۳۰ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۳۲
کد خبر: 83074415
T T
۰ نفر
اولین جاده آهنگین كشور در سمنان ایجاد شد

سمنان- ایرنا- معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری كل استان سمنان گفت: اولین جاده آهنگین كشور در 300 متر از محوری در شهرستان دامغان در استان سمنان ایجاد شد.

علی دارینی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: طرح آهنگین شدن جاده در 300 متر در محور فرعی امیرآباد به جاده اصلی مشهد در شهرستان دامغان اجرا شد.
وی خاطرنشان كرد: اجرای این طرح به همت و مشاركت مالی رئیس حوزه قضایی امیرآباد و خیران دامغانی و با بهره گیری از مددجویان زندانی در عملیات اجرایی محقق شد.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری كل استان سمنان، با اشاره به اینكه بیش از 60 درصد حوادث جاده ای در استان از نوع واژگونی به دلیل خستگی و خواب آلودگی رانندگان است، بیان كرد: هدف اصلی از اجرای جاده آهنگین در این استان كمك به هوشیاری و رفع خواب آلودگی است.
وی با بیان اینكه كویری و یكنواخت بودن جاده های استان سمنان باعث خستگی و خواب آلودگی رانندگان می شود، اضافه كرد: پخش موسیقی متناسب با سرعت خودرو، راهكاری علمی برای ایجاد هوشیاری در رانندگان در این طرح است.
دارینی بیان كرد: در اجرای طرح جاده آهنگین، با ایجاد 2 هزار شیار با رعایت مباحث علمی در فاصله گذاری در سطح جاده، متناسب با عمق، ضخامت و جنس آسفالت، هنگام برخورد لاستیك خودرو با شیارها، در داخل اتاقك خودرو موسیقی شفاف پخش می شود.
وی درباره نحوه اثرگذاری طرح جاده آهنگین، گفت: در سرعت عادی خودرو، پخش موسیقی باعث رفع كسالت راننده می شود و با افزایش سرعت خودرو از حد مجاز، نوع موسیقی در اتاقك خودرو غیرقابل تحمل تر و راننده مجبور به كاهش سرعت می شود.
دارینی به ایجاد اتاق فكر در اجرای طرح جاده آهنگین در استان سمنان اشاره و خاطرنشان كرد: كارشناسان موسیقی، نت شناسی، مهندسان مكانیك و راه در این اتاق فكر، این طرح را علمی و عملی دانستند و مبتنی بر نظرات كارشناسانه این متخصصان، طرح آهنگین شدن جاده در دامغان اجرا شد.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری كل استان سمنان به اجرای طرح آهنگین شدن جاده در هشت كشور دنیا با عنوان(musical road) اشاره كرد و گفت: آمریكا، ژاپن، چین، تایوان، دانمارك، كره جنوبی، اوكراین و سانمارینو، كشورهای اجراكننده این طرح در دنیا هستند.
وی یادآور شد: معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری كل استان سمنان با توجه به آمار قابل توجه سوانح رانندگی و مرگ و میر هموطنان و با عنایت به رسالت قانونی خود در كاهش تصادفات به عنوان یك جرم، طرح جاده آهنگین را به عنوان راهكاری علمی برای اولین بار در كشور اجرا كرد.
دارینی افزود: با اجرای طرح جاده آهنگین برآورد می شود تا حدود 70 درصد از سوانح رانندگی در آن منطقه كاهش یابد.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری كل استان سمنان یادآور شد: تصادفات از نوع واژگونی در بیشتر استان های كشور آمار قابل توجهی دارد و اجرای این طرح علمی در كشور به حمایت وزارت راه و شهرسازی، خیران و مجمع جهانی راه در كشور نیازمند است.
حدود 600 كیلومتر از مسیر تهران- مشهد از استان سمنان عبور می كند و طرح جاده آهنگین هم اكنون در محور فرعی این جاده به صورت آزمایشی اجرا شده است.
6103

سرخط اخبار استان‌ها