معاون مطبوعاتی: پیامد شبكه های اجتماعی، شفافیت است

تهران – ایرنا – معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «شفافیت» یكی از پیامدهای مهم ظهور و فعالیت شبكه های اجتماعی در جامعه است و با وجود آنها، دیگر دوره پنهانكاری، گذشته است.

به گزارش ایرنا، «محمد سلطانی فرد» امروز یكشنبه در سومین مجمع دبیران شورای امر به معروف و نهی از منكر دستگاههای اجرایی كشور كه با حضور اعضای این مجمع و مدیران كل روابط عمومی و امور بین الملل وزارتخانه ها و سازمانها برگزار شد، افزود: اگر «شفافیت» را یك نوع «معروف» بدانیم، با ظهور شبكه های اجتماعی و تلفن های هوشمند اكنون ما در معرض تشعشعاتی قرار گرفته ایم كه همه بدنه جامعه را شفاف می كند.
وی تصریح كرد: امروز دیگر زمان انتخاب به مرحله ورود یا عدم ورود به عصر شبكه های اجتماعی گذشته و انواع شبكه ها نظیر تلگرام، هاتگرام، اینستاگرام، توییترو فیسبوك به عنوان یك واقعیت خود را بر جوامع تحمیل كرده اند.
معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد گفت: همانقدر كه ما در جامعه ای مثل ایران نگران برخی پیامدهای منفی شبكه های اجتماعی هستیم، كشورهای غربی هم نگرانی های خاص خود را در مورد این پدیده بویژه در حوزه اجتماعی نظیر مسائل خانواده و تربیت نسل جوان خویش دارند.
سلطانی فرد خاطرنشان كرد: همه دنیا نسبت به برخی پیامدهای شبكه های اجتماعی احساس نگرانی می كند اما نوع واكنشها و برخورد مسئولان هر جامعه با آن با یكدیگر متفاوت است.
وی با بیان اینكه «شبكه های اجتماعی فرصت سانسور و تاخیر در انتشار خبر را از كانالهای رسمی گرفته است»، گفت: در چنین شرایطی، روابط عمومی ها بدانند آنچه را می گویند باید همراه با صداقت و قابل دفاع در افكار عمومی باشد.
معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد افزود: تحولات دنیای رسانه به گونه ای است كه امروز هر چقدر كار سلبی بكنیم، كاری از پیش نخواهیم برد و ناچاریم از روشهای تبلیغی مبتنی بر حقایق و پذیرش عمومی در جامعه بهره بگیریم.
وی ادامه داد: اكنون باید به گونه ای در زمینه اطلاع رسانی و انتقال پیام در جامعه اقدام كنیم كه روابط بین فردی و شبكه های اجتماعی آن را بپذیرد و پیام ما میان افراد جامعه دست به دست بچرخد.
سلطانی فرد خاطرنشان كرد: اكنون دوره تبلیغات مستقیم و یكطرفه با استفاده از ابزارهایی نظیر بنر و تراكت گذشته است.
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش به فشارهای اقتصادی دشمنان انقلاب و اعمال تحریمها از سوی امریكا اشاره كرد و اظهارداشت: برگزاری سمینارها، جشنها و همایشهای غیرضرور از سوی نهادها و سازمانها در شرایط امروز كشور قابل دفاع نیست و همه دستگاهها باید تلاش كنند از هزینه های خویش بكاهند.
وی افزود: باید تشریفات بی دلیل مسئولان را كاهش دهیم و اجازه دهیم آنها با مردم بیشتر ارتباط داشته باشند.
سلطانی فرد در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم یافتن مصادیق روز برای امر به معروف و نهی از منكر در جامعه تاكید كرد و اظهارداشت: در شرایط امروز كشور، احتكار كالاها از سوی فروشندگان یا هجوم بی دلیل مردم به فروشگاهها و خالی كردن اجناس آنها یك منكر است و باید با فرهنگ سازی، این رویه ها را صلاح كرد.

* روابط عمومی ها جدی باشند
«سیدمهدی هاشمیان» معاون دولت به مردم ستاد امر به معروف و نهی از منكر نیز در این نشست بر لزوم فعالیت جدی تر روابط عمومی دستگاههای اجرایی در این حوزه تاكید كرد و گفت: بالاترین اصلاحات اجتماعی از مسیر امر به معروف و نهی از منكر میسر است.
وی با انتقاد از برخی اقدامات ادارات در زمینه تشویق افراد، نقش روابط عمومی ها را در این زمینه بسیار مهم دانست و از آنها خواست برای توسعه فرهنگ امر به معروف و نهی از منكر در دستگاههای اجرایی جدیت به خرج دهند.
در این نشست، شماری از مسئولان روابط عمومی و دبیران ستادهای امر به معروف و نهی از منكر دستگاههای اجرایی، دیدگاههای خود را برای بهبود اجرای این فریضه در جامعه و ادارات بیان كردند.
سومین مجمع دبیران شوراهای امر به معروف و نهی از منكر دستگاه های اجرایی كشور به همراه مدیران كل روابط عمومی ها و امور بین الملل وزارتخانه ها ‌و سازمان ها به میزبانی ستاد امر به معروف و نهی از منكر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجموعه فرهنگی باغ زیبا برگزار شد.
فراهنگ ** 1551