گلایه های دو تشكل صنفی از گرانی قیمت لاستیك اتوبوس و كامیون

تهران- ایرنا- دو تن از مدیران تشكل های صنفی در حوزه حمل و نقل جاده ای، با تاكید بر اینكه بحث اعتصاب رانندگان حمل و نقل جاده ای مطرح نیست، مهمترین مشكل فعالان این بخش را گرانی و افزایش هزینه های لوازم یدكی بویژه لاستیك اعلام كردند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، مشكلات صنفی رانندگان حوزه حمل و نقل جاده ای در در ماه های اخیر، گلایه ها و اعتراض های آنها را به همراه داشت كه با برگزاری نشست نمایندگان این تشكل ها با وزیر راه و شهرسازی، نرخ كرایه در همه مسیرها از اول تیرماه امسال از 16 تا 26 درصد افزایش یافت.
همچنین شورای عالی هماهنگی ترابری كشور در نشست اخیر خود تعیین كرایه حمل ‌و نقل جاده‌ای داخلی بار بر اساس «تن - كیلومتر» را تصویب كرد و به این ترتیب یكی دیگر از خواسته های صنفی كامیونداران اجرایی شد.

** افزایش چند برابری قیمت لاستیك
كمبود و گرانی لاستیك، از جمله مشكلات مهم فعالان حوزه حمل و نقل كشور است كه در این رابطه وزیر راه و شهرسازی دیروز اعلام كرد، با وجود آنكه این وزارتخانه از نظر قانونی، بخشی از وظیفه افزایش رفاه و پشتیبانی از كامیونداران را برعهده ندارد، اما با نهادهای مختلف برای رفع مشكلات این افراد در تلاش است.
عباس آخوندی گفت: توزیع لاستیك بین كامیونداران در حوزه كاری دیگر نهادهای دولتی است اما با همكاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، توزیع لاستیك به خوبی در كشور در حال انجام است.
با این حال مدیرعامل اتحادیه شركت‌های تعاونی مسافربری كشور روز دوشنبه به ایرنا گفت: یك جفت لاستیك اتوبوس كه قیمت آن حدود سه میلیون تومان بود، اكنون در بازار به 17 میلیون تومان رسیده است.
«احمدرضا عامری» تاكید كرد كه تاكنون هیچ لاستیكی با نرخ مصوب به تعاونی ها تحویل نشده است.
وی افزود: با وجود انجام مكاتبات لازم با سازمان راهداری و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تحویل لاستیك اتوبوس، تاكنون این درخواست به نتیجه نرسیده و قیمت لاستیك و قطعات یدكی نیز چند برابر شده است.
وی با بیان اینكه مذاكرات حضوری و مكاتبات اتحادیه شركت‌های تعاونی مسافربری برای تحویل لاستیك وارداتی و یا تولید داخل با نرخ مصوب هنوز به نتیجه نرسیده است، گفت: در حوزه جاجایی مسافران، رانندگان اتوبوس با جان انسانها سرو كار دارند و استفاده از هر لاستیكی برای رانندگان عملی نیست.
مدیرعامل اتحادیه شركت‌های تعاونی مسافربری كشور ادامه داد: در آشفته بازار لاستیك، برخی از فروشندگان لاستیك هایی را می فروشند كه یا تاریخ گذشته است و یا اینكه نحوه نگهداری آنها مناسب نبوده و این می تواند خطرات زیادی را برای جان مسافران به وجود آورد.
عامری یادآورشد: پیش از این، رانندگان در شهرهای خود می توانستند لاستیك و قطعات یدكی گرانقیمت مورد نیازشان را به صورت قسطی خریداری كنند اما اكنون با وجود افزایش زیاد قیمت ها، فروشندگان اول وجه خود را مطالبه می كنند سپس لاستیك و یا قطعات را تحویل می دهند.
مدیرعامل اتحادیه شركت‌های تعاونی مسافربری كشور با بیان اینكه با وجود وعده‌های دولت هیچ لاستیكی با نرخ مصوب و دولتی در اختیار ما قرار نگرفته و تلاش هایمان در این زمینه نتیجه ای نداشته است، گفت: به برخی از كارخانه های داخلی تولیدكننده لاستیك اتوبوس مراجعه كرده ایم اما گفتند وزارت صنعت، معدن و تجارت تاكید كرده این وزارتخانه متولی توزیع این نوع لاستیك است و كارخانه ها حق فروش ندارند.

