۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۶
کد خبر 83047785
۰ نفر
«خاستگاه» آمريكايي به فارسي منتشر شد

تهران- ايرنا- «خاستگاه» تازه‌ترين اثر «دن براون» نويسنده آمريكايي و خالق كتاب جنجالي «رمز داوينچي» به فارسي منتشر و روانه بازار كتاب شد.

به گزارش گروه فرهنگي ايرنا، دن براون (Dan Brown) نويسنده آمريكايي ژانر پرهيجان در سال 2003 ميلادي براي كتاب جنجالي و پرفروش خود رمز داوينچي به شهرتي جهاني رسيد.
براون از آن دسته نويسندگاني ا‌ست كه با ديدگاهي نوين به ادبيات پليسي به خلق آثاري مبتني بر روانشناسي تاريخ مي‌پردازد.
«خاستگاه» (origin) آخرين اثر براون كه در سال 2017 منترش شد نيز همانند ديگر آثار او چون قلعه ديجيتال (- Digital Fortress 1998)، فرشتگان و شياطين (Angels and Demons-2000 )، نقطه فريب (DeceptionPoint-2001)، رمز داوينچي (-The DaVinci Code2003)، نماد گم‌شده (2009-The Lost Symbol)، دوزخ (2013-Inferno) به ادبيات پليسي با نگاهي به تاريخ، فلسفه و روانشناسي تعلق دارد.
«خاستگاه» را حسين شهرابي ترجمه و انتشارات كتابسراي تنديس در 768 صفحه منتشر كرده است. شهرابي كه تاكنون بسياري از آثار براون را ترجمه كرده در اين اثر نيز كوشيده با استفاده از ظرفيت پاورقي، ارجاعات و تاريخ‎ها را براي خواننده ايراني بيشتر توضيح دهد و مرز بسياري از نشانه‌ها را بگشايد.
«بيلبائو، اسپانيا... رابرت لنگدان، استادِ نمادشناسيِ دانشگاهِ هاروارد، به موزه‌ي گوگنهايم مي‌رود تا در برنامه‌اي مهم شركت كند: اعلامِ كشفي كه «علم را زير و زبر خواهد كرد». ميزبانِ برنامه ادموند كِرش است، آينده‌شناسِ ميلياردري كه اختراعاتش و پيش‌بيني‌هاي دقيقش او را به شخصيتي مشهور در سرتاسرِ جهان مبدل كرده است. كرش كه سال‌ها پيش از اولين دانشجويانِ لنگدان در هاروارده بود قرار است پيشرفتِ بزرگي را در دنياي علم و فلسفه رقم بزند؛ پيشرفتي كه پاسخ دو پرسشِ بنيادي بشر را درباره‌ دليلِ وجودي‌اش خواهد داد.
وقتي برنامه شروع مي‌شود، لنگدان و چندصد مهمانِ برنامه محصورِ اجراي زيبا و خلاقانه كرش مي‌شوند؛ اما از همان ابتدا پيداست كه ماجرا به حتم جنجالي‌تر از آن خواهد شد كه تصور مي‌كردند. برنامه‌اي كه با دقتي بي‌اندازه چيده شده بود و پيش مي‌رفت، ناگهان به آشوب مبدل مي‌شود. چيزي نمانده كه كشفِ ارزشمندِ كرش از دست برود. جانِ لنگدان به خطر مي‌افتد و مجبور مي‌شود از بيلبائو فرار كند. اما بايد خود را به آب و آتش بزند تا هم از ماهيتِ كشفِ كرش مطلع شود و هم كشفِ او را علني كند.
لنگدان به دهليزهاي تاريكِ تاريخ و اديانِ بنيادگرا پا مي‌گذارد و مجبور است از دستِ دشمناني بگريزد كه انگار در همه جاي اسپانيا حضور دارند و خاستگاهِ قدرت‌شان كاخِ سلطنتيِ اسپانياست... دشمناني كه دست به هر كاري مي‌زنند تا او و ادموند كرش را ساكت كنند. لنگدان بايد راهش را از ميانِ دنياي نمادهاي هنرِ مدرن بگشايد و از كشفِ حيرت‌انگيزِ كرش پرده بردارد: از كجا آمده‌ايم؟ به كجا مي‌رويم؟».
فراهنگ** 9053** 1701