به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ جهان امروز مكانی برای رقابت ذهن های پیشگام، باز و آزاد است آنهایی كه دنیا را محل فرصت ها و شكوفایی می دانند و نگاهشان این است كه با فعالیت های خود بتوانند از آن برای نفع همگانی استفاده كنند كه یكی از راه های رسیدن به این مهم حضور در بازارهای جهانی و توسعه صادرات است.
ایران به لحاظ تاریخی هرگز كشوری جنگ طلب نبوده و نیست و به همین دلیل یكی از راه های اصلی ارتباطیش جاده ابریشم بوده كه نقش مهمی در صادرات كالاها داشته است. امروزه نیز با ذهنی آشتی جویانه می توان از پتانسیل هایی كه كشور در حوزه صادرات كالاهای مختلف دارد، استفاده كرد و كالاهای ایرانی با كیفیت بسیار مرغوب روانه بازارهای جهانی كرد تا از این رهگذر و با ورود ارز به داخل كشور بازارهای داخلی رونق پیدا كنند.
توجه به صادرات و تاثیرگذاری آن در حوزه های اقتصادی كشور باعث شد تا شورای فرهنگ عمومی كشور 29 مهر را به عنوان «روز صادرات» نامگذاری كند تا بیانگر عزم و اراده ملی برای توسعه صادرات غیرنفتی و در نتیجه پیشرفت اقتصادی كشور باشد.
پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به مناسبت «روز صادرات» با «مهدی كریمی تفرشی» عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن وتجارت جوانان، رییس هیات مدیره تعاونی تولید كنندگان محصولات غذایی و كارشناس اقتصادی به گفت وگو پرداخته است.
**صادرات كالا و لشكركشی اقتصادی
كریمی تفرشی درباره رقابت های اقتصادی كشورها در بخش صادرات گفت: در گذشته جنگ های نظامی میان كشورهای مختلف با ابعاد سیاسی شكل می گرفت اما امروزه جنگ های اقتصادی میان كشورهای شكل گرفته است؛ یعنی سعی می كنند با بالا بردن توان اقتصادی خود قدرت خود را به رخ كشورهای دیگر بكشانند كه این مهم با صادرات كالا امكان پذیر می شود. بنابراین اگر كشوری بخواهد قدرت اقتصادی پیدا كند می تواند با تسخیر بازار كشورهای دیگر لشكركشی اقتصادی انجام دهد.
**صادرات و توسعه اقتصادی
عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن وتجارت جوانان، در خصوص نقش صادرات در توسعه اقتصادی اظهار داشت: اگر كشور بخواهد به لحاظ اقتصادی توسعه پیدا كند باید به زیربناهای داخلی خود توجه داشته باشد. هنگامی كه كارخانه ها و كارگاه ها از نقدینگی خوبی برخودار باشند و در حوزه سرمایه گذاری نیز قوانین بتوانند امنیت برقرار كنند، می توان امید داشت كه این كارخانه ها و كارگاه ها با تولید كالاهای ایرانی خوب و باكیفیت نیازهای داخلی كشور را تامین كنند و اضافه بر آن صادرات نیز داشته باشند كه این امر به توسعه اقتصادی كشور منجر می شود.
**مواد غذایی؛ پتانسیل ایران در صادرات
رییس هیات مدیره تعاونی تولید كنندگان محصولات غذایی در ارتباط با پتانسیل های ایران در صادرات كالا بیان داشت: یكی از پتانسیل های خوب ایران برای صادرات در حوزه كشاورزی و مواد غذایی است ایران با تولید سالیانه 130 میلیون تن تولید انواع مواد غذایی و كشاورزی جزو كشورهایی است كه بیش از 90 درصد از مایحتاج مردم را در خود كشور تولید می كند و در این زمینه هیچگونه وابستگی وجود ندارد در حالی كه در مقداری از این كالاها صادر نیز انجام می شوند به نحوی تمام كشورها زعفران، خاویار، پسته، فرش، گیاهان دارویی و ... ایرانی را به خوبی می شناسند.