** كامیونداران منتظر توزیع لاستیك
در همین رابطه عضو كارگروه رسیدگی به مطالبات رانندگان حمل ونقل جاده ای نیز در گفت وگو با ایرنا اظهارداشت: افزایش چند برابری قیمت برخی از لوازم یدكی در بازار، كامیونداران را زمینگیر كرده است.
«غلامرضا خادمی زاده» افزود: با وجود اعلام رسانه ای در توزیع لاستیك و لوازم یدكی، هنوز لاستیك مورد نیاز رانندگان توزیع نشده است.
وی، «كمبود لوازم یدكی در بازار و افزایش قیمت چند برابری آن» را از مهمترین مشكلات فعالان این صنف برشمرد و گفت: نبود نظارت و كنترل واحدهای توزیع لاستیك و قطعات یدكی سبب گرانی بیش از حد آن شده و راننده ای كه پیش از این یك جفت لاستیك را 2 میلیون و 700 هزار تومان می خرید، اكنون آن را باید به قیمت 15 تا 17 میلیون تومان بخرد.
خادمی زاده با بیان اینكه «گرانی و افزایش هزینه ها» رانندگان حمل ونقل جاده ای را مستاصل كرده است، نبود نظارت و كنترل بازار را عاملی دانست كه سبب شده برخی كسبه صنف روغن و لوازم یدكی و لاستیك، از فروش این كالاها خودداری كنند.
وی گفت: كمبود قطعات یدكی، گرانی لاستیك، مشكلات گمركی، دلالی شركت های حمل ونقل در دریافت كمیسیون های اضافی از رانندگان، نبود ضوابط در توزیع عادلانه بار و مشكلات تخلیه و بارگیری بار از مهمترین مشكلات رانندگان حمل ونقل جاده ای كه تاكنون حل و فصل نشده است.
عضو كارگروه رسیدگی به مطالبات رانندگان حمل ونقل جاده ای، به اهمیت جابجایی زائران حسینی در ایام اربعین با ناوگان حمل ونقل عمومی اشاره كرد و گفت: از 2 ماه پیش كتبا و شفاها به سازمان راهداری اعلام كردیم با توجه به كمبود لاستیك های برند در بازار برای ناوگان اتوبوسی، سرویس های آنها در این ایام با مشكلات زیادی مواجه می شود.
خادمی زاده ادامه داد: تاكنون حتی یك حلقه لاستیك مناسب و خاص اتوبوس به رانندگان حمل ونقل مسافری تحویل نشده است؛ سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای باید در این زمینه به وظایف خود عمل كند. هرچند كه سازمان راهداری نیز وزارت صنعت را متولی توزیع اعلام كرده است.
خادمی زاده افزود: هرگونه واردات لاستیك و توزیع آن به نمایندگی های فروش در كشور از وظایف وزارت، صنعت معدن و تجارت است، اما صدور حواله آن برای فروش به رانندگان باید توسط سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای انجام شود و مسئول صدور حواله خرید لاستیك در كشور سازمان راهداری است.

** قیمت دو برابری لاستیك باری در بازار
رئیس انجمن صنعت تایر ایران نیز به خبرنگار ایرنا گفت: اكنون قیمت مصوب لاستیك باری در كشور یك میلیون و 900 هزار تومان است اما نرخ آن در بازار آزاد بین چهار تا پنج میلیون تومان می رسد.
«محمدرضا گنجی» افزود: با این حال، همه كارخانه های تولیدكننده لاستیك كامیون موظف شده اند محصولات خود را از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت به خریداران عرضه كنند.
اقتصام**1108 ** 2023