یك پژوهشگر :موسیقی در خوزستان فالش می زند

اهواز – ایرنا –یك استاد تمبك نواز و پژوهشگر موسیقی در خوزستان با اشاره به وضعیت نامطلوب موسیقی در استان گفت: موسیقی سنتی در كشور به نحو عام و در استان به نحو خاص با مشكلات جدی مواجه است كه رفع آنها نیاز به آسیب شناسی و پرداختن جدی دارد.

سعید حسین پورشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا ، شیوه های آموزش‌ غلط در آموزشگاه ها را یكی از عوامل توسعه نیافتگی حوزه موسیقی عنوان كرد و ادامه داد : هنرآموزان موسیقی در آموزشگاه ها خود نیاز به آموزش تكمیلی دارند تا بتوانند هنرجوهای خبره پرورش دهند .
وی ادامه داد: متاسفانه بیش از نیمی از هنرآموزان آموزشگاه های خوزستان از سواد علمی و اكادمیك كافی برای آموزش برخوردار نیستند و این روش اشتباهی است كه هنرجویی پس از چندماه آموزش، به خود اجازه شاگرد پروری می دهد و در آموزشگاه ها شروع به تدریس موسیقی می كند.
پژوهشگر و استاد موسیقی سازهای كوبه ای بازبینی معلومات هنرآموزان را راهكاری برای برون رفت از شیوه های غلط آموزش در علم موسیقی عنوان كرد و افزود : اگر در مراتب مدیریتی ،حوزه هنری و اداره ارشاد اسلامی برنامه ای جامع و مدون در خصوص گزینش هنرآموزان موسیقی در آموزشگاه داشته باشند به جرات می توان گفت تعداد انگشت شماری از آموزشگاه های سراسر استان و حتی در كشور از اساتیدی كه خاك خورده صحنه ،باتجربه و اهل فن موسیقی می توان یافت كه نیاز به آموزش ندارند البته باید این مسئله را در نظر گرفت كه علم آموزی و آموختن شیوه های نوین در هر سطحی نیاز ضروری است.
حسین پور جامعه متقاضی آموزش و مخاطبان این عرصه را عاملی دیگر برای رشد موسیقی كلاسیك عنوان كرد و ادامه داد : علاقه مندان به این رشته بدون تحقیق و یافتن آموزشگاه مناسب اقدام به نام نویسی در یكی از رشته های موسیقی می كنند و همین امر باعث می شود هنرآموزی كه پرورش می یابد بدون درنظر گرفتن شیوه آموزش هنرآموز، سبك موسیقی مورد علاقه خود و سنجش سطح آموزشگاه مورد نظر اقدام به ثبت نام می كند و نتیجه این آموزش ناموفق و یا اینكه همان شیوه غلط آموزش هنرآموز خود را تكرار می كند .
این تنبك نواز خوزستانی فراگیری موسیقی را فارغ از سن ممكن عنوان كرد و گفت: موسیقی را از سن پنج سالگی می توان آموخت و هیچگونه محدودیتی از این نظروجود ندارد.
شاگرد ویژه استاد محمد اسماعیلی با بیان اینكه دیگر شرایط و زمینه های مناسبی در موسیقی نیست گفت : از علت های مهم شرایط وحال بد موسیقی ما هم یكی این است كه آدم‌های درستی در سیستم مدیریت موسیقی ما نیستند.

نقش رسانه درفرهنگ سازی موسیقی سنتی
مدیریت گروه موسیقی چكاوك اهواز با عنوان اینكه نقش رسانه دیداری و شنیداری در ترویج و اعتلای موسیقی ایرانی غیر قابل انكار است اظهار داشت : از بدو ورود رسانه های رادیویی و تلویزیونی به ایران ، موسیقی همواره به عنوان ابزار اصلی در برنامه های تولید شده بوده اما به دلیل افكار تنگ نظرانه و گاه عدم درك صحیح مدیران فرهنگی از موسیقی ، رسانه‌ها ازپرداختن به این حوزه كم كاری كردند .
وی تولید و پخش برنامه های موسیقیایی را از رسانه تصویری عامل مهمی در آشنایی با موسیقی سنتی و سازهای اصیل ایرانی عنوان كرد و گفت : ممنوعیت پخش كنسرت های سنتی در رسانه تصویری باعث گمنام ماندن سازهای اصیل ایرانی و نحوه نواختن آن نسبت به سازهای اروپایی شده است ، درصورتی كه اگر از طریق همین رسانه كنسرت ها و نواختن موسیقی پخش شود مخاطبین با فرهنگ و موسیقی ایرانی آشنا خواهند شد .

