۱۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۶:۱۲
کد خبر: 83056262
T T
۰ نفر
خوراك كودك در فضای مجازی مدیریت شود

تهران- ایرنا- توجه كودكان به فضای مجازی و استفاده از تبلیت و گوشی های موبایل، این روزها به عنوان یك موضوع كاملا جدی در میان خانواده ها مورد توجه قرار گرفته است، موضوعی كه باید دید مدیران فضای سایبری چقدر به آن توجه دارند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی صنایع مخابرات و اطلاع رسانی (تلكام 2018) كه امروز(شنبه) در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران به كار خود پایان داد، شركت های بخش خصوصی، دولتی و خارجی تازه‌ترین دستاوردهای خود را در معرض دید عموم قرار دادند.
در میان دستاوردهای عرضه شده، آنچه كه بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد و اكنون به عنوان یك تهدید در فضای مجازی وجود دارد، استفاده درست از اینترنت و شبكه های اجتماعی برای كودكان و نوجوانان است.
بدون شك توجه نوجوانان به تبلت ها و بازی های رایانه ای در فضای مجازی این روزها به امری اجتناب ناپذیر تبدیل شده است كه اگر مدیریت نشود به طور قطع در دراز مدت آسیب‌زا خواهد بود.

** تاكید آذری جهرمی بر حمایت از شركت‌های بخش اینترنت كودك
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه این نمایشگاه درباره ضرورت توجه به جایگاه كودكان در فضای اینترنتی به ایرنا گفت: امسال برنامه های زیادی برای شركت های فعال در اینترنت كودك تدوین شده است.
محمدجواد آذری جهرمی افزود: این موضوع اهمیت بسیاری دارد از این رو فعالیت های خوبی در سازمان فناوری اطلاعات انجام شده كه بزودی گزارش های آن منتشر خواهد شد.
وی به نقش شركت های بخش خصوصی در این زمینه اشاره كرد و گفت: تاكنون این شركت ها فعالیت های خوبی داشته اند؛ مجموعه هایی مانند «انارستان» در اینترنت كودك كار كرده كه ما از فعالیت های آنان استقبال می‎كنیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: بر همین اساس برنامه های زیادی برای این شركت ها تدوین كرده ایم كه امسال اجرایی خواهد شد.
آذری جهرمی تاكید كرد: باید استانداردهایی برای حفظ حقوق كاربران و استفاده كودكان از فضای مجازی نیز در دستور كار قرار گیرد؛ وزارت ارتباطات آماده این اقدام است.

** تولید محتوا به كمك روانشناسان و كارشناسان فضای مجازی
در این رابطه مدیر سرویس اینترنت دوستدار كودك و نوجوان انارستان درگفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره تفاوت اینترنت كودك و نوجوان این شركت با اینترنت عادی، گفت: برخلاف اینترنت و فیلترینگ كشور كه بر مبنای لیست سیاه(بلك‌لیست) است، اینترنت دوست‌دار كودك و نوجوان ما بر مبنای فهرست سفید (وایت لیست) است.
قاسم عابدی افزود: در تیم محتوایی ما، روانشناسان و كارشناسان فضای مجازی مجرب حضور دارند كه پس از بررسی 500 هزار سایت پر بازدید، 70 تا 80 هزار سایت و سرویس متناسب با نیاز مجازی كودك و نوجوان ایرانی را به فهرست سفید(وایت لیست) وارد كردیم.
وی ادامه داد: كاربران اینترنت ما، فقط به سایت‌ها و سرویس‌هایی دسترسی دارند كه مناسب و متناسب با كودك و نوجوان تشخیص داده شده است.
وی توضیح داد: برای بهره گیری از این اینترنت، كافی است از سیمكارت رایگان كودك و نوجوان انارستان استفاده شود. این سیمكارت درگاه ورود به محتواها و سرویس های ویژه كودكان و نوجوانان است.
وی افزود: به كمك «پارسی‌جو» قویترین پویش‌گر ایرانی، موتور جستجوگر كودك و نوجوان را نیز راه‌اندازی كرده یم كه كاربر در این موتور هر كلمه یا كلید واژه ای را در آن جستجو كند تنها نتایجی نمایش داده می شود كه در فهرست سفید(وایت لیست) انارستان وجود دارد.
عابدی خاطرنشان ساخت: سرویس دیگری با نام «چی خوبه» برای پدر و مادرها در نظر گرفته ایم؛ این نامگذاری براساس متداول ترین نیاز و سوال خانواده ها مبنی بر اینكه برای فرزندان آنها چه بازی یا انیمیشن یا محتوایی خوب است.
وی افزود: در این سرویس محتواهای مختلف در دسته بندی های بازی‌های موبایلی، انیمیشن، وب سایت‌های اینترنتی، بازی‌های فیزیكی و اسباب‌بازی‌ها با ارائه شاخص‌های مختلف آموزشی، بازی و سرگرمی، خلاقیت و... قرار گرفته و خانواده ها به راحتی می توانند نیاز فرزندشان را برطرف سازند.

