محتواي جعبه سياه هواپيماي حادثه ديده تركيه در ايران منتشر شد

آنكاراـ ايرناـ شبكه ان.تي.وي تركيه محتواي جعبه سياه هواپيماي حادثه ديده تركيه در ايران شامل آخرين مكالمات و اتفاقات كابين خلبان جت شخصي متعلق به هلدينگ باشاران در قالب گزارشي منتشر كرد.

به گزارش روز شنبه ايرنا، در تاريخ يازدهم مارس سال جاري (19 اسفند ماه 96) هواپيماي جت شخصي چنلنجر 604 بمبارديه سي 60 متعلق به هولدينگ باشاران تركيه با 11 سرنشين در شهركرد ايران سقوط كرد و همه مسافران آن از جمله مينا باشاران دختر حسين باشاران ميلياردر معروف ترك و صاحب هولدينگ باشاران كشته شدند.
در طول ماه هاي گذشته گمانه زني هاي متعددي درباره نحوه و سقوط اين هواپيماي ترك عنوان شده است اما شبكه ان.تي.وي تركيه با انتشار گزارشي، متن مكالمات كابين خلبان و اتفاقات رخ داده پيش از سقوط را منتشر كرد.
به نوشته پايگاه اينترنتي اين رسانه، بريل گبش خلبان اين هواپيما در لحظات آخري كه مسافران متوجه خطر شده بودند، به منظور آرام كردن مسافران، بر نبود هيچ مشكلي اشاره كرده و خواستار حفظ خونسردي سرنشينان شده است.
ان.تي.وي اضافه كرد: مكالمات خلبان و كمك خلبان در لحظات آخر بدون استفاده از گوشي و ميكروفون مخصوص هواپيما بوده و به همين دليل تيم بررسي اين حادثه، صداهاي قابل فهم را با فيلترهاي خاصي شناسايي كرده اند.
در اين گزارش همچنين آمده است كه خلبان و كمك خلبان مشكلي در سلامت رواني و جسمي نداشتند و نيز هواپيما پيش از پرواز به طور كامل از لحاظ فني كنترل شده و نقص فني نداشته است.
بنا بر گزارش منتشره اين رسانه، در لحظه سقوط هواپيما، دستگاه نشان دهنده سرعت خلبان و كمك خلبان ارقامي متفاوت را نشان داده و هواپيما از كنترل اتوماتيك خارج شده و به شدت ارتفاع كم كرده تا جايي كه فاجعه رخ داده است.
به نوشته اين رسانه، اطلاعات موجود در گزارش حاكي از عدم متلاشي شدن هواپيما در هوا پيش از برخورد با كوه است.
بر اساس گزارش منتشر شده در پايگاه اينترنتي شبكه ان.تي.وي، خلبان جت متعلق به هولدينگ باشاران تا آخرين لحظات سقوط با برج مراقبت و كنترل ترافيك هوايي در تهران لحظه به لحظه در ارتباط بوده است.
بر اساس اين گزارش مكالمات ضبط شده از ساعت 14 و 31 دقيقه و 47 ثانيه لحظه به لحظه سخنان خلبان از جمله 'به ارتفاع 38 هزار پا مي رويم'، 'با سرعت عمودي ارتفاع مي گيريم'، 'خداي من، دستگاه نشان دهنده سرعت من و تو متفاوت شده'، 'برج مراقبت اجازه صعود مي دهد'، 'شنيدن صداي هشدار'، 'سرعت من در حال كاهش است'، 'در ارتباط با نقص موجود به كتابچه هواپيما نگاه مي كنند'، 'حطاب به مسافران: نترسيد مشكلي وجود ندارد'، 'ارتفاع كم مي كنيم' را ثبت كرده و در ادامه در ساعت 14 و 40 دقيقه و 58 ثانيه ارتباط اين هواپيما با برج مراقبت و رادار تهران قطع شده است.
در پايان اين گزارش تاكيد شده است كه در لحظات آخر، خلبان جت از خلبان هواپيماي مسافربري نزديك به جت درخواست ارتباط و تماس با برج مراقبت به منظور كمك مي كند و خلبان آن هواپيماي مسافربري از طريق سيستم داخلي خود به برج مراقب مبني بر كاهش شديد ارتفاع يك هواپيماي جت را گزارش مي دهد.
به گزارش ايرنا، بيستم اسفند ماه 96 هواپيماي جت شخصي چنلنجر 604 بمبارديه سي 60 متعلق به هولدينگ باشاران تركيه با 11 سرنشين در شهركرد ايران سقوط كرد و همه مسافران آن جان باختند.
اين هواپيماي جت شخصي در حال پرواز در مسير شارجه امارات متحده عربي به استانبول بود كه در منطقه اردل ناقان در حوالي شهر كرد ايران سقوط كرد.
11 مسافر اين هواپيما شامل هشت سرنشين و سه خدمه پرواز در اين سانحه جان باختند.
شبكه خبري ان.تي.وي تركيه اعلام كرد كه اين هواپيما يك جت شخصي بوده و در اين پرواز مينا باشاران دختر حسين باشاران يكي از سرمايه داران مشهور تركيه و مدير هولدينگ باشاران به همراه هفت نفر از دوستانش حضور داشته است.
به نوشته اين رسانه، مينا باشاران به همراه هفت تن از دوستان خود براي گذراندن تعطيلات به شارجه سفر كرده بود كه هنگام بازگشت از سفر دچار اين سانحه شد.
يك ماه پس از اين حادثه، رضا جعفرزاده مدير روابط عمومي سازمان هواپيمايي كشوري از پيدا شدن حافظه FDR هواپيماي سانحه ديده تركيه اي در كوه هاي اطراف شهركرد خبر داد.
رضا جعفرزاده اظهار كرد: حافظه FDR هواپيماي چلنجر 604 سانحه ديده تركيه اي توسط تيم بررسي سانحه سازمان هواپيمايي كشوري در ارتفاعات كوه هلن در اطراف شهركرد پيدا شد.
وي با بيان اينكه در اين عمليات تيم بررسي سانحه سازمان هواپيمايي كشوري از كمك مردم محلي برخوردار بوده اند، گفت: اين حافظه حاوي اطلاعات پروازي و پارامترهاي موتور هواپيماست كه لازم است براي مشخص شدن چرايي سقوط اين هواپيما حافظه آن بازخواني شود.
خاورم/1905**1211