۱۹ شهریور ۱۳۹۷،‏ ۱۲:۱۱
کد خبر: 83028633
۰ نفر
17درصد مشاوره های طلاق بهزیستی به سازش انجامید

سمنان- ایرنا- معاون دفتر امور آسیب دیدگان سازمان بهزیستی كشور گفت: 17 درصد از مشاوره های طلاق این سازمان در كشور به سازش زوجین انجامید.

مجید ارجمندی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در سال گذشته 181 هزار نفر از خدمات مشاوره ای سازمان بهزیستی در حوزه كاهش طلاق استفاده كردند كه حدود 17 درصد به سازش منجر شد.
وی با اشاره به فعالیت 202 مركز پیشگیری و مداخله در كاهش طلاق در كشور، بیان كرد: راه اندازی مراكز كاهش طلاق در سال های گذشته، بر اساس اطلاعات و آمار حاصل از فعالیت اورژانس اجتماعی در دستور كار قرار گرفت.
معاون دفتر آسیب دیدگان بهزیستی كشور درباره چرایی پایین بودن میزان سازش ها در نتیجه مشاوره برای كاهش طلاق ، تاكید كرد: علت این است كه زوج ها بعد از گذشت مدت زمان طولانی از اختلاف ها و با داشتن پرونده های چندین ساله در دادگاه ها، به مشاوره های بهزیستی ارجاع می شوند.
وی اضافه كرد: به همین خاطر، تغییر رفتار در زوج های متقاضی طلاق كه دیگر دچار اختلافات شدید هستند، با چند جلسه مشاوره، كار سختی است.

** سامانه طلاق در 15 استان راه اندازی شد
معاون دفتر آسیب دیدگان بهزیستی كشور با اشاره به راه اندازی سامانه طلاق در 15 استان، گفت: ارجاع تمام افراد متقاضی طلاق به این سامانه، توسعه خدمات روانشناختی و ظرفیت های غیردولتی و مردمی در استان ها از طریق این سامانه هدفگذاری می شود.
به گفته ارجمندی، بر اساس ماده 104 قانون برنامه ششم كاهش 20 درصد طلاق در كشور بر عهده سازمان بهزیستی قرار گرفته كه سامانه طلاق در استان ها به همین منظور ایجاد شده است.
وی اضافه كرد: بعد از این، تمام اختلافات خانوادگی و طلاق به این سامانه ارجاع می شود.
ارجمندی اظهار امیدواری كرد: با راه اندازی این سامانه، تمام متقاضیان طلاق به مرجع اصلی ارجاع شوند و بهزیستی به جایگاه اصلی خود در پیشگیری از طلاق دست یابد تا شاهد افزایش سازش ها و كاهش طلاق باشیم.
وی گفت: راهبرد اصلی در كاهش طلاق در سامانه طلاق، انسجام بخشی به تمام فعالیت های نهادهای مختلف بر محوریت سامانه طلاق است كه در كنار ایجاد بانك اطلاعاتی موثق، امكان تحلیل های بعدی و برنامه ریزی و سیاست گذاری ها را فراهم می كند.

** كاهش طلاق نیازمند مهارت های خاص قبل از ازدواج
ارجمندی با اشاره به این كه بیشتر طلاق ها در پنج سال ابتدایی زندگی رخ می دهد، بیان داشت: تحقیقات و آمارها نشان می دهد كاهش طلاق به مجموعه ای از آموزش ها و مهارت های خاص برای زوجین قبل از ازدواج نیازمند است.
وی ادامه داد: این مهارت ها می تواند به جز خانواده ها، از دبیرستان و در دانشگاه ها برای دختران و پسرانی كه تمایل به ازدواج دارند ارایه شود.
معاون دفتر آسیب دیدگان بهزیستی كشور تصریح كرد: با ارایه این آموزش ها به طور گسترده برای طیف جوانان در سن ازدواج ، در دبیرستان ها و دانشگاه ها، مهارت این قشر در تصمیم گیری و راهبری زندگی مشترك افزایش می یابد.
وی درباره دلایل طلاق در كشور تاكید كرد: علت طلاق ابتدا اعتیاد ، مسایل اقتصادی، دخالت خانواده ها و ناپختگی زوجین است، و آموزش ها می تواند در كنترل اعتیاد و مشكلات اقتصادی حلال مشكلات باشد.
به گفته وی، در آموزش ها به جوانان در شرایط ازدواج، مهارت های همسرداری، نحوه ارتباط با همسر و همچنین بر روی مدیریت زندگی باید تمركز شود.

