۱۸ شهریور ۱۳۹۷،‏ ۱۱:۱۷
کد خبر: 83027391
۰ نفر
شیرینی سفر به قم با طعم سوهان

قم - ایرنا - سوهان سال هاست طعم سفر را به كام زائران حرم حضرت معصومه (س) شیرین كرده است ، اما اوج محبوبیت این خوراكی دوست داشتنی به ذائقه ایرانیان خوش آمده و با اقدامات انجام شده برای افزایش ماندگاری آن، سوهان در حال تبدیل شدن به یكی از محصولات غذایی پرطرفدار كشور است.

به گزارش ایرنا، همه مردم ایران، سوهان را مهمترین سوغات خوراكی می دانند و بیشتر افرادی كه به قم سفر می كنند، بدون خرید سوهان از این شهر خارج نمی شوند؛ طعم خوشمزه، ظاهر جذاب و بسته بندی زیبا، باعث شده است تا این محصول به یك كالای صادراتی تبدیل شود و مشتریان فراوانی را در سایر كشورهای جهان نیز به خود جذب كند.
خبرنگار ایرنا گفت و گویی پیرامون آخرین اقدامات صورت گرفته برای رونق بیش از پیش این محصول با شماری از مسئولان اقتصادی قم انجام داده است .
*صادرات 2 میلیون دلاری سوهان قم
مدیرعامل شركت شهرك های صنعتی قم در این خصوص به ایرنا، گفت: سوهان راه خود را به عنوان یك صنعت شكوفا در داخل و خارج كشور پیدا كرده است و امیدواریم با حمایت‌های لازم این صنعت بتواند به مسیر رشد خود ادامه دهد.
امیر طیبی ‌نژاد بیان كرد: زمانی كه برای یك كالا تقاضا وجود داشته باشد می ‌توانیم آن را به سمت بازارهای داخلی و بین المللی هدایت كنیم و امروز سوهان قم با حمایت مسئولان و مشاركت فعال بخش خصوصی در این مسیر گام برمی دارد.
وی با اشاره به صادرات 2 میلیون دلاری سوهان قم در سال،گفت: تبلیغات و بسته بندی مناسب تاثیر بسیار زیادی در استقبال مردم از یك كالا دارد و درصورتی كه بتوانیم در این 2 عرصه اقدام های مطلوبی انجام دهیم میزان صادرات سوهان بسیار بیش از این خواهد شد.
مدیرعامل شركت شهرك‌های صنعتی قم ادامه داد: صنعت سوهان با برنامه توسعه‌ ای كه در نظر گرفته است یك افق بسیار روشن را پیش رو دارد و برخلاف مشكلاتی كه در بخشی از صنایع وجود دارد سوهان قم از این مشكلات دور است .
وی با بیان این كه سوهان مانند فرش ابریشم قم می ‌تواند نشان تجاری خود را در جهان ثبت كند گفت: ثبت نشان تجاری، ارتقای یك ساله مدت زمان ماندگاری و صادرات به بازارهای جهانی ازجمله اقدام هایی است كه برای افزایش حجم تولید این محصول درحال انجام است.
وی اضافه كرد: ارتقای كیفیت سوهان و پایین آوردن قیمت تمام ‌شده آن نیز به منظور افزایش رقابت پذیری این محصول در بازارهای داخلی و بین المللی در دستور كار مسئولان استان قرار گرفته است.

** سوهان جزئی از سبد كالای مصرفی مردم
طیبی نژاد همچنین گفت: اكنون سوهان قم از سبد كالای مصرفی مردم استان فراتر رفته و با اقدام های انجام شده برای افزایش مدت زمان نگهداری آن، این محصول به سبد مصرفی خانواده های ایرانی اضافه شده است.
وی بیان كرد: سال گذشته خوشه سوهان قم رتبه دوم كشور را در زمینه توسعه خوشه های صنعتی به دست آورد و روند موفقیت های این خوشه در سال جاری نیز با اقدام هایی كه برای افزایش مدت زمان ماندگاری آن در حال انجام است، ادامه می یابد.
مدیرعامل شركت شهرك های صنعتی قم، گفت: تلاش برای ارتقای كیفیت تولید سوهان دركارگاه ها و افزایش میزان ماندگاری آن به بیش از یك سال ادامه دارد و با این كار زمینه برای حضور بیش از پیش این سوغات تاریخی قم در بازارهای منطقه ای و جهانی فراهم می شود.
طیبی نژاد گفت: به منظور توسعه متمركز این خوشه، 10هكتار زمین در شهرك های صنعتی قم در اختیار خوشه سوهان استان قرارخواهد گرفت تا كارگاه های سوهان پزی به شكل متمركز در منطقه ای مشخص مستقر شوند و از پراكندگی آنان در سطح شهر جلوگیری به عمل آید.
وی همچنین ادامه داد: ارتقای كیفیت، استانداردسازی و استفاده از دستگاه های جدید، از جمله اقدام هایی است كه باید در راستای توسعه كسب و كار و كاهش هزینه های تولید در كارگاه های سوهان پزی، مورد توجه قرار گیرد تا فرآیند تولید سوهان از وضعیت سنتی به صنعتی تغییر كند.

