ترانزیت كالا از اروپا به آسیای میانه به 21 روز كاهش می یابد

تهران - ایرنا - مدیرعامل شركت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن گفت: بهره برداری از خط آهن قزوین - رشت در كریدور شمال - جنوب، حمل و ترانزیت كالا از اروپا به كشورهای آسیای میانه را از 45 روز به 21 روز كاهش می دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «مصطفی معینی» روز یكشنبه در جمع خبرنگاران افزود: ساخت و تكمیل دو پروژه ملی خط آهن قزوین - رشت به طول 285 كیلومتر (خط اصلی و فرعی) و مسیر ریلی مراغه - ارومیه به طول 185 كیلومتر برعهده این شركت بود و امیدواریم هر دو پروژه بزودی به بهره برداری برسد.
معینی درباره خط آهن قزوین - رشت اظهار داشت: 40 درصد این مسیر ریلی بین قزوین - رشت در منطقه كوهستانی واقع شده و عملیات ساخت این مسیر را بسیار سخت كرده بود.
وی افزود: 10 درصد این خط آهن در مسیر تپه های ماهوری و 50 درصد دیگر در مسیر دشت واقع شده است و متخصصان ایرانی موفق شدند تمام این مسیر را با رعایت استانداردهای بین المللی آماده كنند.

** 100 كیلومتر از محور جنوب بازسازی شد
معینی با بیان اینكه با انجام تعمیر و نگهداری 11 ناحیه راه آهن متخصصان این شركت نقش مهمی در تامین امنیت سیر و كاهش سوانح ریلی كشور دارند، افزود: در مجموع خطوط ریلی كشور به 17 ناحیه راه آهن تقسیم شده و سرویس و نگهداری 11 ناحیه آن با بیش از 6 هزار پرسنل بر عهده این شركت فنی و مهندسی است.
این مقام مسئول درباره خط آهن محور جنوب و اهمیت آن اظهار داشت: این مسیر ریلی كه از تهران آغاز و پس از گذر از اراك - درود - اندیمشك به اهواز منتهی می شود، قدیمی ترین مسیر ریلی كشور است و پس از 70 سال قدمت، 100 كیلومتر این مسیر صعب العبور توسط این شركت بازسازی شده كه در آن 80 تونل به طول 40 كیلومتر و 40 دستگاه پل به طول 10 كیلومتر وجود داشته است.
مدیرعامل شركت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن بیان كرد: به علت افزایش حمل بار و مسافر در شبكه، این شركت اكنون ساخت 500 كیلومتر خط دوم شبكه ریلی كشور را بر عهده دارد كه ساخت خط دوم اندیمشك - اهواز به طول 140 كیلومتر در دست اقدام است و تا نیمه دوم امسال به بهره برداری می رسد.
به گفته وی، خط آهن اهواز - سربندر به طول 110 كیلومتر اكنون زیر بار ترافیك رفته است.
مدیرعامل شركت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن اظهار داشت: این شركت ساخت چند پروژه ریلی 3 و 4 خطه را بر عهده دارد كه خط آهن میبد - زرین در منطقه مركزی، مسیر ریلی اردكان - یزد، اصفهان - یزد و چادرملو بخشی این پروژه های 3 و 4 خطه است كه در انتقال ذخایر معدنی منطقه مركزی كشور به كارخانه های فولادسازی نقش مهمی را ایفا می كنند.

** بازسازی متروی تهران كرج پس از 18 سال
وی گفت: پس از 18 سال شركت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن (تراورس) موفق به بازسازی خط مترو تهران - كرج شد تا همچنان قطارهای مترو بتوانند با اطمینان بیشتری مسافران را بین تهران - كرج و گلشهر جابجا كنند و به علت محدودیت های زیادی كه در این مسیر داشتیم عملیات بازسازی آن شب ها انجام می شد.
معینی گفت: ساخت خط 7 مترو تهران در بخش بریانك تا استادیوم تختی به طول 15 كیلومتر بر عهده این شركت بوده است و روسازی خطوط مترو 2 و 3 شهر مشهد نیز توسط متخصصان این شركت آماده شد.
به گفته وی، اكنون تعمیر و نگهداری 170 كیلومتر از مترو تهران بر عهده این شركت است و با شركت های مترو اصفهان و قم برای شركت در مناقصه ساخت مترو این دو شهر در حال مذاكره هستیم.

** مذاكره با راه آهن كشورهای منطقه
مدیرعامل شركت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن گفت: این شركت به عنوان بزرگترین شركت تولید كننده تروارس بتنی و سوزنی در منطقه 400 میلیون نفری است و اكنون با مقامات راه آهن كشورهای پاكستان، عراق، افغانستان، تركمنستان و سوریه در حال مذاكره برای صادرات فنی و مهندسی و تروارس های بتنی و سوزنی به این كشورها هستیم.
به گزارش ایرنا، شركت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن (تراورس) یكی از بزرگترین شركتهای اقماری راه آهن جمهوری اسلامی ایران در سال 1371 تاسیس شد و كمك به توسعه و نگهداری راه آهن كشور از وظایف اصلی این شركت است.
اقتصام**1108*2025

سرخط اخبار جهان