** ضرورت استفاده از ظرفیت غیردولتی در كاهش طلاق
معاون دفتر آسیب دیدگان بهزیستی كشور، به استفاده از تمام ظرفیت های مردمی و غیردولتی در كاهش طلاق تاكید و بیان كرد: یكی از این ظرفیت های مهم در خدمات طلاق توانمندی های دانشگاهی است.
ارجمندی اضافه كرد: باید دانشگاهیان با ارایه نظرات و با استفاده از قدرت علمی كمك كنند تا خانواده دوباره به جایگاه اصلی بازگردد و به آرامش واقعی دست یابد.

** فعالیت اورژانس اجتماعی در 350 شهر
معاون دفتر آسیب دیدگان بهزیستی كشور افزود: اورژانس اجتماعی یك فعالیت و فرایند تخصصی، به هنگام و رایگان است كه در 350 شهر مهم كشور ارایه خدمات می دهد.
وی گفت: آسیب های اجتماعی مانند همسرآزاری، كودك آزاری، فرار دختران، خودكشی و سالمندآزاری، از سوی اورژانس اجتماعی خدمات سریع دریافت می كنند.
ارجمندی افزود: با توجه به این كه تغییرات در خانواده و نقش آن ها نیازمند واكنش سریع است، این خدمات توسط اورژانس اجتماعی ارایه می شود.
وی بیان كرد: اورژانس اجتماعی علاوه بر مراكز مداخله ، خط ارتباطی123 و خودروهای سیار را شامل می شود.
به گفته وی، كارشناسان اورژانس اجتماعی برای ارایه خدمات بهینه دوره های توجیهی میان مدت و دراز مدت در بدو خدمت می گذرانند و با توجه به تغییرات اجتماعی و فرهنگی در جامعه، آن ها باید به روز باشند تا خدمات موثر بیشتری به مردم ارایه دهند.
معاون دفتر آسیب دیدگان بهزیستی كشور بیان كرد: برنامه توسعه اورژانس اجتماعی در سال های قبل 194 مركز در شهرهای بالای 50 هزار نفر بود.
وی خاطرنشان كرد: تعداد این مراكز اكنون 350 مركز اورژانس اجتماعی است و هیچ شهر بالای 50 هزار نفر در كشور نداریم كه اورژانس اجتماعی در آن وجود نداشته باشد.
معاون دفتر آسیب دیدگان بهزیستی كشور در باره توسعه برنامه اورژانس اجتماعی، گفت: تربیت سوپروایزر برنامه اساسی بهزیستی برای بهینه سازی خدمات است.

** ارایه خدمت اورژانس اجتماعی به 983 هزار نفر
معاون دفتر آسیب دیدگان بهزیستی كشور گفت: سال گذشته مراكز اورژانس اجتماعی 983 هزار و 943 نفر ارایه خدمت كردند كه شامل مركز مداخله در بحران، خط تلفن 123، خودروهای خدمات سیار و پایگاه های خدمات اجتماعی بود.
ارجمندی تعداد افراد خدمت گیرنده سال 96 در كشور را از مركز مداخله در بحران 48 هزار و 731 نفر عنوان كرد.
وی بیان كرد: اگر شرایط مالی مهیا شود در شهرهای زیر 50 هزار نفر، 62 پایگاه خدمات اورژانس اجتماعی ایجاد می شود یعنی در هر استان 2 پایگاه خدمات اجتماعی خواهیم داشت.
ارجمندی ادامه داد: هم اكنون 216 پایگاه خدمات اجتماعی در كل كشور داریم كه در سكونت گاه های غیررسمی هستند و در قالب خدماتی كه انجام می دهد، كارهای اشتغال محور هم گنجانده شده است.
مجید ارجمندی معاون دفتر آسیب دیدگان بهزیستی كشور به منظور افتتاح سامانه طلاق به سمنان سفر كرد.
به گفته علیرضا ایزدپور، مدیركل بهزیستی استان سمنان، سال گذشته 2 هزار و 180 نفر از مركز مداخله در بحران بهزیستی این استان مشاوره دریافت كردند و به سه هزار و 374 نفر در مراكز دولتی و غیر دولتی این اداره كل در استان خدمات مشاوره ای ارایه شد.
9891/6103