۲۸ مهر ۱۳۹۷،‏ ۵:۰۹
کد خبر: 83071433
۰ نفر
حمل خودرو با قطار، دلهره ای كه پایان ندارد

شیراز - ایرنا - برای بهره مندی از سفری مطمئن و به دور از خستگی ناشی از رانندگی وخطرات جاده ای، جابجایی اتومبیل با قطار مورد استقبال مردم قرار گرفته، اما بروز بعضی مشكلات مانند وارد آمدن خسارت به خودرو در پی سهل انگاری كارگران در هنگام بارزدن خودروها ، كام مسافران را تلخ كرده است.

به گزارش ایرنا ، یكی از دغدغه های اصلی كسانی كه سفرهای داخلی با وسایل حمل و نقل عمومی مانند هواپیما، قطار واتوبوس را تجربه می كنند، نداشتن خودرو شخصی در شهر مقصد است كه باعث سختی هایی از بابت جابجایی های درون شهری و یا سفرهای كوتاه تفریحی می شود.
حمل خودرو با قطار اخیرا یكی از امكاناتی است كه مورد استقبال مردم قرار گرفته و همچنین با این كار جاده ها نیز خلوت تر و در پی آن حوادث جاده ای نیز كاهش پیدا می كند.

این موضوع در استان فارس كه در صدر فهرست آمار جانباختگان حوادث رانندگی است از اهمیت بیشتری برخوردار است.
محمد نخستین بار است كه با قطار از شیراز راهی تهران است، او كه هر بار در نقش راننده خودرو، خانواده اش را به شمال می برد، این بار نفس راحتی می كشد و از پنجره واگن، مناظر بیرون را تماشا می كند.
واگن های قطار كه مسیر را می پیماید، مناظری دیده نشده از طبیعت و جغرافیای كشور بر چشمان وی نقش می بندد.
در گذر قطار از شهرستان مرودشت، مشاهده دود پتروشیمی مجاورش، خشكیدگی رودخانه كُر و كمی جلوتر، شالیزارهای برنج كه در شرایط كمبود آب و خشكسالی در موسم برداشت محصول هستند، همگی تصاویری است كه محمد پیش تر در زمان رانندگی در مسیر تهران و شمال ندیده است.
حالا نیازی نیست به دغدغه های لیلا، بانوی خانواده كه مدام پدر خانواده را هوشیار می كند كه «محمد (در رانندگی) مواظب باش» و خانواده چهار نفره در كوپه دربست خود، تجربه ای شیرین از سفر را در خاطر می سپارند و به دور از دلهره ناشی از تصادف احتمالی، در اندیشه آن هستند كه به محض رسیدن به تهران، خودروی خود را از واگن حمل خودرو كه در انتهای قطار در حركت است، تحویل بگیرند و با انرژی دوچندان و به دور از خستگی، راهی شمال شوند.

** انتظار چهار ساعته برای تحویل خودرو
حوالی ساعت 7 صبح، ایستگاه راه آهن تهران، زمان پیاده شدن است. كمی آن سوتر از میدان راه آهن، محل تحویل خودروهایی است كه با قطار، حمل شده اند.
از خودروهای نو تا خودروی قدیمی، آنهایی كه به لحاظ اندازه و حجم خودرو در واگن قطار جا می شوند، در این مكان ردیف شده اند و منتظر صاحبان خود هستند؛ در این میان، خودروی ژیان قدیمی كه به همت صاحبش شكل و شمایل نو به خود گرفته خودنمایی می كند.
محمد وارد سالن انتظار حمل خودرو می شود، آنجاست كه متوجه می شود از زمان توقف قطار تا خروج خودروهای حمل شده از آن، حدود سه تا چهار ساعت زمان نیاز است.
اینجاست كه محمد همراه با همسر و دو فرزندش راهی بوستان كوچكی در میدان راه آهن می شود، جایی كه حضور افراد معتاد در آنجا پررنگ است و محمد، بازگشت به سالن انتظار بخش حمل خودرو را ترجیح می دهد.

