۲۲ شهریور ۱۳۹۷، ۱۲:۴۰
کد خبر: 83032222
T T
۰ نفر

شهدای اقتدار ایران بدرقه و تشییع شدند

۲۲ شهریور ۱۳۹۷، ۱۲:۴۰
کد خبر: 83032222
شهدای اقتدار ایران بدرقه و تشییع شدند

تهران- ایرنا- پیكرهای مطهر 135 شهید گمنام دفاع مقدس صبح امروز پنجشنبه درمیان حزن و اندوه مردم تهران در سومین روز محرم تشییع شد آنانی كه نامشان برای همیشه تاریخ «شهدای اقتدار ایران» باقی خواهند ماند.

به گزارش خبرنگار دفاعی ایرنا، نوحه و اشك را در چهره تمام مردمی كه خود را برای تشییع پیكر مطهر و نورانی 135 شهید گمنام دفاع مقدس به مقابل در اصلی دانشگاه تهران رسانده ‌اند می ‌توانی به خوبی و روشنی آفتاب عالم تاب ببینی. عقربه‌ های ساعت 8 و 45 دقیقه صبح را نشان می‌دهند و چیزی تا آغاز مراسم تشییع شهدای گمنام نمانده است.
تا چشم كار می‌كند جمعیت است كه از خیابان‌ های اطراف خودشان را به خیابان انقلاب اسلامی و مقابل دانشگاه تهران می‌ رسانند. گوشه و كنار این خیابان خاطره‌انگیز پُر شده از مادران و پدرانی كه با صندلی های تاشو آمده ‌اند و زیر سایه درختان در انتظار حركت كاروان شهدا نشسته اند. چشم هایشان خیره به مسیر حركت كاروان شهداست.
اینجا باندها و بلندگوها هم برای بدرقه و تشییع شهدای گمنام دم گرفته‌اند و نوای «شهید گمنام سلام، خوش اومدی، مسافر من، خسته نباشی پهلوون، شهید گمنام سلام، پرستوی مهاجر من، صفا دادی به شهرمون، شهید گمنام، دوباره زائرت شدم، وای،وای،وای،شهید گمنام،بازم كبوترت شدم، وای،وای،وای» » را سر می‌دهند. دل ها بوی كربلا و شب عملیات گرفته و زمین و زمان بوی گلاب ناب محمدی(ص) می‌دهد؛ چهره‌ها رنگ اشك به خود گرفته، اشك در همه چشم‌های منتظر حلقه زده است.
درست پس از تلاوت كلام آسمانی وحی و قرآن مجید در آغاز مراسم فوجی از كبوتران سفید از آسمان آبی بالای سر تشییع كنندگان حاضر در مقابل دانشگاه تهران به سمت آسمان بال گشودند.
دقایقی بعد نوبت به سخنرانی مذهبی می رسد كه بعد از اتمام آن حاضرین با صدای بلند «یا حسین» و آغاز رسمی حركت كامیون های حامل پیكر مطهر شهدای گمنام دفاع مقدس، همچون موج خروشان جمعیت انگار رودی ناآرام گرداگرد پیكر پاك شهیدان گمنام حلقه می زدند و بارش سیل آسای اشك گونه ها را تر می كند.
آری، همزمان با آغاز آیین تشییع پیكرهای مطهر 135 شهید گمنام دوران دفاع مقدس از نخستین ساعت‌های صبح پنجشنبه فضای میدان انقلاب تهران و خیابان های اطراف آن از صدای زمزمه زیارت عاشورا و بوی عطر گلاب و اسپند آكنده بود.
باور كردنی نبود؛ اما امروز هر چند روی بدنه تابوت‌های حامل پیكرپاك این شهیدان نوشته شده بود «شهید گمنام»؛ مادران و پدران و برادران و خواهران بسیاری از نقاط مختلف شهر به مقابل دانشگاه تهران آمده بودند تا این شهدای خوشنام را به نام واقعی شان صدا زنند نام هایی خاص مثل «پسر غریب من...!»،« برادر عزیز من...!» و «مسافر و زائر كربلا...!»
حركت در میان كاروان شهدا حسی غریب اما آشناست و تنها كافیست لابه‌لای موج ناآرام انبوه مشایعت كنندگان گوش بسپاری به زمزمه های سوزناك صدها نفری كه دستهایشان را به سمت كانون این موج عاشقی دراز كرده‌اند و در اشتیاق لحظه‌ای نوازش تابوت هستند كه پیكرهای پاك و نورانی این 135 شهید گمنام را در بر گرفته و آنان را «برادرم»، «پاره تن ام» و «پسرم» می خوانند.
آنان كه امروز پنجشنبه از سرچشمه زلال دریای عاشقی در میدان انقلاب تهران هم پای جمعیت مسیر خیابان های انقلاب، دانشگاه تهران و به سمت معراج الشهداء را با پای دل قدم زدند، به‌روشنی فهمیدند آنان كه با نام «شهید گمنام» روی دستان عاشق مادران و پدران و برادران و خواهران خود تشییع می شوند، بسیار نامی‌تر از ما هستند كه هنوز در بند نام و نشان مانده ایم و از یاد برده ایم نشان عاشق در بی نشانی و گمنامی است.
