۲ آبان ۱۳۹۷، ۱۰:۴۷
کد خبر: 83076865
T T
۰ نفر
بیشتر حملات تروریستی منسوب به پیروان قرائت سعودی از اسلام است

تهران- ایرنا-'جیمز دابینز' كارشناس اندیشكده'رند' گفت: برخلاف گزارش های سالانه وزارت خارجه آمریكا، بخش زیادی از حملات تروریستی در جهان منسوب به گروه های افراطی است كه برای توجیه اقدامات خود به قرائت سعودی ها از اسلام استناد می كنند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، دابینز در یادداشت منتشر شده در تارنمای این اندیشكده آمریكایی نوشت: سیاست های دولت 'دونالد ترامپ' در قبال ایران تا حد زیادی بر مبنای اهداف اسرائیل (رژیم صهیونیستی) و عربستان یا همان توقف نفوذ ایران در جهان عرب و جلوگیری از حتی برنامه هسته ای این كشور شكل می گیرد.
دولت های قبلی آمریكا اعم از دمكرات و جمهوریخواه بدون حذف سایر اهداف در منطقه، اهدافی مشابه را دنبال می كردند. دولت های قبلی ضمن حمایت از مبارزه اسرائیل و عربستان با ایران، به دنبال تعدیل رفتار تل آویو و ریاض به هنگام به خطر افتادن ثبات منطقه بودند. روسای جمهوری سابق آمریكا از توسعه شهرك های یهودی نشین در اراضی اشغالی فلسطین جلوگیری و از عدم تساهل مذهبی سعودی ها و تبلیغ برای گسترش آن در جهان اسلام انتقاد می كردند.
هیچ یك از این اهداف آمریكا در دیپلماسی خاورمیانه ای دولت ترامپ جایی ندارد. اكنون، مقامات سعودی به خاطر حمایت و یا انجام حملات تروریستی، آدم ربایی و قتل 'جمال خاشقچی' منتقد و روزنامه نگار عربستانی مورد مواخذه قرار نمی گیرند و دستگیر نمی شوند.
تروریسم به معنای ارعاب مردم و حمله به افراد بی گناه به منظور حصول اهداف سیاسی است. تردیدی نیست كه حمله به خاشقچی با هدف ساكت كردن یك مخالف نبود بلكه هدف از این كار ارعاب بقیه بود.
وزارت خارجه آمریكا هر سال گزارش مفصلی درباره حملات تروریستی در سراسر جهان منتشر می كند. بخش زیادی از حملات تروریستی هر ساله منسوب به گروه های افراطی است كه مخالف ایران و آمریكا هستند. این موید حمایت ایران از حملات تروریستی نیست بلكه به این معناست كه عربستان از دیرباز از قرائتی از اسلام حمایت می كند كه شمار زیادی از تروریست ها برای توجیه اقدامات خود به آن استناد می كنند.
به گفته دابینز، گرچه تبعات مساله خاشقچی برای سیاست آمریكا در منطقه هنوز كاملا ظاهر نشده است اما، به قطع كامل همكاری آمریكا با سعودی ها منتهی نخواهد شد. با این حال، رفتار و اعمال تشكیلات جدید حاكم بر عربستان باید آمریكا را به این نتیجه برساند كه آنها قابل اعتماد نیستند.
اروپام**1088**1485
۰ نفر