۱۸ مهر ۱۳۹۷، ۱۶:۰۹
کد خبر: 83061530
T T
۰ نفر
85 درصد مردم ایران حداقل یك شب در مراسم عزاداری دهه اول محرم شركت كرده اند

تهران _ ایرنا _ طرح نظرسنجی «بررسی مسائل روز كشور از منظر افكار عمومی مردم ایران» با پرسشگری از 1281نفر از افراد بالای 18 سال به بالای كشور در روزهای 2 و 3 مهرماه 1397 به شیوه تلفنی توسطایسپا باموضوع ابعا اجتماعی محرم وانعكاس محتوای آن در صدا وسیما انجام شد.

در بخشی از طرح مذكور، از پاسخگویان پرسیده شده است: «آیا شما در مراسم عزاداری دهه اول محرم شركت كردید؟» 85 درصد پاسخگویان حداقل یك شب در مراسم عزاداری دهه اول محرم شركت كرده اند. در این میان 15 درصد شركت نكرده اند. با توجه به نتایج نظرسنجی ایسپا در سال 94 با اندازه نمونه 4390 نفر كه به روش مصاحبه حضوری در سطح كشور اجرا شده بود نیز 85.3 درصد پاسخگویان اعلام كرده بودند در مراسم دهه اول محرم حضور داشته‌اند.

محور بعدی نظرسنجی در مورد دیدگاه مردم در خصوص محتوای مراسم عزاداری در كشور ما بود كه با این سؤال مورد بررسی قرار گرفته بود: «به نظر شما آیا محتوای مراسم عزاداری در كشور ما توانسته است واقعیت عاشورا و پیام آن را منعكس نماید یا خیر؟»

50 درصد پاسخگویان معتقدند محتوای مراسم عزاداری توانسته واقعیت عاشورا و پیام آن را منعكس كند. 34 درصد گفته­اند عزاداری­های كشور ما واقعیت عاشورا و پیام آن را منعكس نمی­كند و 16 درصد نیز در این خصوص اظهار نظر نكرده­اند. در بین افرادی كه در مراسم دهه اول محرم حضور داشته‌اند 54.6 درصد و در بین افرادی كه در مراسم شركت نكرده‌اند 24.6 درصد معتقدند عزاداری­های كشور ما توانسته واقعیت عاشورا و پیام آن را منعكس كند.

شایان ذكر است طبق نتایج نظرسنجی سال 94 ایسپا، نزدیك به 45 درصد پاسخگویان معتقد بوده‌اند محتوای مراسم عزاداری در كشور ما توانسته است واقعیت عاشورا و پیام آن را منعكس نماید. در مجموع می‌توان گفت در مقایسه با سال 94، باور به اینكه محتوای مراسم عزاداری در كشور ما توانسته است واقعیت عاشورا را منعكس كند 5 درصد افزایش داشته است.

در سوالی دیگر در خصوص عملكرد صداوسیما از پاسخگویان پرسیده شده است «محتوای سخنرانی­های پخش شده در صدا و سیما در ماه محرم را چگونه ارزیابی می­كنید؟». از بین افرادی كه برنامه‌های صداوسیما را دیده‌اند 65.8 درصد معتقدند محتوای سخنرانی‌های پخش شده در صداوسیما در ماه محرم خوب بوده است و 20.4 درصد نیز ضعیف ارزیابی كرده‌اند و 13.7 درصد ارزیابی متوسط داشته‌اند. لازم به ذكر است 36.5 درصد پاسخگویان نیز اعلام كرده‌اند برنامه‌های صداوسیما را ندیده‌اند كه این میزان با توجه به نظرسنجی سال 94 ایسپا كه 15.3 درصد بوده است بیش از دو برابر رشد داشته است. همچنین از بین افرادی كه در سال 94 برنامه‌های صداوسیما را تماشا كرده‌اند 65.3 درصد معتقد بوده‌اند محتوای سخنرانی‌های پخش شده در صداوسیما در ماه محرم خوب بوده است.
منبع : مركز افكارسنجی دانشجویان ایران ( ایسپا)
۰ نفر