مشاركت جهاد دانشگاهی در توسعه مترو تهران

تهران- ایرنا- تفاهم‌ نامه‌ همكاری دوجانبه میان سازمان جهاددانشگاهی و شركت راه‌ آهن شهری تهران و حومه (مترو) در راستای بهره‌ برداری و توسعه‌ تجهیزات در حوزه‌ حمل ‌ونقل ریلی منعقد شد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه ایرنا، تفاهم‌ نامه‌ همكاری دوجانبه میان جهاددانشگاهی و شركت مترو، امروز (دوشنبه) با حضور حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی، محسن پورسید آقایی معاون حمل ‌ونقل ترافیك شهرداری تهران و همچنین علی امام مدیر عامل شركت مترو تهران و حومه منعقد شد.
طیبی در این مراسم گفت: صنعت ریلی كشور از سرعت توسعه خوبی برخوردار است. 9 كلانشهر در حال ایجاد خطوط مترو هستند كه علاوه بر خدمات صنعت ریلی شهری و بین شهری در حمل و نقل مسافر، كاهش آلودگی هوا و كاهش تصادفات و هزینه های كشور نقش ویژه ای داشته است.
وی افزود: كسب دانش فنی طراحی و تجهیزات مورد نیاز این صنعت افزون بر حل مشكلاتی چون اشتغال و ایجاد رونق اقتصادی، توسعه صادرات این محصولات را به كشورهای همسایه یا همسو با جمهوری اسلامی به دنبال خواهد داشت.
رئیس سازمان جهاددانشگاهی با اشاره به اینكه جهاددانشگاهی توسعه حمل و نقل ریلی را با توجه به مجموعه تخصص های خود در دستور كار قرار داده است، عنوان كرد: جهاددانشگاهی از توان علمی و فناورانه برخوردار است و باید از این فرصت توسعه برای انتقال فناوری نیز استفاده كند.
طیبی عنوان كرد: تهران دارای مرجعیت ویژه ای نسبت به سایر شهرها و كلانشهرهای كشور است. از این رو اگر از تولیدات داخلی در مترو تهران استفاده شود، سایر شهرهای نیز به پیروی از تهران از آن استفاده خواهند كرد.
رئیس سازمان جهاددانشگاهی همچنین با اشاره به سفارش ‌محور بودن و امكان تولید انبوه صنعتی تجهیزات مترو بیان داشت: یكی از مشكلات موجود نبود آزمایشگاه مرجع برای كنترل كیفیت در كشور است كه كارفرما در تفاهم نامه صورت گرفته نظر مثبتی به انجام تست‌ های محیطی كنترل كیفیت و بهره برداری از سوی جهاد دانشگاهی دارد.
امام مدیر عامل شركت راه آهن تهران و حومه نیز در باره تفاهم نامه گفت: جهاددانشگاهی به دلیل ارتباط با صنایع مختلف و با توجه به تحریم های ظالمانه علیه ایران، می تواند میزان نیاز به تجهیزات خارجی را كاهش دهد و نیاز كشور را به واردات این محصولات روز به روز كاهش دهد.
در ادامه پورسید آقایی معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران عنوان كرد: با توجه به رفتارهای نامناسب كشورهای توسعه یافته با ایران، كشور ما باید برای دستیابی به اهداف توسعه ای بر دانش و تواناهایی بومی خود تكیه كند.
وی افزود: تولید تجهیزات مترویی در كشور دارای صرفه و صلاح اقتصادی است. ما در بخش عملیات طراحی و ساخت و ساز مترو نیازمندی ویژه ای نداریم اما در بخش قطعات و سیستم به واردات نیاز داریم.
آقایی گفت: با اجرای این تفاهمنامه، با تكیه بر توان داخلی مشكل واردات تجهیزات نیز برطرف خواهد شد.
وی با اشاره به اینكه صادرات محور بودن شرط مهم برون رفت از مشكلات اقتصادی است، بیان داشت: راه صادرات نیز از دورن كشور می گذرد. گام اول بالفعل ساختن توانایی ها و سپس صادارت است.
بر اساس این تفاهمنامه، سازمان جهاددانشگاهی، مترو تهران را در زمینه فناوری ‌های مرتبط با سیستم رانش واگن‌ های مترو، سیستم ‌های كنترل تردد و دسترسی (گیت)، سیستم علائم و ارتباطات (سیگنالینگ)، ساخت تجهیزات فلزی مورد نیاز صنعت مترو (چرخ، ریل، قطعات ترمز و...)، طراحی و ساخت سیستم ‌های كنترلی واگن و تجهیزات تعمیراتی ناوگان تجهیزات برقی، پست ‌های RS و LPS همچون ركتی‌ فایر و كلیدهای LFCB یاری خواهد كرد.
**9283** 1200

سرخط اخبار دانشگاه و آموزش