حسینیه های تاریخی شمال پایتخت قربانی نوسازی محله ها

تهران- ایرنا- بسیاری از محله های شمال پایتخت از جمله دركه و كَن دارای حسینیه ها و تكیه های تاریخی بوده اند كه به گفته احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران در جریان نوسازی، آثار و اشیای داخل آنها از بین رفته اند یا حتی خود ساختمان های این مراكز دستخوش تخریب شده اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ،برنامه تهرانگردی مسجد جامعی امروز (جمعه) با عنوان محرم گردی به بازدید از حسینیه های محله كن در منطقه پنج، حسینیه دركه، موزه رضا عباسی و نیز آثار استاد چلیپا نقاش بنام ایرانی اختصاص داشت.

** محله كن و تكایایش
كن یكی از محله های قدیمی تهران است كه پنج حسینیه دارد و هر حسینیه روایتگر داستانی است.
مسجد جامعی عضو كمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران درباره این محله گفت: كن از پنج محله اسماعیلیان، سرآسیاب، درقاضی، میانده و بالان تشكیل شده است و دو امامزاده و 20 مسجد دارد.
وی افزود: حسینیه های حاج شعبانعلی سرآسیاب كن، حضرت اباالفضل و اسماعیلیان از جمله حسینیه های این محله است.

* شتاب برای نوسازی حسینیه ها در كن
به گفته مسجد جامعی حسینیه ها امروزه با زمان گذشته تفاوت بسیاری دارند و بعد از بازسازی نما و سیاق كهن خود را از دست داده اند.
عضو شورای شهر تهران افزود: در گذشته دور تا دور سقف حسینیه ها با چادرها چرم دوزی پوشیده می شد.
وی در تشریح وضعیت حسینیه ها و محرم در كن اظهارداشت: هیچوقت كسی توجه نكرده كه كن دارای سابقه تاریخی و مفاخر بوده و راجع به این محله غفلت شده است.
مسجد جامعی گفت: كن دارای معماری و طراحی های معماری تاریخی است؛ لهجه ها و گویش های محلی داشته اما به نظر می‌رسد به كن توجه لازم نشده است.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: متاسفانه در نوسازی ها بسیاری از آثار و اشیای موجود در حسینیه ها از بین رفته؛ این اماكن مدرن شده اند، اشیای قدیمی آنها به انبارها رفته و شتاب برای نوسازی زیاد بوده است.

*تابلو جنگ 2 برادر
به گزارش خبرنگار ایرنا در ادامه گروه تهرانگردی از خانه هنر متعلق به استاد «حسین اسماعیل زاده » معروف به «چلیپا » دیدن و از تابلوهای نقاشی او بازدید كردند.
تابلو جنگ دو برادر یكی از تابلوهای حاضر در این گالری بود كه لحظه ورود امام حسین(ع ) و حضرت اباالفضل(ع)به میدان جنگ و رویارویی با سپاه یزید را نشان می دهد.
مسجدجامعی در ادامه از استاد اسماعیل زاده (چلیپا) -نقاش معاصر- به عنوان یكی از چهره هایی كه برای نقاشی قهوه خانه ای تلاش زیادی كرده است یاد كرد.
كاظم چلیپا فرزند استاد چلیپا نیز درباره نقاشی قهوه خانه ای گفت: این سبك با سابقه دیرین با نقاشی ایرانی پیوند دارد و ریشه آن به دوهزار و 500 سال پیش باز می گردد.
وی ادامه داد: در دوره های تاریخی به واسطه مسائل سیاسی و مشروطیت به قهرمان پروری و اسطوره ها توجه و در نتیجه توجه به این سبك نقاشی بیشتر شد.
چلیپا اظهار داشت: در این سبك نقاشی كار حماسی از شاهنامه و كار مذهبی از زندگی ائمه، جنگ های پیامبر، زنگی حضرت علی (ع) و واقعه عاشورا الهام گرفته شده است.

* موزه نقاشی استاد عرب ایجاد شود
برنامه تهرانگردی در ادامه با حضور در موزه رضا عباسی ادامه یافت و اعضا از 23 اثر نقاشی متعلق به استاد سید عرب - از نقاشان مشهور قهوه‌خانه‌ای دوره پهلوی - دیدن كردند.
به گفته مسجد جامعی استاد عرب پدر رسام عرب زاده در آثار خود به دلیل استفاده از رنگ های تیره، غم و افسردگی را بخوبی به مخاطب منتقل كرده است.
وی گفت: در این 12 اثر حزن عاشورا به طوركامل مشخص است.
مسجد جامعی همچنین پیشنهاد كرد كه موزه سید عرب در كنار موزه فرش رسام عرب زاده ایجاد شود.
وی تاكید كرد: یكی از ویژگی های استاد عرب این است كه جز برای ائمه اطهار كار نكرده است.
به گزارش ایرنا ،تابلوهای شجاعت حضرت عباس، تابلو شجاعت حضرت علی اكبر، بازگشت ذوالجناح، شجاعت امام حسین(ع) در روز عاشورا، شجاعت و جنگ قاسم ابن الحسن (ع)، دارالانتقام مختار و واقعه روز عاشورا از جمله آثار استاد سید عرب در موزه رضا عباسی است.

*30 درصد حسینیه دركه بازسازی شد
اعضای گروه تهرانگردی به همراه مسجد جامعی در ادامه با حضور در محله دركه از ساختمان حسینیه دركه بازدید كردند.
به گفته مسجدجامعی این حسینیه سال گذشته در حادثه حریق سوخت و بسیاری از اشیای قدیمی، سنتی و آیینی آن از بین رفت.
وی گفت: مردم محله نسبت به بازسازی این حسینی اقدام كردند و تاكنون 30 درصد بازسازی را انجام داده اند.
این عضو شورای شهر تهران پیشنهاد كرد كه آثار باقی مانده از حادثه آتش سوزی در نمایشگاهی در معرض دید عموم قرار گیرد.
به گفته معتمدین محل، حسینیه دركه سال گذشته در آتش برافروخته شده توسط گروههای موسوم به «ری‌استارت»( ضد انقلاب) سوخت.
حاج علی مرتضوی از معتمدان این محله گفت: این حسینیه یادگار سالیان گذشته بود اما سال گذشته در اقدامی ناجوانمردانه در آتش سوخت.
وی بیان كرد: اشیای سوخته شده و بازمانده های آن جمع آوری و در انباری نگهداری می‌شود و می‌توان آن را به صورت نمایشگاه در معرض دید عموم قرار داد.
به گفته مرتضوی قرآن های موجود در حسینیه پس از آتش سوزی به صورت نیمه سالم باقی ماندند و به خطوط قرآنی هیچ آسیبی نرسید.

گزارشگر: معصومه آقاامینی
تهرام/7244/ 1008