۱۰ شهریور ۱۳۹۷، ۲۰:۳۲
کد خبر: 83019462
T T
۰ نفر
مجمع فرهنگيان در مخالفت با استيضاح بطحائي بيانيه داد

تهران- ايرنا- مجمع فرهنگيان ايران اسلامي در مخالفت با استيضاح وزير آموزش و پرورش در بيانيه اي اعلام كرد: متاسفانه آموزش و پرورش همواره بيشترين تغيير و تحول را در راس وزارتخانه داشته و اين امر موجب بي ثباتي مديريتي و عدم امكان تحقق برنامه هاي اساسي شده است.

به گزارش ايرنا، در بيانيه روز شنبه مجمع فرهنگيان ايران اسلامي آمده است: در آستانه آغاز سال تحصيلي جديد، بار ديگر وزارت آموزش و پرورش به عنوان بزرگترين و پرمخاطب ترين وزارتخانه كه بيش از 13 ميليون دانش آموز و قريب يك ميليون معلم را به صورت مستقيم و ميليون ها نفر از شهروندان را به صورت غيرمستقيم تحت پوشش دارد، در معرض تلاطم قرار گرفته است.
اين بيانيه مي افزايد: همه كارشناسان آموزش و پرورش واقفند كه اين وزارتخانه وارث ده ها مشكل و كاستي است كه مساعدت و همراهي همگان را مي طلبد. حال در اين شرايط ايجاد زمينه هاي بي ثباتي كدام مشكل آموزش و پرورش را حل خواهد كرد؟
در بيانيه مجمع فرهنگيان ايران اسلامي تصريح شده است: بزرگترين و مهمترين دستگاه اجرايي كه انتظار مي رود در ميان ديگر وزارتخانه هاي كشور از باثبات ترين آنها باشد، بيشترين تغيير و تحول را در راس وزارتخانه داشته و اين امر همواره موجب بي ثباتي مديريتي و عدم امكان تحقق برنامه هاي اساسي شده و تحقق اهداف راهبردي و اجراي تحولات اساسي را با چالش مواجه كرده است.

**تضعيف جايگاه آموزش و پرورش
اين بيانيه همچنين يادآور شده است: اكنون كه بيش از هر وقت ديگر كشور به ثبات و آرامش نياز دارد و به ويژه پس از حضور رييس جمهوري محترم در مجلس شوراي اسلامي و برگزاري جلسه اي كه به نمادي از وحدت و همدلي مسئولان و همچنين مردم سالاري ديني تبديل شد و متعاقب آن مقام معظم رهبري در ديدار اخير با هيات دولت بر همدلي و همكاري همه‌ نهادها تاكيد كردند تا كشور بتواند با انسجام بيشتر بر بحران‌هاي ايجاد شده توسط دشمنان فائق آمده و چالش هاي اقتصادي را از سر بگذراند، بي ثبات شدن مديريت كلان وزارت آموزش و پرورش پاسخ به كداميك از معضلات كشور است؟
در اين بيانيه خاطرنشان شده است: با دقت در بندهاي استيضاح مشخص مي شود كه هيچ يك از آنها با جابجايي و تغيير وزير نه تنها حل و فصل نمي‌گردد بلكه حتي امكان تحقق آن‌ها را طولاني تر و مشكل تر مي كند .لذا در صورت به نتيجه رسيدن استيضاح در شروع سال تحصيلي جديد، حركت يك سال آينده آموزش و پرورش با كندي و ضعف مواجه خواهد شد.
بيانيه مجمع فرهنگيان ايران اسلامي همچنين تاكيد دارد: اگرچه برخي ممكن است تحت تاثير شرايط رواني و اقتصادي موجود، استيضاح زنجيره اي و عزل وزيران را اقدامي در جهت جلب افكار عمومي و نشان از اتخاذ رويكرد ايجاد بهبود در امور كشور تلقي نمايند اما با توجه به اين كه از آغاز فعاليت وزير آموزش و پرورش بيش از يك سال نگذشته است يقينا بي ثباتي وزارت آموزش و پرورش وضعيت موجود را بدتر و دغدغه‌ها و نگراني‌هاي خيل عظيم مخاطبان اين وزراتخانه را افزايش خواهد داد.
مجمع فرهنگيان ايران اسلامي در اين بيانيه تصريح كرده است: مابراين باوريم كه اكثريت نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي فارغ ازگرايش هاي سياسي، با ترجيح منافع ملي اجازه خواهند داد حركت تحولي وزير محترم آموزش و پرورش جناب آقاي سيد محمد بطحايي در تقويت نهاد مدرسه و رويكرد مدرسه محوري به درستي شكل گرفته و پايدار شود.
اين بيانيه همچنين يادآور شده است: برنامه‌هاي اساسي وزير آموزش و پرورش در تحول در مدارس كشور نظير؛ نظام انتخاب و انتصاب مديران، نظام سنجش صلاحيت‌ها، نظام كنترل كيفيت مدارس، توجه به مشاركت معلمان درفرآيند تصميم گيري، رويكرد مهارت آموزي به جاي حافظه محوري و تفويض اختيار به مدارس كه منطبق با چهارچوب سند تحول بنيادين آموزش و پرورش است، به صورت عملياتي از اول مهرماه اجرايي مي شود.
بيانيه مجمع فرهنگيان ايران اسلامي مي افزايد: اميد است با پافشاري اين وزارتخانه بر اجراي اين برنامه ها كه تحقق اهداف سند تحول بنيادين را به دنبال دارد به آموزش و پرورشي در طراز چشم انداز جمهوري اسلامي و در شان نظام جمهوري اسلامي نزديك‌تر شويم.