** اطلاع رسانی كه صورت نگرفت
در این سالن، افرادی مراجعه می كنند كه تازه از قطار پیاده شده اند اما خودروی آنها آماده ترخیص است. آنها به جای روز قبل، از روزهای قبل سفر خود با قطار، خودرو را راهی تهران كرده اند. این چنین است كه آنها دیگر درگیر معطلی سه، چهار ساعته ترخیص خودرو از قطار نمی شوند و با انرژی، راهی مقصد خود می شوند.
محمد نخستین بار بود كه خودروی خود را از طریق قطار، حمل می كرد و اطلاعی از تاخیرهای احتمالی و اجباری مربوط به ترخیص خودرو نداشت.
او می گوید: زمانی كه به صورت اینترنتی، بلیت حمل خودرو تهیه كردم، اطلاعاتی درباره تاخیر در تحویل خودرو نسبت به زمان رسیدن به مقصد در سایت شركت رجا ارائه نشده بود و از طرفی، از آنجا كه امكان حمل خودرو با قطار پدیده ای جدید برای اهالی استان فارس است، هیچ یك از بستگان نیز چنین تجربه ای را نداشت كه در اختیار من قرار دهد.

** خراشی كه دلخراش شد
ساعت حوالی 11:30 است، خبر خوشی می رسد. متصدی غرفه صدا می زند: ماشین های شیراز رسید.
این زمانی است كه خانواده دیگر خسته شده اند واز آن انرژی و شوقی كه برای ادامه سفر بود، خبری نیست. این خستگی زمانی مضاعف می شود كه مرد خانواده هنگام تحویل خودرو خراشی را روی سپر جلوی خودرو می بیند.
محمد در این باره می گوید: زمانی كه به این خراش و آسیب هرچند جزئی معترض شدم، مرا به مسئول مربوطه ارجاع دادن، او نیز با ایستگاه شیراز تماس گرفت و مسئول ایستگاه مبدأ نیز مسئولیتی در این زمینه برعهده نگرفت. فرم صورتجلسه بیمه گواهی می داد كه حق با من است اما در نهایت مشخص نشد كه این اهمال در ایستگاه مبدأ صورت گرفته یا ایستگاه مقصد.
او می افزاید: در نهایت، پاسخ شنیدم كه باید این قسمت از سپر را تعمیر كنم و داغی آن را برای صورتجلسه به ایستگاه راه آهن بیاورم تا برای شركت بیمه ارسال شود تا بعد از آن هزینه غرامت را پرداخت كنند.
این مسافر قطار شیراز – مشهد ادامه داد: با توجه به این كه در سفر بودم، نه زمان لازم برای این كار را داشتم و نه امكان انجام آن را، بنابراین عطای خسارت را به لقایش بخشیدم و گفتم كه من از حق خودم می گذرم اما ترا به خدا، در حمل خودروهای مردم كه امانتی در دست شما هستند، دقت كنید.

** رویایی كه از سال 92 برای اهالی فارس محقق شد
امكان حمل خودرو با قطار در استان فارس نیز از سال 92 ایجاد و به گفته مدیركل راه آهن فارس استقبال خوبی نیز از این خدمت رسانی شده است، به گونه ای كه در بعضی روزها خودروهایی در نوبت حمل در راه آهن شیراز وجود دارد.
قاسم صفری یكی از شهروندان شیرازی است كه تجربه حمل خودرو شخصی با قطار را از شیراز به مشهد دارد، او به خبرنگار ایرنا می گوید: حمل اتومبیل شخصی با قطار امكان خوبی فراهم كرده تا با خودرو شخصی سفر كنیم اما خستگی و حوادث جاده ای را تجربه نكنیم.
وی می افزاید: این امكان ضریب امنیت سفرها را افزایش می دهد و باعث می شود سفری مطمئن تر را تجربه كنیم.

** هر روز ، 10 دستگاه خودرو
مدیركل راه آهن استان فارس نیز دراین باره می گوید: هر قطار مسافربری قابلیت حمل یك واگن مخصوص حمل اتومبیل با ظرفیت 10 دستگاه خودرو را دارد.
غلامحسین ولدی با بیان این كه براساس درخواست بازار، شركت رجا این واگن را روی قطارهای مسیرهای مختلف نصب می كند، می افزاید: واگن حمل خودرو به صورت روزانه روی قطارهای مسیر تهران قرار دارد و به متقاضیان خدمات ارائه می كند و در مسیر مشهد نیز یك درمیان و هر چهار روز یكبار این امكان وجود دارد.
ولدی به این مطلب نیز اشاره كرد كه قطار شیراز- تهران در مسیر خود از شهرهای اصفهان و كاشان و قطار مشهد نیز از شهرهای سمنان و گرمسار عبور می كند.