اگرچه در قواعد امروزی دنیای سوداگرانه و روزمره ما شاید نگنجد اما باید به حقیقت نوشت: امروز آیین تشییع 135 شهید نه گمنام بلكه نام‌آور و همیشه زنده در شهر تهران برگزار شد كه نام همگی آنان «شهدای اقتدار ایران» است و این چه نام مناسبی است برای آنان كه به گفته خداوند متعال همواره زنده اند و نزد پروردگارشان روزی می‌خوردند.
امروز پنجشنبه 22 شهریور 1397هجری شمسی مصادف با سومین روز از ماه محرم 1440هجری قمری، ماه پیروزی خون بر شمشیر، میدان انقلاب تهران و خیابان های حافظ و بهشت با حضور هزاران تن از مردم شهید پرور كه برای تشییع پیكر 135 شهید گمنام دفاع مقدس گردهم آمده بودند حال و هوایی عاشورایی داشت و جمعیت سوگوار، همچون صدفی زیبا این پیكرهای پاك را چون مرواریدی در آغوش گرفته بود.
نجوای همگانی كه از سوی حاضران این مراسم خوانده می شد امروز شور و حال عاشورایی به میدان انقلاب تهران بخشیده بود.
در آغاز این آیین تشییع كه با تلاوت قرآن كریم آغاز شد، مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به مداحی و نوحه سرایی پرداختند.
نوحه خوانی، سینه زنی، برپایی ایستگاه صلواتی، دود كردن اسپند، پاشیدن گل و گلاب بر روی پیكر پاك و نورانی این شهیدان گمنام و تشییع كنندگان آن از سوی مردم شهید پرور تهران از دیگر زیبایی های این مراسم معنوی بود كه ساعتها ادامه داشت.
حمل پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران و بیرق های، سبز، سرخ و مشكی رنگ با عبارت های السلام علیك یا علی بن ابیطالب(ع) ، السلام علیك یا فاطمه الزهرا(س)، یا امام حسن مجتبی(ع) و یا اباعبدالله الحسین(ع)، یادآور ارادت شركت كنندگان حاضر در آیین تشییع به آرمان های نظام اسلامی و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) بود.
طنین نوای آسمانی «یا زهرا(س)» به همراه تلاوت زیارت عاشورا از سوی شركت كنندگان در این مراسم هنگام تشییع این شهید، فضای میدان انقلاب تهران را آسمانی و عطرآگین كرده بود.
پیكرهای مطهر این 135 شهید در تفحص‌های اخیر كمیته جستجوی مفقودین ستاد كل نیرو‌های مسلح در مناطق عملیاتی شلمچه، مجنون، كربلای 5، والفجر 8، والفجر یك، سومار كشف شده ‌اند.
آری مردم انقلابی و ولایت مدار تهران امروز آمده بودند تا اندیشه های ناب و خالص دلیری ها و رشادت های غیورانه و غیرت مندانه شهیدان گمنام را بار دیگر به رخ همه دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بكشند، شهیدانی كه تا ابد نام و یاد پرافتخارشان، بر صفحه سپید روزگار و در تاریخ اندیشه‌ها با عزت وعظمت، ابدی و سرمدی خواهد ماند.
آنان آمده بودند تا تكریم و تعظیم از مقام شامخ شهدای گمنام را كه وظیفه‌ و ضرورتی انكارناپذیر است را به شایستگی به جای بیاورند همان شهدایی كه با تاسی از اعمال و رفتار حضرت امام حسین (ع) درس فداكاری، وفاداری، از خود گذشتگی و شجاعت، شهامت و صداقت آموختند و درعمل نیز آن را به اثبات رسانیدند و در راه دفاع از اهداف مقدس اسلام جانفشانی كردند و حماسه‌ای جاوید آفریدند.
مردم ولایت مدار تهران امروز با این حضور حماسی و معنوی خود به آیندگان نشان دادند كه تجلیل از شهدای گمنام ، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و مایه بقای انقلاب اسلامی است و به بركت شهدای انقلاب، امروز ایران اسلامی در عرصه‌های ملی و بین المللی بر قلل رفیع و منیع افتخار ایستاده است.
آنان با این حضور خود به تمامی شهدای گمنام دفاع مقدس ادای احترام كردند و با فریادهای بلند و رسای خود برآنان سلام كردند و گفتند: سلام بر آنهایی كه از نفس افتادند تا ما از نفس نیفتیم، قامت درخون كشیدند تا ما قامت خم نكنیم، به خاك افتادند تاما به خاك ذلت نیفتیم، سلام برآنهایی كه رفتند تا بمانند، نماندند تا جاودانه بمانند.
از: فرهاد شرف پور
اجتمام**7029** 9053