۲۲ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۱۵
کد خبر: 83064967
T T
۰ نفر

نیاز مبرم اركستر ملی به رهبری توانمند

۲۲ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۱۵
کد خبر: 83064967
نیاز مبرم اركستر ملی به رهبری توانمند

تهران- ایرنا- شب گذشته اركستر ملی ایران با رهبری فریدون شهبازیان و به خوانندگی محمد اصفهانی در تالار وحدت روی صحنه رفت و كنسرت حدیث سرفرازی را اجرا كرد، این اجرا بیش از هر زمان دیگری نیاز اركستر ملی را به رهبری توانمند نشان داد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، شاید اجرای دیشب (شنبه شب) اركستر ملی ایران با چنین نامگذاری ویژه‌ای، بهانه‌ای بود تا این اركستر در ایام محرم و صفر به دور از حاشیه‌های احتمالی كنسرتی اجرا كرده باشد هرچند كم‌رمق و كسالت بار با صدابرداری ضعیف.
رپرتوار اجرایی این كنسرت گلچینی بود از آثار آهنگسازانی نظیر فریدون شهبازیان، محمد بیگلری پور، روح الله خالقی، امیر بكان و علی كهن‌دیری كه عموما حال و هوایی عاشورایی داشتند.
آغازگر این برنامه اجرای قطعه بی‌كلام سوگ اثر شهبازیان بود و پس از آن با ورود محمد اصفهانی به صحنه كه با تشویق‌های شدید حاضران در سالن روبه‌رو شد قطعه «حدیث سرفرازی» ساخته شهبازیان بر مبنای ملودی محمدحسن شاهنگیان و شعر سهیل محمودی به اجرا درآمد.
قطعه بعدی این كنسرت، «غنچه افسرده» با آهنگسازی شهبازیان و بر مبنای ملودی محمد اصفهانی نام داشت كه شاعر این ترانه حبیب چایچیان (حسان) بود، پس از آن ترانه «چنگ و نای» از ساخته‌های محمد بیگلری پور با شعری از علی معلم دامغانی توسط اركستر ملی ایران به اجرا درآمد.
در این قسمت از برنامه با خروج محمد اصفهانی نوبت به اجرای دو نغمه بختیاری از آثار روح الله خالقی رسید؛ از اجرای این قطعه در برنامه دیشب اركستر ملی ایران شاید بتوان به عنوان مجالی برای تمدد اعصاب حاضران نام برد.
قطعه بعدی كنسرت، یكی از ساخته‌های امیر بكان بر مبنای ملودی محمد اصفهانی و شعر سپیده كاشانی با نام «فریاد تنهایی» بود.
«دیده بگشا» قطعه دیگری بود كه در این كنسرت اجرا شد؛ این قطعه یكی از مشهورترین قطعات ثبت شده در كارنامه هنری محمد اصفهانی است كه علی كهن‌دیری آن را ساخته، محمدرضا عقیلی بازنویسی كرده و شعرش توسط علی معلم دامغانی سروده شده است.
«شورآفرین» ساخته جاودان حسین دهلوی قطعه دیگری بود كه در كنسرت اركستر ملی به اجرا درآمد.
«فرصت بدرود» از دیگر ساخته‌های شهبازیان با شعر قیصر امین‌پور قطعه دیگری بود كه در این كنسرت اجرا شد.
پایان‌بخش این كنسرت آیینی، یكی دیگر از ساخته‌های فریدون شهبازیان با عنوان «معصومیت» بود كه با همراهی گروه كر به اجرا درآمد.
متاسفانه ضعف غیر قابل انكار صدابرداری در كنار دینامیك ضعیف اركستر، بعضا توانمندی اعضای جوان و با انگیزه اركستر ملی ایران را آنچنان زیر سوال می‌برد كه تمام زحمات مجموعه، نادیده گرفته می‌شود، اما باید پرسید كه نقش رهبر اركستر در این میان چیست؟
این سوالات و سوالاتی از این قبیل نگارنده این مطلب را به یاد سخن مایسترو علی رهبری انداخت كه «یك رهبر توانمند می‌تواند با اركستری ضعیف كنسرتی قابل قبول اجرا كند و یك رهبر ناتوان این قابلیت را دارد كه اركستری تمام عیار و حرفه‌ای را تا مرز فروپاشی در كنسرت پیش ببرد.»
فراهنگ**ع.ا** 1055