** پرداخت خسارت ایجاد حادثه در طول مسیر با بیمه است
مدیركل راه آهن فارس در پاسخ به سئوالی درباره چگونگی و نحوه پرداخت خسارت و صدمات ناشی از حمل خودرو با قطار، گفت: خودرو در مبدا توسط كارشناس و با حضور تحویل دهنده،از لحاظ بدنه كاملا آسیب شناسی و كنترل و برای حمل در اختیار شركت مربوطه گذاشته می شود.
وی می افزاید: متقاضیان زمانی كه بلیط حمل خودرو را تهیه می كنند تنها مبلغ حمل را پرداخت خواهند كرد و شركت حمل كننده تنها پیشنهاد بیمه كردن اتومبیل را به تحویل دهنده می دهد و این كار بصورت اختیاری است.
ولدی هزینه بیمه خودرو در طول سفر برای هر یك میلیون تومان ارزش گذاری كه به صورت خوداظهاری انجام می شود مبلغ را 500 تومان عنوان كرد و افزود: به این ترتیب هر نوع خسارتی كه در طول سفر برای خودرو ایجاد شود از جانب شركت بیمه كننده پرداخت خواهد شد.

**خسارت سهل انگاری حین بارگیری، تخلیه و پارك با شركت اپراتور است
مدیركل راه آهن فارس درباره فرایند محاسبه غرامت خسارت ها نیز به خبرنگار ایرنا می گوید: چنانچه صدماتی مازاد بر حمل خودرو در طول سفر ایجاد شود شركت مسافربری فارغ از اینكه اتومبیل خسارت دیده بیمه شده یا خیر، باید خسارت آن را پرداخت كند بدین صورت كه اگر خودرو در اثر سهل انگاری مامور در حین پارك كردن، تخلیه و بارگیری ایجاد شود شركت اپراتور موظف است كه تمام خسارت را بطور كامل به مشتری پرداخت كند.
ولدی با بیان این مطلب كه نحوه خسارت به خودرو را راه آهن تشخیص می دهد، می افزاید: اگر صدمه در طول سفر و بر اثر حادثه ای مانند از ریل خارج شدن قطار و... روی دهد این رخداد ثبت و شركت بیمه كننده موظف به پرداخت خسارت خواهد بود اما اگر قطار بدون حادثه ثبت شده در طول سفر به مقصد برسد چنانچه خسارتی به خودرو وارد شده باشد شركت حمل كننده خودرو باید خسارت آن را بطور كامل پرداخت كند.

**حمل بیش از 2 هزار خودرو
مدیركل راه آهن استان فارس از حمل بیش از دو هزار خودرو از ابتدای سال جاری تاكنون از طریق راه آهن شیراز به مقصد تهران و مشهد خبرداد.
وی می گوید: ظرفیت واگن حمل خودرو به مقصد تهران از ابتدای سال 97 تاكنون روزانه بیش از 95 درصد تكمیل بوده و حتی در بعضی از روزها نیز خودرو در نوبت حمل وجود داشته است.
مدیركل راه آهن فارس با بیان اینكه واگن حمل خودرو در مسیر مشهد نیز بیش از 75 درصد در شش ماهه نخست امسال تكمیل بوده، ادامه می دهد: هزینه حمل هر خودرو با قطار به مقصد تهران 178 هزار و 850 تومان و به مقصد مشهد نیز مبلغ 264 هزار و 50 تومان است.

**واگن توشه، ظرفیتی برای حمل بار و كالا به پایتخت
وی در بخش دیگری از صحبت های خود از ایجاد واگن توشه مسافر در یكسال اخیر در راه آهن شیراز خبر داد و گفت: این واگن در مسیر شیراز-تهران و بلعكس ایجاد شده و ظرفیتی است كه صاحبان مشاغل، تولیدكنندگان و مسافرین می توانند از آن برای ارسال كالا و بار استفاده كنند.
ولدی ادامه داد: هزینه های حمل بار توسط واگن توشه از شیراز به تهران به ازای هر كیلو گرم 280 تومان و از تهران به شیراز نیز مبلغ 315 تومان با احتساب بیمه محاسبه می شود.
مدیركل راه آهن استان فارس در پایان با اشاره به اینكه واگن توشه متناسب با تقاضا و میزان بار بر روی قطارهای شركت رجا در مسیر شیراز- تهران و بالعكس نصب می شود، گفت: به دلیل عدم تقاضای بازار، این واگن هنوز در مسیر شیراز-مشهد مورد استفاده قرار نگرفته است هرچند كه در صورت نیاز این امكان وجود دارد.
حمل خودرو با قطار، تجربه خوبی است كه در صورت دقت بیش از پیش متولیان بارگیری و ترخیص ماشین ها، می تواند خاطره سفر با قطار را برای مسافران دلپذیرتر كند.
چنانچه اطلاعات تكمیلی به مسافران در زمینه زمان تحویل خودروهای آنها ارائه شود، آنها در برنامه ریزی سفر خود دچار مشكل نخواهند شد.
9873/ 2027