۲۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۳۸
کد خبر: 83067604
T T
۰ نفر

تلاش هند برای ایجاد پایگاه نظامی در تاجیكستان

۲۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۳۸
کد خبر: 83067604
تلاش هند برای ایجاد پایگاه نظامی در تاجیكستان

تهران-ایرنا-در پی توافق روسیه برای فروش موشك های اس400 به هند، برخی از كارشناسان براین باورند كه درخواست مجدد هند برای داشتن پایگاه نظامی در تاجیكستان نیز به احتمال زیاد مورد توافق مسكو قرار خواهد گرفت.

به گزارش یوروآسیا، پایگاه هوایی عینی در تاجیكستان برای مدت های طولانی است كه توجه هند را به خود جلب كرده است. در زمان جنگ سرد، این پایگاه هوایی به عنوان پایگاه نظامی اصلی اتحاد جماهیر شوروی مورد استفاده قرار می گرفت، اما بعد از جنگ و خروج از افغانستان این پایگاه همچنان بدون مصرف و استفاده قرار گرفته است.
هند از مدتها قبل علاقه شدیدی به فعال كردن پایگاه عینی داشته اما با مخالف مسكو همراه بوده است. بر همین اساس برخی از تحلیلگران براین باورند كه با توجه به توافق مسكو برای فروش اس400 به هند، شاید این كشور با حضور نظامی هند در تاجیكستان نیز موافقت كند.
در میان سالهای 2002 تا 2010، هند در حدود 70 میلیارد دلار برای بازسازی و تقویت پایگاه های هوایی خود هزینه كرده و به نظر می رسد دهلی نو برای تحت نظر گرفتن رقبای منطقه ای چین و پاكستان در صدد گرفتن امتیاز پایگاه هوایی عینی در تاجیكستان نیز باشد.
در سال 2011، وزیر خارجه تاجیكستان همراه خان ظریفی به صورت رسمی برای آغاز حضور نظامی روسیه در پایگاه هوایی گیسار وارد مذاكره شد و در همان سال نیز خبر حضور نظامی هند در این پایگاه را تكذیب كرد.
پیش از این، هند برای كسب حق امتیاز داشتن اولین پایگاه نظامی خود در تاجیكستان اقدام كرده بود، اما در آن زمان روسیه به هیچ وجه حاضر به دخالت كشور ثالت در منطقه آسیای مركزی نبود.
تاجیكستان دارای مرزهای مشترك با كشورهای چین، پاكستان و باریكه دالان واخان شرق افغانستان است. این كشور در بیست كیلومتری منطقه اشغال شده كشمیر توسط پاكستان است و می تواند موقعیت استراتژیكی ویژه ای برای هند نسبت به روند تحولات پاكستان داشته باشد.
الكساندر خامچیخین فرمانده نظامی روسیه طی مقاله ای تحلیلی عنوان كرد، با توجه به مشكلات اقتصادی ارتش روسیه احتمال عقب نشینی و بستن پایگاه های مسكو در كشورهای تاجیكستان و قرقیزستان وجود دارد.
به گفته الكساندر خامچیخین، برخی از اتاق فكرهای مسكو هم اكنون در حال كار كردن بر روی پروژه عقب نشینی روسیه و تعطیل كردن پایگاه های نظامی این كشور در منطقه آسیا هستند و از طرف دولت نیز سیگنال هایی برای موافقت كردن نسبت به این نوع استراتژی وجود دارد، اما نمی شود به صورت دقیق گفت كه چه زمان مسكو این تصمیم را عملی خواهد كرد.
در حال حاضر حدود هفت هزار نظامی روسیه در سه مقر نظامی در صد كیلومتری جنوب غرب شهر دوشنبه تاجیكستان مستقر هستند.
آساق**9473**1663**

سرخط اخبار جهان