**دلال پروری در صادرات
این كارشناس اقتصادی تصریح كرد: ایران در سال های مختلف با تحریم های یك جانبه روبرو بوده و فقط شدت و ضعف این تحریم ها در مواقع مختلف متفاوت بوده است و نمی توان تمام مشكلات بخش صادرات را به این شرایط نسبت داد. بلكه شرایط امروز حاكم بر ایران و تصمیم های نادرست كه در بخش های مختلف اتخاذ می شود هم به نوبه خود بی تاثیر نبوده اند. در شرایط فعلی در بخش صادرات نوعی دلال پروری شكل گرفته است در صورتی كه تولید كننده زحمت تولید كالا را می كشد اما تعیین تكلیف برای قیمت كالا به عهده دلالان گذاشته شده است؛ یعنی دلالان كالا را در داخل ارزان می خرند و به نسبتی بسیار زیادتر در بازارهای خارجی به فروش می رسانند در صورتی كه دولت می تواند كالا را از تولید كننده بخرد و به صورت عرضه مستقیم وارد بازار مصرف كند. در چنین شرایطی دلال ها نمی توانند دست به احتكار كالا بزنند و نه قدرت آن را دارند كه به قیمتی چند برابر در بازار به فروش برسانند. دولت می تواند از طریق سازمان تعزیرات حكومتی و سازمان حمایت از مصرف كنندگان، كالاهای مختلف را در بازار عرضه كند تا دست دلال ها از بازار كوتاه شود.
**صادرات و رشد چشمگیر نرخ ارز
وی عنوان داشت: با توجه به رشد چشمگیر نرخ ارز در شرایط كنونی زمان بسیار مناسبی برای صادرات است در این زمینه وقتی مدل موفق كشورهای مختلف نشان می دهد كه برای صادرات برنامه ریزی دقیقی باید وجود داشته باشد. بنابراین با برنامه ریزی دقیق در بخش صادرات می توانیم با صادرات كالا، ارز وارد كشور كنیم كه این مهم به ارزش افزوده در بخش اقتصادی منجرمی شود اما ما نتوانسته ایم در بازار منطقه ای مانند كشورهای عراق، قطر و ... آنچنان كه شایسته است حضور داشته باشیم.
**مشكلات كالاهای صادراتی
كریمی تفرشی توضیح داد: در حالی كه ایران در حوزه مواد اولیه كالاها از پتانسیل خوبی برخوردار است و این مواد بسیار بِكر و دست اول هستند اما كارخانه ها و كارگاه های تولیدی به سبب نداشتن نقدینگی نتوانسته اند صنایع تبدیلی خود را به روز كنند و همین امر نیز باعث شده تا بسته بندی كالاها در حد استانداردهای جهانی نباشد در چنین حالتی كالای ایرانی كه از كیفیت و مرغوبیت خوبی برخوردار است با بسته بندی های معمولی وارد بازار جهانی می شود و نمی تواند آنچنان كه باید بازار خوبی پیدا كند. از این رو دولت ها باید به این مقوله اهمیت زیادی بدهند. وزارت جهاد كشاورزی به عنوان بانی كشاورزی ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان بانی كارخانه های تولیدی باید در این زمینه ها توجه جدی داشته باشند.
هچنین دانشگاه ها باید ارتباط خود را با بخش صنعت حفظ كنند. ما در كشور دانشجویانی خردمند با علم و دانش به روز داریم كه متاسفانه كارخانجات و بخش صنعت نتوانسته اند آنچنان كه شایسته است از تجربه های این افراد استفاده كنند زیرا فرهنگ این كار هنوز در كشور به آن نحو كه باید، جا نیافتاده است. بنابراین با توجه به این مسایل می توانیم كالاهایی خوب و با كیفیت تولید و به كشورهای دیگر صادر كنیم.
**صادرات كالا؛ سفیر صلح برای ایران
عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن وتجارت جوانان در پایان یادآور شد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تبلیغات زیادی علیه ایران و به ناحق توسط كشورهای خاصی صورت گرفته است در صورتی كه صادرات كالاهای ایرانی می تواند تا حدودی این تبلیغات را بی اثر كند. ارسال هر كالای ایرانی می تواند به عنوان یك سفیر صلح برای ایران در كشورهای دیگر باشد. صادرات كالای ایرانی با كیفیت به كشورهای مختلف می تواند نام ایران را سربلند كند.
پژوهشم**9370**9131
كارشناس اقتصادی در گفت و گو با ایرنا مطرح كرد؛
تسخیر بازارهای جهانی با توسعه صادرات
۲۹ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۳۷
کد خبر:
83073000
تهران- ایرنا- مهدی كریمی تفرشی عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن وتجارت جوانان، صادرات را مهمترین و اساسی ترین راه های فعال كردن اقتصاد كشور و عامل تثبیت حضور در بازارهای جهانی دانست وهمچنین راه تسخیر بازارهای جهانی را ارتقای كیفیت محصولات ایرانی، تطبیق با استانداردها و آخرین فناوری های روز دنیا و توسعه و ارتقای صنعت بسته بندی و حفظ یك قیمت مناسب برشمرد.