**چالش هاي موجود
در اين بيانيه آمده است: چالش هاي اساسي كه امروز آموزش و پرورش با آن دست و پنجه نرم مي‌كند به خاطر وابستگي بروكراتيك نهاد مدرسه به ساختارها و مناسبات دست و پاگير و به رسميت شناخته نشدن استقلال آن است.
بيانيه مجمع فرهنگيان ايران اسلامي تصريح كرده است: آقاي سيد محمد بطحايي با همه ضعف و قوت هايي كه دارد، توانسته ريشه مشكلات آموزش و پرورش را به خوبي شناسايي كند و در حال قدرت بخشيدن به نهاد مدرسه و تصميم گيري هاي اثر بخش با مشاركت همه ذينفعان آموزش و پرورش است. اميد است اين حركت موثر آغاز شده ابتر نماند و مانند بسياري از ايده‌ها و برنامه‌هاي خلاقانه و نوآورانه از همين ابتدا به شكست منجر نشود.
اين بيانيه همچنين آورده است: حضور يكساله‌ جناب آقاي بطحايي بعنوان وزيري برخاسته از ميان خيل عظيم معلمان كشور زمان مناسبي براي قضاوت در خصوص عملكرد ايشان نيست، فرايند هاي تعليم و تربيت زمان بر و طولاني است و داوري در مورد مديريت نظام آموزشي به دوراني نسبتا معقول و ملاحظه ميزاني از تحقق برنامه ها نيازمند است و فراهم آوردن فرصت بيشتر براي عملياتي كردن برنامه‌ها و طرح‌هاي تحولي وزير محترم آموزش و پرورش مي‌‌تواند به افزايش كيفيت آموزشي و آرامش بخشي به نوجوانان و جوانان كشور منجر شود.

**حل مشكلات آموزش و پرورش
در بيانيه مجمع فرهنگيان ايران اسلامي خاطرنشان شده است: مسائل و مشكلات مورد اشاره در محورهاي استيضاح وزير آموزش و پرورش اعم از كاهش اعتبارات آموزش و پرورش، عدم پرداخت مطالبات فرهنگيان و معلمان حق التدريس، عدم اجراي نظام رتبه بندي معلمان، فرسوده بودن ساختمان‌هاي آموزشي و عدم اختصاص سرانه به مدارس عمدتا به ضعف نگرش نسبت به ماموريت و كاركردهاي اين نهاد بر مي گردد و ريشه در خارج از اين وزارتخانه دارد و حل و فصل آنها در مدت يك سال وزارت مقدور نيست و نيازمند وحدت و همدلي و عزم ملي ميان همه دستگاه هاي مسئول در قواي مقننه و مجريه است.
در اين بيانيه همچنين آمده است: وجود اين مشكلات به خاطر در اولويت نبودن آموزش و پرورش در مديريت كلان كشور است و حتي بخشي از اين مشكلات را بايد در فصل بودجه توسط نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي حل و فصل كرد. لذا تغيير در مديريت كلان آموزش و پرورش در اين شرايط كه كشور به ثبات بيشتر نياز دارد به ويژه در آستانه بازگشايي مدارس به بهبود اوضاع كمكي نمي‌كند و حتي روند تصميم گيري را درون وزارتخانه دچار اختلال جدي خواهد كرد.
مجمع فرهنگيان ايران اسلامي همچنين در بيانيه خود تصريح كرده است: بنابر آنچه بيان شد اين مجمع از نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي انتظار دارد كه با ملاحظه همه ويژگي هاي حاكم بر شرايط كشور و پس از استماع پاسخ هاي وزير محترم به محورهاي استيضاح مطرح شده با راي بالا و قاطع خودشان به ابقاي وزير آموزش و پرورش، بستر ثبات و آرامش را در آستانه سال تحصيلي جديد بيش از پيش تقويت كنند.
شبس**سيام*3061* 1917

سرخط اخبار جامعه