تنوع موسیقی در استان خوزستان بیش از سایر استانهاست
مدیر برگزاری نخستین كنسرت دیداری استاد بهمن علاء الدین در اهواز با بیان اینكه خوزستان نسبت به سایر استان ها از تنوع فراون موسیقی سنتی برخوردار است اظهار داشت :استان ما سكونت وزندگی اقوام مختلف لر،شوشتری ، بختیاری،عرب ، ساحل نشینان و همچنین قشقایی است كه هر یك از این قومیتها موسیقی خاص خود را دارند لذا خوزستان از تنوع فراوان موسیقی سنتی برخوردار است .
رئیس سابق انجمن موسیقی خوزستان و اهواز، موسیقی كلاسیك و پاپ را موسیقی' فست فودی 'عنوان كرد و گفت : موسیقی سنتی ایرانی، كه با نام موسیقی اصیل ایرانی یا موسیقی كلاسیك ایرانی و موسیقی دستگاهی نیز شناخته می‌شود،شامل دستگاه‌ها، نغمه‌ها، و آوازهایی می باشد كه از سال‌ها پیش از میلاد مسیح تا به امروز سینه به سینه در میان مردم ایران جریان داشته وحال آنكه موسیقی پاپ به دلیل ضعف در نت نویسی در سطحی ساده تری قراردارد .
نویسنده كتاب ریتم شناسی و وزن خوانی در موسیقی ،دستگاه های موسیقی ایرانی را كامل و جامع ترین موسیقی دنیا بیان كرد و گفت : دستگاه های موسیقی ایرانی، مجموعه ای از پرده‌های مختلف موسیقی است كه انتخاب آن حس و شور خاصی را به شنونده انتقال می‌دهد، هر دستگاه از تعداد بسیاری گوشه موسیقی تشكیل شده و معمولاً از درآمد دستگاه آغاز می شود و به گوشه اوج یا مخالف دستگاه در میانه ارائه كار می‌رسد، سپس با فرود به گوشه‌های پایانی و ارایه تصنیف و سپس رِنگی اجرای خود را به پایان می‌رساند.
این عضو كانون نوازندگان خانه موسیقی ایران ، موسیقی سنتی ایران را شامل هفت دستگاه و شش آواز عنوان كرد و ادامه داد :دستگاه های موسیقی شور، سه گاه، چهارگاه، همایون، ماهور، نوا و راست پنج گاه تشكیل شده است ، موسیقی سنتی ایرانی علاوه بر دستگاه از قسمت دیگری به نام آواز تشكیل شده كه در ردیف موسیقی ایرانی معمولا از آواز ابوعطا، آواز دشتی، آواز افشاری، آواز بیات ترك، و آواز اصفهان نام برده می‌شود.

حذف موسیقی ازرسانه مترادف حذف حیات آن
حسین پور موسیقی را نیاز جامعه می داند و افزود : باید جامعه نسبت به موسیقی احساس نیاز كند تا به سمت موسیقی گرایش پیدا كنند ، موسیقی به قدری مهم است كه اگر یك روز موسیقی را از رسانه ها و جامعه بگیریم همه چیز بی روح و خسته كننده می شود ، حتی آوای خوانش اذان هم كه روزانه به گوش می رسد از نوای موسیقی جدا نیست و جالب است بدانید اذان موذن زاده اردبیلی در گوشه ای از آواز بیات ترك با نام «روح الارواح» ساخته شده و به نظر می رسد مرحوم موذن زاده به خاطر اسم این گوشه، آن را برای اذان خود انتخاب كرده است .
حسین پورخود را، سپاسمندِ آموزش های اولیه و پایه ای «فیروزمیاندار» می داند وی در طول 28 سال فعالیت هنری از جمله شاگردان ویژه استاد محمداسماعیلی بوده وهمچنین اولین كسی است كه مجوز تدریس متد سه خط رادر تمبك نوازی در خوزستان دارد .
وی خالق آلبوم موسیقی بهیگ ، دو نوازی سنتور و تمبك ،خواب خورشید،چهار مضراب ،هشت آهنگ و كل و گاله و همچنین تالیفات كتاب های خودآموز ریتم شناسی و وزن خوانی و كتاب سی قطعه برای تمبك را در كارنامه هنری خود دارد .
7165/6002