** بازی دیجیتال كلیدی‌ترین سرگرمی كودكان
علیرضا گودرزی مدیر ارتباطات این شركت نیز به ایرنا، گفت: بازی دیجیتال و كارتون از جمله كلیدی ترین سرگرمی های كودكان و نوجوانان امروزی هستند؛ به همین دلیل به عنوان یك زیست بوم كودك و نوجوان در فضای مجازی پلت فرم‌های رقابتی شدن بازی های موبایلی را با نام «نارلیگا» و سرویس پخش انیمیشن كودك با نام «نارتون» را فراهم كرده است.
وی درباره نارلیگا توضیح داد: بازی سازها می توانند گیم های خود را روی پلتفرم نارلیگا منتشر و از انتشار آن در یك جامعه چند میلیونی مخاطبان هدف كسب درآمد كنند. بازی كنندگان یا گیمرها نیز رتبه خود را در هر بازی و لیگ در «لیدربورد» اختصاصی نارلیگا مشاهده می كنند.
گودرزی درباره گروه مخاطبان نارلیگا نیز گفت: با سه گروه مخاطب روبرو هستیم؛ گروه نخست بیش از 20‌ میلیون بازی كننده یا گیمرند؛ دسته دوم بیش از 200 تولیدكننده بازی و گروه سوم كه گیم نت ها هستند، می توانند با برگزاری لیگ و جام روی این سرویس، درآمدزایی داشته باشند. رده سنی مخاطبان این سرویس كودكان تا 10 سال هستند.
گودرزی درباره سرویس نارتون نیز گفت: این سرویس كه بر وزن كارتون انتخاب شده، یك اپلیكیشن یا برنامك پخش انیمیشن برای كودكان است.
وی با بیان اینكه استفاده از نارتون با ترافیك اینترنت تقریبا رایگان همراه است، افزود: در سرویس «نارتون»، سه هزار انیمیشن خارجی دوبله شده و ایرانی داریم كه خانواده ها با نصب این اپلیكیشن می توانند نوع كارتون و ساعت تماشای آن را برای كودك خود مدیریت كنند.

** تولید خوراك مناسب برای كودكان، نیاز اساسی در دنیای مجازی
سیدمحمد جعفرعلائی، مدیرعامل شركت تولیدكننده تبلت كودك و نوجوان این شركت نیز گفت: تولید تبلت های كودك و نوجوان با عنوان «نارتب» كه با هدف زیست بوم یا اكوسیستم دوستدار كودك و نوجوان ایرانی وارد بازار شده، ماموریت اصلی این شركت است.
«كاركرد اصلی این تبلت ها، مدیریت و نظارت پدر و مادر بر فعالیت فرزندان است. بدین ترتیب كه والدین می توانند برای هر فرزند سطح دسترسی كاربر تعریف كرده و برای نرم افزار و سخت افزار دستگاه یعنی ورودی و خروجی های تبلت نیز سطح دسترسی تعیین كنند.»
این مدیر ادامه داد: والدین می توانند برنامه های مناسب با سن فرزندان، نحوه استفاده از آنها و همچنین ساعت و بازه زمانی استفاده از تبلت و اپلیكیشن ها را مدیریت و از نحوه استفاده فرزندان گزارش گیری كنند.
به گفته علائی، این امكان به خانواده ها داده ایم كه با اراده خود و با توجه به سطح فرهنگ و معلوماتشان، فعالیت های اینترنتی فرزند خود را براحتی سیاست گذاری و مدیریت كنند.
نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی «ایران تلكام» با همكاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سندیكای مخابرات ایران با حضور 130 شركت بخش خصوصی، 16 شركت بخش دولتی و 20 شركت خارجی برگزار شد.
این نمایشگاه علاوه بر ارائه تازه‌ترین دستاوردهای صنعت مخابرات، محل تبادل اطلاعات و مذاكرات صنعت‌گران، تولیدكنندگان و خدمات‌دهندگان حوزه صنایع مخابراتی بود و پنل‌های تخصصی با موضوع های روز جامعه و مرتبط با صنایع ارتباطی و مخابراتی برگزار شد.
اقتصام** 9246** 2023
۰ نفر