۱۱ شهریور ۱۳۹۷،‏ ۱۳:۵۱
کد خبر: 83020118
۰ نفر
هشدار: خطر زياد از حد آب نوشيدن

پايگاه خبري زاهدان پيگير روز يكشنبه مطلبي به نقل از يك سايت خبري با عنوان «هشدار: خطر زياد از حد آب نوشيدن» منتشر كرده است.

دراين مطلب آمده است: نوشيدن آب همان اندازه كه براي بدن مي تواند مفيد واقع شود ميتواند در صورت استفاده ي نا به جا به بدن آسيب وارد كند.
هنگامي كه مقدار زيادي آب نوشيده ايدشرايطي بسيار نادر محسوب مي شود، اما امكان دارد نوشيدن مقدار بسيار زياد آب سلامت انسان را در معرض خطر قرار دهد. نوشيدن بيش از اندازه آب تعادل طبيعي نمك در بدن را بر هم مي زند و ممكن است با سطوح بيش از اندازه پايين سديم مواجه شويد، كه اين شرايط به نام هيپوناترمي شناخته مي شود. به عنوان مثال، ورزشكاران استقامتي طي يك مسابقه دو ماراتن يا پس از آن به نوشيدن بيش از اندازه آب تمايل دارند كه اين شرايط مي تواند به شكل گيري تهوع، استفراغ، تشنج، و حتي مرگ منجر شود.
هنگامي كه ادرار شفاف استبراي اين كه بدانيد نوشيدن چه ميزان آب در طول روز براي شما كافي است مي توانيد قانون هشت ليوان آب در روز را فراموش كرده و به رنگ ادرار خود توجه داشته باشيد. اگر رنگ ادرار شما ليمونادي روشن است به وضعيت هيدراتاسيون مطلوب رسيده ايد. اگر رنگ ادرار شما شفاف است، احتمالا بهتر است مصرف آب خود را كاهش دهيد. رنگ زرد تيره نيز مي تواند نشانه اي از اين باشد كه بدن شما به آب بيشتري نياز دارد.
هنگامي كه يك وعده غذايي سنگين مصرف كرده ايدنوشيدن يك ليوان آب پيش از يك وعده غذايي و يا هنگامي كه هوس هاي غذايي به سراغ شما مي آيند يكي از ساده‌ترين روش هايي است كه مي توان براي كاهش كالري مصرفي مد نظر قرار داد، زيرا مايع مقداري از فضاي معده را اشغال مي كند و به طور طبيعي غذاي كمتري مصرف مي كنيد. اما نوشيدن بيش از اندازه آب پيش يا حين خوردن يك وعده غذايي سنگين مي تواند به شكل گيري ناراحتي در بدن منجر شود.
آب نوشيدن و فوايد آن براي بدن بر كسي پوشيده نيست اما اين كه چه موقع آب بنوشيم تا مضرات كمي بر بدن داشته باشد مسئله ي بسيار مهمي است. در اين مقاله به مواردي كه نبايد آب نوشيد اشاره شده است.
هنگامي كه مقدار زيادي آب نوشيده ايد
شرايطي بسيار نادر محسوب مي شود، اما امكان دارد نوشيدن مقدار بسيار زياد آب سلامت انسان را در معرض خطر قرار دهد. نوشيدن بيش از اندازه آب تعادل طبيعي نمك در بدن را بر هم مي زند و ممكن است با سطوح بيش از اندازه پايين سديم مواجه شويد، كه اين شرايط به نام هيپوناترمي شناخته مي شود. به عنوان مثال، ورزشكاران استقامتي طي يك مسابقه دو ماراتن يا پس از آن به نوشيدن بيش از اندازه آب تمايل دارند كه اين شرايط مي تواند به شكل گيري تهوع، استفراغ، تشنج، و حتي مرگ منجر شود.
هيپوناترمي مي تواند به دليل مشكلاتي در كبد، كليه، قلب يا غده هيپوفيز و همچنين مصرف داروهاي خاص مانند ادرارآوردها، ضد افسردگي ها، و ضد دردها نيز شكل بگيرد.
هنگامي كه ادرار شفاف است
