فراگیری نهضت سواد رسانه‌ای نیاز شهروندان هوشمند است

تهران- ایرنا- قائم مقام انجمن سواد رسانه‌ای معتقد است: فهم ضرورت و برنامه ریزی جهت فراگیری نهضت سواد رسانه‌ای و تربیت شهروندان هوشمند در عصر رسانه، نیاز جدی این حوزه است؛ نیازی كه باید در سیاستگذاری‌های كلان به عنوان مقوله‌ای جدی مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا از مركز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد، معصومه نصیری، سواد رسانه‌ای را مهارتی مورد نیاز برای همه آحاد یك جامعه دانست و اظهار داشت: وقتی در عصر رسانه و انفجار اطلاعات زندگی می‌كنیم اگر مهارت‌های زیست در این فضای چند وجهی را نداشته باشیم، متحمل زحماتی می‌شویم كه می‌تواند تبعات خاص خود را برای تك تك مخاطبان داشته باشد.
وی با تاكید بر اینكه سواد رسانه‌ای ما را به شهروندان هوشمند و صاحب تفكر در برابر هجمه بی‌امان پیام‌های رسانه‌ای تبدیل می‌كند، اضافه كرد: امروز رسانه در دستان تمام مخاطبان و نزدیك‌ترین پدیده به آنهاست.
به گفته وی این نزدیكی می‌تواند در صورت نداشتن شناخت دقیق از رسانه مساله‌ساز شود چرا كه در سواد رسانه‌ای به مخاطب می‌گوییم او چطور می‌تواند رسانه را مدیریت كند و اجازه ندهد رسانه او را مدیریت كند، با این توضیح سواد رسانه‌ای نیاز همه اقشار جامعه است و اینكه آن را مختص به گروهی خاص كنیم، اشتباه بزرگی است.
قائم مقام انجمن سواد رسانه‌ای با اشاره به آسیب‌های نداشتن سواد بهره بردن از رسانه‌ها خصوصا در فضای مجازی، تاكید كرد: همانطور كه برای رانندگی باید مهارت آن را داشت و بعد رانندگی كرد، در زمینه رسانه (همه انواع رسانه) باید مهارت استفاده از ابزار را داشت وگرنه احتمالا هر نوع تصادف و خسارتی در جاده‌های تو در توی رسانه‌ای وجود دارد و اگر سواد بهره بردن از رسانه‌ها را نداشته باشیم، بازیچه رسانه شده و تغییرات اساسی در سبك زندگی و رفتارمان رخ خواهد داد.
نصیری ادامه داد: مجهز نبودن به دانش و مهارت سواد رسانه‌ای باعث سرریز اطلاعات می‌شود و مسمومیت اطلاعاتی نیز رخ خواهد داد لذا بدون سواد رسانه‌ای ما به معتادان تكنولوژی تبدیل می‌شویم و در نهایت برده آن، اكنون نوع جدیدی از بردگی با عنوان بردگی مدرن ایجاد شده است كه رسانه، برده‌دار است و مخاطب بدون دانش و مهارت، برده‌ای است كه خود نیز احساس بردگی نكرده و با رضایت در خدمت برده‌دار قرار می‌گیرد.
این مدرس دانشگاه تصریح كرد: متاسفانه اكنون خلأ نبود سواد رسانه‌ای و تبعاتی كه می‌تواند داشته باشد، حس شده اما تنها در حد حرف و سخنرانی باقی مانده است و ما باید برای فراگیری این نهضت در كشور به عزم و خواست ملی در لایه‌های مختلف جامعه برسیم.
وی تاكید كرد: تنها یك برنامه و دو سخنرانی و چند كتاب نمی‌تواند به فراگیر شدن این دانش و مهارت كمك كند بلكه فهم ضرورت و برنامه‌ریزی جهت فراگیری نهضت سواد رسانه‌ای و تربیت شهروندان هوشمند در عصر رسانه، نیاز جدی این حوزه است.
نصیری تاكید كرد: اینكه تصور كنیم این تنها مردم هستند كه باید سواد مواجهه با رسانه را داشته باشند اشتباهی بزرگ است، نیاز به داشتن سواد رسانه‌ای در مسئولان نیز به شدت احساس می‌شود چرا كه برای مدیریت در عصر رسانه باید ویژگی‌های این عصر را هم دانست و با روش سنتی در دنیای شیشه‌ای مدیریت نكرد.
قائم مقام انجمن سواد رسانه‌ای ایران اظهار كرد: در حوزه رسانه و ابزارهای نوین دیجیتال ما باید نگاهی به آینده نیز داشته باشیم و آینده‌پژوهی، نیاز فوری و جدی این حوزه است؛ آینده‌ای كه در آن تحولات شگرفی در حوزه ارتباطات و رسانه رخ خواهد داد.
وی یادآور شد: انجمن سواد رسانه‌ای، كارگروه آینده‌پژوهی دارد كه در این بخش مطالعات و پژوهش‌های لازم در این زمینه انجام می‌شود تا بتوان در آینده بر اساس اقتضائات و ضرورت‌ها، سیاستگذاری مناسب داشت.

** دومین همایش سواد رسانه‌ای در یك نگاه
به گزارش ایرنا، دومین همایش سواد رسانه‌ای با موضوع خانواده به عنوان نهاد بنیادین اجتماعی با هدف تبیین نقش و جایگاه مهم خانواده در عصر اطلاعات و جامعه شبكه‌ای با تاكید بر رویكرد های آموزشی، شناختی و تربیتی در دو بخش علمی - پژوهشی و تجربی - كاربردی برگزار می‌شود.
موضوعات و محورهای بخش علمی - پژوهشی این همایش، توانمندسازی، سبك زندگی، آموزش و دین و اخلاق و موضوعات و محورهای بخش تجربی - كاربردی همایش، تجربه نگاری‌های حوزه سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی بر اساس موضوعات و محورهای بخش علمی - پژوهشی، تولیدات رسانه‌ای (مستند، فیلم كوتاه، انیمیشن، بازی‌های رایانه ای و ...) در حوزه سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی و تولیدات هنری (پوستر، اینفوگرافی و ...) در حوزه سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی است.
دومین همایش بین المللی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی 12 تا 14 آبان ماه امسال همزمان با هفته فرهنگ عمومی به میزبانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد.
تمامی مقالات برتر همراه با جمع بندی تجارب به دست آمده در حوره سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی به همت انجمن سواد رسانه‌ای در قالب یك كتاب منتشر شده است.
فراهنگ ** 1355** 1055

سرخط اخبار فرهنگ