ظرفيت‌هاي ايران و آفريقاي جنوبي را مكمل يكديگر قرار دهيم

تهران - ايرنا - رييس‌ جمهوري گفت: جمهوري اسلامي ايران و آفريقاي جنوبي از ظرفيت‌هاي بسيار خوبي برخوردار هستند كه آن را مي‌توانيم مكمل اقتصاد يكديگر قرار دهيم.

به گزارش روز سه شنبه ايرنا از پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني روز سه شنبه پس از دريافت استوارنامه «ويكا مازوي كومولو» سفير جديد آفريقاي جنوبي با بيان اينكه تهران و پرتوريا علاوه بر روابط دوجانبه، در عرصه‌هاي بين‌المللي نيز همكاري‌هاي نزديك و سازنده‌اي با يكديگر دارند، اظهار داشت: دو كشور در مقاطع مختلف همواره در عرصه‌هاي بين‌المللي از لحاظ سياسي و حقوقي از يكديگر حمايت كرده‌اند و اميدواريم بتوانيم روابط خود را در زمينه‌هاي فرهنگي، سياسي و اقتصادي بيش از گذشته توسعه دهيم.
رئيس جمهوري با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران، آفريقاي جنوبي را دوست نزديكي براي خود مي‌داند، اظهار داشت: با توجه به نزديكي دو ملت، خواهان برقراري روابط گسترده و صميمي با دولت مردمي و دمكراتيك آفريقاي جنوبي هستيم.
وي خاطرنشان كرد: رژيم گذشته ايران روابط نزديكي با دولت آپارتايد در حوزه‌هاي نفتي، اقتصادي و معدني داشت و پس از پيروزي انقلاب، بخاطر كمك به مبارزات مردم آن كشور عليه آپارتايد همه آن روابط را قطع كرديم و امروز لازم است، همه آن روابط را در سطحي بالاتر پيگيري كنيم.
روحاني همچنين تقويت مناسبات مالي و بانكي بين دو كشور را مورد تأكيد قرار داد و اظهار اميدواري كرد كه شاهد تحولي در اين زمينه باشيم.

** مصمم هستيم بر موانع بانكي دو كشور غلبه كنيم
ويكا مازوي كومولو سفير جديد آفريقاي جنوبي نيز در اين ديدار پس از تقديم استوارنامه خود با بيان اينكه مردم آفريقاي جنوبي، همواره قدردان حمايت‌هاي ايران در مبارزه سخت خود عليه آپارتايد هستند و هرگز آن را فراموش نمي‌كنند، اظهار داشت: مصمم هستيم تأكيد مرحوم ماندلا بر وجود روحيه همكاري بين دو كشور را در همه سطوح گسترش و تقويت كنيم.
سفير جديد آفريقاي جنوبي همچنين با تأكيد بر حمايت آفريقاي جنوبي از حكم دادگاه لاهه، اظهار داشت: آفريقاي جنوبي همواره از مواضع جمهوري اسلامي ايران در مجامع بين‌المللي حمايت مي‌كند و عميقاً تمايل داريم روابط اقتصادي بين دو كشور را در عرصه‌هاي مختلف گسترش دهيم و در اين راستا حوزه‌هايي را براي همكاري مشترك شناسايي كرده‌ايم.
مازوي كومولو با بيان اينكه مصمم هستيم در تقويت مناسبات اقتصادي دو كشور بر موانع بانكي غلبه كنيم، گفت: آفريقاي جنوبي بر تعهد مجدد خود براي در كنار ايران ماندن بويژه در شرايط دشوار كنوني تأكيد دارد.
سيام**9314**1535

سرخط اخبار سیاست خارجی