ضرورت تولید محتوای دیجیتالی برای دروازه های بدون دروازه بان

اهواز - ایرنا - استان خوزستان از جمله استان های كشور است كه از فضای مناسب تفریحی برای استفاده شهروندان و به ویژه قشر جوان و نوجوان كم بهره است و به همین دلیل فضای مجازی عرصه ای برای حضور و فعالیت هرچه بیشتر آنها شده است.

به گزارش ایرنا، فضای مجازی در ابتدای شكل گیری در اختیار افراد معدودی بود اما بعد از پیداش و گسترش شبكه های اجتماعی این فضا در اختیار همه گروه ها قرار گرفت و اقشار مختلف جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان برای بهره جویی و سرگرمی به مخاطبان آنها تبدیل شدند.
با ایجاد زیرساخت های متعدد ارتباطی تقریبا بیشتر دارندگان تلفن های هوشمند وارد فضای مجازی شدند و با توجه به این شرایط طبیعی است كه در این فضا آسیب های اجتماعی متعددی به وجود آید و زمینه سوء استفاده نیز فراهم شود.
كارشناسان حوزه فضای مجازی اعتقاد دارند كه در كشور دروازه بانی خوبی توسط متولیان در فضای مجازی صورت نمی گیرد و این امر ناشی از نبود توجه مناسب به تولید محتوایی مورد نیاز است.

** ضرورت تولید محتوا برای مقابله با آسیب های اجتماعی
مدیركل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان در این باره با اشاره به اینكه باید عواقب حضور
در فضای مجازی مورد توجه خانواده ها، جوانان و نوجوانان قرار بگیرد، افزود: بررسی ها نشان می دهد وقت بسیار زیادی از اوقات فراغت نوجوانان و جوانان به این حوزه اختصاص می یابد و شورای اجتماعی خوزستان باید به این موضوع ورود،و برای جلوگیری از آسیب های ناشی از آن سیاستگذاری خاص داشته باشد.
محمد صادق كریمی كیا گفت:متاسفانه در كشور و خوزستان نسبت به آنچه كه در فضای مجازی می گذرد برخورد انفعالی داریم، یعنی منتظریم تا از فضای مجازی و آسیب هایش تاثیر پذیریم.
دبیر شورای اجتماعی استان خوزستان افزود: به همین دلیل ورود به تولید محتوا با موضوع آسیب های اجتماعی در فضای مجازی یك ضرورت است.
وی گفت: تولید، توزیع و مصرف فرهنگی در كل دنیا به یكی از پایه های هژمونی غرب تبدیل شده كه با مصرف فرهنگی موجود، كل دنیا و از جمله كشورهای جهان سومی مثل ما را كنترل می كند.
مدیركل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان با تاكید بر اینكه نباید در حوزه فضای مجازی تنها مصرف كننده باشیم، ادامه داد: باید فضا در اختیار تولید كنندگان محتوای داخلی قرار بگیرد و اجازه نداد كه هرآنچه آنها می خواهند را در ذهن جوانان و نوجوانان كشور فرو كنند.
كریمی كیا با بیان اینكه ما دروازه بانان خوبی در زمینه فضای مجازی نیستیم گفت: كاربران خوزستانی حضور قابل توجهی در فضای مجازی دارند و این موضوع به دلیل كمبود فضاهای تفریحی مناسب است و در این راستا شورای اجتماعی خوزستان در تلاش است تا با برنامه ریزی دقیق و كارشناسی با مشاركت دستگاه های مرتبط با توجه به شرایط فرهنگی، مذهبی و اجتماعی خوزستان و كشور در زمینه تولید محتوا ورود كند.