** استقبال مردم كشورهای اسلامی از سوهان
معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم با اشاره به این كه كالاهای تولیدی قم با استقبال مسلمانان جهان مواجه می شود، در این خصوص گفت: تجربه برگزاری نمایشگاه های بین المللی نشان داده است، كالاهای تولیدی قم به دلیل موقعیت مذهبی این شهر و مشخصه حلال بودن آن، مورد استقبال مسلمانان كشورهای مختلف جهان قرار می گیرد كه باید از این ظرفیت به خصوص در معرفی سوهان به نحو احسن استفاده شود.
یونس عالی پور افزود: یكی از بهترین راهكارها برای افزایش اعتماد مشتریان جهانی به كالاهای تولید شده در قم از جمله سوهان، اجرای فرآیند كامل تولید این محصولات در نمایشگاه های بین المللی و در مقابل دیدگان مشتریان است؛ برای مثال افراد فعال درخوشه سوهان قم می توانند با آوردن وسایل مورد نیاز تهیه این محصول، مراحل تولید آن را برای بازدیدكنندگان اجرا كنند.
وی ادامه داد: برای حضور موفق كالاهای استان دربازارهای بین المللی باید ذائقه مردم منطقه هدف را به خوبی بشناسیم و در این زمینه كشورهای اسلامی همچون لبنان به دلیل علایق مشترك دینی، موقعیت ممتازی برای عرضه محصولات تولیدی قم همچون سوهان را دارند.

**سوهان نماد سوغات قم
پژوهشگر قمی نمونه كشور نیز در این رابطه با اشاره به این كه استان قم قابلیت های بسیاری برای تحقق اقتصاد مقاومتی ومشاركت فعال مردم درتوسعه اقتصادی دارد، به ایرنا، گفت: پژوهش ها نشان می دهد سالانه 80 میلیون تن از محورهای مواصلاتی قم عبور می كنند و 20 میلیون تن از این افراد به منظور زیارت حرم حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمكران وارد می شوند.
وی گفت : همچنین سالانه سه میلیون زائر خارجی به این شهر مذهبی عزیمت می كنند كه این مساله موقعیت ممتازی را برای عرضه محصولات تولیدی قم و از جمله مهمترین آنها سوهان كه به عنوان نماد سوغات این استان شناخته می شود، فراهم آورده است.
استان قم درمنطقه مركزی ایران و در شاهراه مواصلاتی 17 استان كشور قرار گرفته است.
علیرضا باباخان گفت: بنابراین درهر سال بیش از 23 میلیون زائر وارد قم می شوند كه هر كدام از آنان علاقه مند به خرید سوغاتی از این شهر هستند، اما هنوز در این زمینه اقدام مورد انتظار صورت نگرفته است و بسیاری از زائران برای خرید محصول مورد علاقه خود همچون سوهان مرغوب و درجه یك از فروشگاه های معتبر با مشكل مواجه هستند.
وی همچنین با اشاره به لزوم صنعتی شدن فرآیند تولید سوهان ادامه داد: با مشاركت شركت های دانش بنیان و كارشناسان صنایع غذایی، زمان ماندگاری سوهان درحال افزایش است و با این كار، علاوه بر پاسخگویی به نیاز بازار سوغات قم، زمینه عرضه این محصول در بسته بندی های متنوع به بازارهای داخلی و خارجی نیز فراهم می شود كه ارزش افزوده اقتصادی بسیار بالایی را برای بهره برداران این صنعت، ایجاد می كند.

** سوهان خوراكی صادراتی قم
رئیس اتحادیه سوهان قم نیز پیرامون وضعیت تولید و صادرات این محصول گفت: سال گذشته فقط به كشور آمریكا 19 تن سوهان صادر شد كه مورد استقبال بازار آن كشور قرار گرفت و این روند با ورود به سایر بازارهای رقابتی همچنان ادامه می یابد.
اصغر جهانگیری افزود: در حال معرفی سوهان قم به سایر كشورهای جهان هستیم تا ظرفیت تولید این محصول در استان روز به روز گسترش یابد و ظرفیت این كسب و كار در افزایش تولید و رونق اشتغال، آزاد شود.
وی تاكید كرد: 90 درصد سوهان قم به سایر استان های كشور صادر می شود و در این زمینه نیز اقدامات گسترده ای برای افزایش مدت زمان ماندگاری سوهان و جذابیت بخشیدن به بسته بندی آن، انجام شده است.
اتحادیه صنفی سوهان و حلوای قم 800 عضو دارای پروانه كسب دارد، این صنعت با اشتغالزایی برای چهار هزار تن به صورت مستقیم و 10 هزار تن به صورت غیر مستقیم سهم عمده ای در اشتغال استان دارد.
میزان تولید این محصول در استان سالانه حدود 20 هزار تن بوده و میزان صادرات این كالا 2 میلیون دلار در سال است.
12 خوشه فعال صنعتی در قم شناسایی شده است كه از این تعداد فعالیت پنج خوشه از جمله خوشه سوهان آغاز شده و 2 خوشه نیز در سال جاری وارد چرخه اقتصادی می شود.
قم دارای هفت شهرك صنعتی شكوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمود آباد،ثامن الائمه (ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است.
7405/ 6133/