براي اين كه بدانيد نوشيدن چه ميزان آب در طول روز براي شما كافي است مي توانيد قانون هشت ليوان آب در روز را فراموش كرده و به رنگ ادرار خود توجه داشته باشيد. اگر رنگ ادرار شما ليمونادي روشن است به وضعيت هيدراتاسيون مطلوب رسيده ايد. اگر رنگ ادرار شما شفاف است، احتمالا بهتر است مصرف آب خود را كاهش دهيد. رنگ زرد تيره نيز مي تواند نشانه اي از اين باشد كه بدن شما به آب بيشتري نياز دارد.
هنگامي كه يك وعده غذايي سنگين مصرف كرده ايد
نوشيدن يك ليوان آب پيش از يك وعده غذايي و يا هنگامي كه هوس هاي غذايي به سراغ شما مي آيند يكي از ساده‌ترين روش هايي است كه مي توان براي كاهش كالري مصرفي مد نظر قرار داد، زيرا مايع مقداري از فضاي معده را اشغال مي كند و به طور طبيعي غذاي كمتري مصرف مي كنيد. اما نوشيدن بيش از اندازه آب پيش يا حين خوردن يك وعده غذايي سنگين مي تواند به شكل گيري ناراحتي در بدن منجر شود.
هنگامي كه در حال انجام تمرين ورزشي فوق شديد براي يك دوره زماني طولاني هستيد
ما الكتروليت هايي مانند پتاسيم و سديم را به واسطه تعريق از دست مي دهيم. اگر ميزان تعريق شما زياد است، نيازمند جايگزيني اين مواد مغذي حياتي هستيد كه در آب خالي يافت نمي شوند. به جاي استفاده از نوشيدني هاي ورزشي شيرين، شما مي توانيد از آب نارگيل استفاده كنيد كه به طور طبيعي از محتواي پتاسيم، منيزيم، سديم، و ويتامين C بالا بهره مي برد، در شرايطي كه كالري پاييني دارد و از فيبر بيشتري نيز سود مي برد.
هنگامي كه از آب هاي طعم‌دار استفاده مي كنيد
با وجود آب هاي بطري شده كه در طعم هاي مختلف عرضه مي شوند، شايد بسياري از ما تمايلي به مصرف آب خالي نداشته باشيم. اما آب هاي طعم‌دار اغلب به شيرين كننده هاي فاقد كالري براي طعم‌دار كردن آب خالي متكي هستند. از آنجايي كه اين شيرين كننده ها با افزايش گرسنگي و حتي افزايش وزن در برخي مطالعات پيوند خورده اند، آب هاي طعم‌دار ممكن است بيش از آن كه مفيد باشند، موجب ضرر شوند. به جاي استفاده از آنها مي توانيد طعم مورد علاقه خود را با اضافه كردن ليمو، خيار، هندوانه، توت ها يا حتي گياهان دارويي مانند نعناع به آب اضافه كنيد.
قبل از آب خوردن مسواك نزنيد، بايد قبل از مسواك زدن 160 ميلي ليتر آب بنوشيد به اين ترتيب، آبي كه مي خوريد آلوده نخواهد شد. (خمير دندان حاوي فلورايد است.) از هر گونه غذا يا نوشيدني براي 45 تا 50 دقيقه بعد از مسواك زدن اجتناب كنيد.
نوشيدن آب در وقت خواب و بعد از خواب توصيه نميشود و ممنوع است.
بعد از صبحانه تا 2 ساعت آب نخوريد ، صبحانه را به تدريج بخوريد و بعد از صبحانه، چيزي حدود 2 ساعت آينده نخوريد به خصوص آب.
نوشيدن آب بعد از خوردن برخي ميوه جات اصلا توصيه نمي شود، در پاسخ به اينكه بعد از كدام ميوه ها نبايد آب بخوريم بايد گفت بعد از خوردن ميوه هاي تر مثل هندوانهو مركبات مصرف آب سبب ضعف مي شود زيرا مصرف آب موجب فساد هضم در معده مي شود؛ همچنين بعد از خوردن زردآلود نيز مصرف آب مضر است.
نوشيدن آب بعد از فعاليت جنسي مضر و ممنوع است.
خوردن آب بلافاصله بعد از غذا سبب كاهش حرارت معده و سو هاضمه مي شود
8006**3213

سرخط اخبار استان‌ها