۱۴ شهریور ۱۳۹۷، ۸:۳۱
کد خبر: 83023189
T T
۰ نفر
400 هزار نفر از خوزستان به شهرهای شمالی مهاجرت كردند

تهران- ایرنا- نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، مشكلات زیست محیطی را ناشی از سوءمدیریت دانست و گفت: در چند سال اخیر 400 هزار نفر از خوزستان به سمت شمال كشور مهاجرت كرده اند؛ این مهاجرت ها كه همچنان نیز ادامه دارد، بافت جمعیتی این منطقه را تغییر داده است.

پروانه سلحشوری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا درباره آسیب های اجتماعی، افزود: آب ناسالم، ریزگردها و هوای نامطبوع، گرمای زیاد هوا و شرایط اقلیمی نامساعد همچنین بیكاری، فقر و گرانی باعث شده تا مردم در زندگی روزمره دچار مشكلات بسیار شوند و مجبور به ترك محل سكونت خود باشند.
جمعیت استان خوزستان حدود چهار میلیون و 700 هزار نفر است كه با توجه به این میزان مهاجرت، می توان گفت كه حدود 10 درصد جمعیت این استان مهاجرت كرده اند.
وی اضافه كرد: بر اساس گزارش های مردمی، ساكنان خوزستان شب ها به دلیل بوی سوختگی كه گفته می شود از سوختن هورالعظیم است یا شاید علت دیگری دارد، نمی توانند بخوابند.
عضو كمیسیون فرهنگی مجلس یادآور شد: این مردم ایثاگرانی هستند كه در هشت سال جنگ تحمیلی از كشور دفاع كردند و شایسته نیست كه اكنون به دلیل سوءمدیریت از حداقل حقوق و كرامت انسانی برخوردار نباشند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان كرد: البته شهرهای دیگر هم مشكلات خاص خود را دارند؛ در كلانشهر تهران آلودگی و ترافیك معضلات آزاردهنده ای برای تهرانی ها است و خستگی های ناشی از این دو معضل بهره وری زندگی مردم را كاهش داده است.
سلحشوری افزود: از دید مردم سایر نقاط كشور، تهرانی ها خشن تر و دارای رفتارهای پرخاشگرایانه تر هستند و بی اعتمادی در بین آنان بیشتر است و شاید یكی از مهمترین علت های این رفتارها شرایط نامطلوب زندگی باشد.

* بیكاری؛ مادر آسیب های اجتماعی
نماینده مردم تهران در مجلس «بیكاری» را مادر آسیب های اجتماعی دانست و گفت: آسیب های اجتماعی ناشی از نبود فرصت های شغلی مناسب، به اشكال مختلف نمایان می شود و با نگاه سیستمی می توان فهمید كه سوءمدیریت و چندگانگی تصمیمات عامل اصلی بروز این آسیب ها هستند.
عضو كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: اگرچه از منظر جامعه شناختی هر پدیده اجتماعی علل و معلول های بسیار دارد اما منشاء اصلی آنها ناكارآمدی است.
وی ادامه داد: بسیاری از آسیب های اجتماعی از جمله فقر، اعتیاد، فحشا و فساد به دلیل بیكاری و نبود اشتغال است و اگر افراد جامعه شغل مناسبی داشته باشند، ازدواج و تشكیل خانواده بیشتر می شود و آسیب ها كاهش می یابد این در حالی است كه بخشی از ازدواج های كنونی به دلیل بیكاری و فقر به طلاق منجر می شود.
سلحشوری خاطرنشان كرد: امروز به دلیل رشد فضای اطلاع رسانی و وجود رسانه های مختلف، ناكارآمدی هایی كه در سطوح مدیریتی داشتیم، بیشتر دیده می شود و متوجه می شویم در گوشه و كنار این مرز و بوم چه اتفاقات ناگواری در جریان است.
اجتمام*3229**1834