های غربی و ارتجاع عربی با چاشنی ایجاد تفرقه و وارونه نمایی نیز در سالهای اخیر نتوانسته از برپایی این رویداد و تجمع بزرگ انسانی حول محور دوستی امام حسین و اهل بیت (ع) با هر فرقه و مذهب اسلامی بكاهد.
هرچند در ماه های اخیر سناریو ایجاد اختلاف میان دو ملت ایران و عراق به عنوان كانون برگزاری اجتماع جهانی اربعین با طرح موضوع های ساختگی و بهره گیری از فضای مجازی را نشانه رفته بود، اما با هوشیاری و تدبیر دو كشور، اهداف این جریان مشكوك كه وابستگی آن به برخی رژیم های منطقه ای معاند و بدخواه را در خود داشت، نمایان ساخت.
میزبانی شایسته عراقی ها از زائران اربعین حسینی بخصوص ایرانی ها بیش از پیش هجمه تبلیغی - رسانه ای معاندان را خنثی و حامیان داعش و تكفیری ها را مایوس كرد.
به هر سوی، اكنون كه این مراسم پایان یافته و همچون سنوات اخیر تاثیر خود را به همراه داشته و این موضوع كه امپریالیسم رسانه ای كه متاثر از افكار صهیونیست ها در منطقه به قصد اخاذی بیشتر سران استكبار از ارتجاع عربی است، قصد انحراف در هدف برپایی اجتماع جهانی اربعین را داشت.
به عقیده كارشناسان، مراسم اربعین اكنون به دلیل گستردگی فراوان انسانی خود به عنوان رسانه ای فراگیر عمل كرده و مانعی را بر نمی تابد و همین امر هراس دستگاه تبلیغی - رسانه ای جریان یادشده را به قصد محصور سازی این رویداد و یا ارائه تفسیرهای وارونه در پی داشته است.
شبكه تلویزیونی فرانس 24 به موضوع'پیاده روی اربعین' پرداخت و گفت: این مراسم در چند سال گذشته بیش از آنكه مذهبی باشد، رنگ و بوی سیاسی و اقتصادی به خود گرفته و به بمب تبلیغاتی تبدیل شده است.
این رسانه غربی تاكید كرد كه اربعین پر مخاطره ترین زیارت مذهبی جهان به شمار می رود.
روزنامه سعودی 'العرب' چاپ لندن نیز از پیاده روی اربعین و این مراسم با عنوان پایگاه های ثابت و متحرك ایران در عراق یاد كرد .
گزارش نویس این روزنامه عربستانی بدون اشاره به جمعیت عظیم حاضر در این رویداد مدعی شد كه تعدادی از زائران ایرانی در عراق می مانند.
دیگر رسانه های مرتجع عربی بازتاب كمرنگ و در حد خبر برگرفته از خبرگزاری فرانسه یا رویترز بوده و اشاره ای به حضور 15میلیونی شركت كنندگان در آن نمی شود به طوری كه بیشترین آمار اعلامی از سوی این سایت ها چند میلیون زائر است.
در این میان سایت یورو نیوز عربی با یادآوری اینكه صدها هزار نفر از شیعیان عرب و خارجی برای احیای اربعین امام حسین به سمت كربلا سرازیر شده اند.
این رسانه به نقل از مقام های عراقی نوشت: پیش بینی می شود امسال 15میلیون زائر از جمله 3 میلیون خارجی در كربلا حضور داشته باشند.
یورو نیوز نوشت: اغلب زائران مسافت های طولانی را كه به 500 كیلومتری می رسد پیاده طی كرده اند در حالیكه پرچم های سبز،سیاه و قرمز و اسامی شهدای در روز عاشور را در دست گرفته و نوحه های حسینی سر می دادند.
شبكه 'سی ان ان ' عربی نیز تصاویری از مراسم اربعین را در كربلا منتشر كرد و به نقل از وزیر حمل ونقل عراق بر ضرورت فراهم سازی همه امكانات ضروری برای خدمت رسانی به زائرانی كه وارد فرودگاه بغداد می شوند و قصد سفر به كربلا را دارند تاكید كرد.
خبرگزاری آلمان 'د. ب . ا' در گزارشی بدون اشاره به تعداد زائران اربعین حسینی نوشت: شمار زیادی از شیعیان عراق و دیگر كشورها از جمله ایران، لبنان، كشورهای حاشیه خلیج فارس و جمهوری آذربایجان تحت شدیدترین تدابیر امنیتی مراسم اربعین امام حسین را در كربلا برگزار كردند .
این خبرگزاری افزود كه اغلب مردان زنان و كودكان زائربه صورت پیاده خود را به ضریح امام حسین رساندند در حالیكه نیروهای عراقی وداوطلبان الحشد الشعبی امنیت خیابان ها را بر عهده داشتند.
به نوشته د. ب . ا احیای مراسم اربعین امام حسین در عراق پس از سرنگونی صدام حسین در سال 2003 هر ساله شاهد حضور گسترده تر مردمی است.
پایگاه الشرق الاوسط مصر نیز نوشت: چهار میلیون عراقی و خارجی از جمله بیش از یك میلیون ایرانی در مراسم اربعین امام حسین در كربلا شركت كردند.
الشرق الاوسط افزود: زیارت اربعین پس از سرنگونی رژیم سابق عراق كه مانع از برگزاری مراسم شیعیان می شد به یك مراسم سنتی سالانه تبدیل شده است.
سایت 'سوریتی' نیز مدعی شد كه كاروان های شیعیان، دمشق را برای برگزاری مراسم اربعین قرق كردند و همزمان این شهر واطراف آن شاهد حضور گسترده شبه نظامیان شیعه و نیروهای حزب الله در اطراف قلعه دمشق و مسیر حرم حضرت رقیه بود.
مراسم اربعین حسینی در رسانه های كشورهای حاشیه خلیج فارس و بخصوص عربستان بازتابی نداشت.
شبد**1953*9122