** تولید بومی محتوای دیجیتالی
مشاور فناوری اطلاعات استاندار خوزستان نیز در این خصوص با اشاره به موضوعی با عنوان تولید محتوای دیجیتال برای پیشگیری و مقابله با آسیب های اجتماعی كه در دست بررسی است، ادامه داد: تولید محتوای دیجیتالی ابزاری است كه می تواند در جهت آموزش، اطلاع رسانی، فرهنگسازی با استفاده از تركیبی از تصویر، صدا و فیلم روی رایانه و تلفن همراه هوشمند قابل نمایش باشد.
طیبه اسماعیلی ادامه داد: این محتوا می تواند یك بستر ارتباطی بین یك جامعه هدف و تصمیم گیرانی كه می خواهند محتوا تولید كنند را به وجود آورد و طرح های ابتكاری می توانند در پیشگیری از آسیب های اجتماعی تاثیرگذار باشند و از این طریق زمینه آموزش نوآورانه و خلاق برای توانمند سازی جامعه فراهم می شود.
وی افزود: در همین ارتباط در بحث اقتصاد مقاومتی برنامه ای در قالب یك سند جامع با عنوان برنامه ملی توسعه اقتصاد دانش بنیان تدوین شده كه به حوزه تولید محتوای داخلی اختصاص دارد.
مشاور فناوری اطلاعات استانداری خوزستان ادامه داد: هدف از این سند، تولید 10 برابری محتوای داخلی با رویكرد كسب و كار دیجیتالی و مقابله با آسیب های اجتماعی ناشی از اثرات فضای مجازی است.
اسماعیلی با اشاره به اینكه در همه زمینه ها برای مقابله با آسیب های اجتماعی می توان محتوا تولید كرد، گفت: موضوع آموزش نیز از جمله مواردی است كه تولید كنندگان در این راستا باید به آن توجه داشته باشند.
وی افزود: با توجه به شرایط به وجود آمده در فضای مجازی لازم است تا جامعه برای مقابله با آسیب های این پدیده بیش از گذشته آموزش ببیند.
این كارشناس حوزه فضای مجازی، یادآور شد: مقابله با آسیب های موجود در جامعه همچون بحث نافرمانی در ترافیك شهری و رانندگی، افسردگی و خودكشی، اعتیاد، طلاق، ناهنجاری خانوادگی، بهداشت و محیط زیست، شنا كردن در رودخانه های استان، استعمال دخانیات در پارك ها و فضای عمومی و...به ویژه در خوزستان كه به فرهنگسازی از طریق فضای مجازی نیاز دارد.
اسماعیلی، همچنین تیراندازی در آیین های شادی و عزا، پذیرش متكدیان و دوره گردها توسط مردم، خشونت در برخوردهای اجتماعی و خانوادگی، افراط حضور در فضای مجازی و خیلی از مسایل دیگر را نمونه هایی از آسیب های اجتماعی موجود در خوزستان اعلام كرد.
وی افزود: برای اینكه تولیدات محتوایی كه در زمینه آسیب های اجتماعی خوزستان انجام می شود نتیجه بخش باشند، این حوزه نیاز به متولی دارد و علاوه بر مردم باید از نخبگان هم در این خصوص كمك گرفت.
وی با بیان اینكه اداره كل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان می تواند متولی مناسبی برای مدیریت برای تولید محتوای بومی در جهت مقابله با آسیب های اجتماعی باشد، گفت: سازمان های مردم نهاد نیز باید بیش از گذشته به این موضوع بپردازند.

** نباید در فضای مجازی فقط مصرف كننده باشیم
استاندار خوزستان نیز با اشاره به اینكه اقدامات تفرقه افكنانه نوعی آسیب اجتماعی است كه باید با تولید محتوای مناسب از به وجود آمدن آن پیشگیری كرد،گفت: متولی تولید محتوا در جهت مقابله با آسیب های اجتماعی اداره كل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری است.
غلامرضا شریعتی افزود: برای اینكه از آسیب هایی مانند طلاق و مواردی كه مخل انسجام وحدت در جامعه هستند جلوگیری كنیم باید از توانایی بخش خصوصی و سمن ها در این راستا استفاده كرد تا محتوای مناسبی برای ارایه در فضای مجازی تولید كنند.
وی با بیان اینكه نباید در فضای مجازی تنها مصرف كننده باشیم، بیان كرد: تولیدات مناسب می تواند
در بین آحاد جامعه، اقشار و اقوام مختلف بیش از پیش اتحاد را موجب شود.
شریعتی افزود: منابع مالی اجرای طرح های تولید محتوا برای مقابله با آسیب های اجتماعی و به ویژه آسیب های ناشی از فضای مجازی برای خوزستان تامین شده است.

** ارایه تسهیلات بانكی در حوزه تولید محتوا
نماینده سازمان‌ های مردم نهاد خوزستان نیز با اشاره به اینكه كارگروه فضای مجازی در سازمان های مردم نهاد ایجاد شده ، گفت: در حوزه تولید محتوا وزارت ارتباطات تسهیلات بانكی مناسبی در نظر گرفته است.
سیروس داودی ادامه داد: پارسال به هر متقاضی 150 میلیون ریال تسهیلات در زمینه IT توسط وزارت ارتباطات ارایه می شد كه از آن استقبال نشد اما امسال این وزارتخانه در حوزه تولید محتوا میزان تسهیلات را به 200 میلیون ریال افزایش و با نرخ هفت درصد ارایه می دهد.

** حضور متخصصان در فضای مجازی
تجربه ثابت كرده است كه فضای مجازی رفتارهای غیر قابل پیش بینی در مقاطع زمانی مختلفی از خود نشان داده و به همین دلیل لازم است متخصصان و متولیان حوزه در شبكه های مجازی از حضور بیشتری برخوردار باشند.
تولید محتوا تنها با برنامه ریزی در قالب كادر اداری و دستورالعمل دولتی و سازمانی عملی نیست بلكه لازم است تا مسئولان، تصمیم گیران و سیاستگذاران این بخش از این محیط آشنایی و شناخت
كافی داشته باشند و این حضور و آشنایی، اتفاق بدی نیست.
7148/ 6037