مجلس اگر خواهان مبارزه با فساد است، FATF را بپذیرد

تهران- ایرنا- استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: اگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواهان مبارزه با رانت، فساد، قاچاق و شفافیت در اقتصاد هستند، در قالب طرح دو فوریتی به عضویت ایران در گروه ویژه اقدام مالی (FATF) رای دهند تا بازار ارز هم سامان یابد.

«مهدی پازوكی» روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره جلسه امروز طرح سوال نمایندگان مجلس از رییس جمهوری اظهار داشت: در این جلسه، بحث افزایش نرخ ارز مطرح شد؛ اگر نمایندگان خواهان مبارزه با رانت، فساد و قاچاق هستند و می خواهند نرخ ارز كاهش یابد، با قید دو فوریت عضویت ایران در گروه ویژه اقدام مالی (FATF) را بپذیرند و لوایح مرتبط با آن را تصویب كنند.
پازوكی تاكید كرد: با اطمینان می گویم كه اگر مجلس چنین گامی را درباره اف ای تی اف بردارد، نرخ دلار در بازار حتماً كاهش می یابد.
این كارشناس اقتصادی اظهار داشت: امروز آینده اقتصاد ایران در گرو سیاست خارجی است و باید تعامل با دنیا را در دستور كار قرار دهد.
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: پیش بینی من این است كه در نهایت ایران مقررات FATF را می پذیرد اما وقتی می پذیرد كه هزینه های نپذیرفتن آن را داده است.

** ** بخشی از مشكلات اقتصادی، ناشی از تصمیم های مجلس است
وی در ادامه درباره ارزیابی خود از جلسه امروز مجلس گفت: از محتوای سخنان آقای روحانی چنین بر می آمد كه وی در بیان برخی مسایل در جلسه علنی مجلس محدودیت داشت و در سخنان خود نیز اشاره كرد كه امیدوار است توصیه های رهبری را رعایت كند و وارد چالش نشود.
وی افزود: اگر جای آقای روحانی بودم، به صراحت می گفتم كه بخشی از مشكلاتی كه امروز اقتصاد ایران با آن روبروست، ناشی از تصمیم های غیرعلمی و غیركارشناسی همین نمایندگان مجلس است.
پازوكی اظهار داشت: برای نمونه در تدوین بودجه های سنواتی، به دلیل آنكه نمایندگان مجلس دیدگاه محلی دارند، منافع ملی را قربانی این دیدگاه می كنند.
وی افزود: در قانون بودجه 97، نمایندگان تنها در حوزه راه و ترابری عناوین بیش از 52 طرح عمرانی را تغییر دادند و با این كار هزارها میلیارد تومان هزینه برای دولت تراشیدند در حالی كه بودجه دولت محدود است.
این كارشناس ارشد برنامه و بودجه اظهار داشت: دولت در لایحه بودجه 97 پیشنهاد داده بود كه 15 درصد از منابع مورد نیاز برای دو خطه شدن راه آهن اصفهان - اهواز از بودجه دولت و بقیه از محل جذب سرمایه گذار بخش خصوصی تامین شود اما این ردیف در مجلس حذف و 100 درصد تامین مالی آن را برعهده دولت گذاشتند یعنی با همین تغییر بیش از سه هزار میلیارد تومان هزینه ایجاد كردند.
وی افزود: یا در مورد دیگری، 20 درصد از 4 خطه شدن مسیر تهران - آمل با گذشت این سالها هنوز باقیمانده اما نمایندگان در بودجه امسال ردیفی برای راه آهن آمل - لاریجان - تهران در نظر گرفته اند كه حداقل 20 هزار میلیارد تومان اعتبار می خواهد.
پازوكی اظهار داشت: انجام چنین كارهایی در مجلس آن هم در شرایطی كه بیش از 400 هزار میلیارد تومان طرح عمرانی نیمه تمام در كشور وجود دارد، چه توجیهی دارد جز آنكه هزینه بر جامعه تحمیل می كند.
وی در عین حال برخی نقدها به عملكرد اقتصادی دولت را وارد دانست و افزود: اشتباهی كه مجلس می كند، این است كه با طرح استیضاح دنبال عوض كردن افراد است در حالی كه باید رویكردها عوض شود.
«باید از این نمایندگان پرسید اینكه ربیعی از وزارت كار رفت و فرد دیگری آمد، اگر رویه ها غلط باشد هیچ تغییری ایجاد نمی شود.»

** قیمت بنزین نصف آب است
این كارشناس بودجه ریزی، مخالفت مجلس با افزایش قیمت حامل های انرژی را دیگر رویه نادرست مجلس در موضوع های اقتصادی دانست و گفت: این كار سبب شده تا اكنون بهای هر لیتر بنزین نصف آب باشد كه نتیجه آن تشدید قاچاق سوخت از مرزها خواهد بود.
پازوكی اظهار داشت: نمایندگان از سویی فریاد مبارزه با قاچاق را سر می دهند اما خود به نام تثبیت قیمت ها زمینه تشدید قاچاق را فراهم می كنند.
وی افزود: خطای نمایندگان در تثبیت قیمت بنزین این است كه طبق اصول اقتصادی، بهای كالاها باید به قیمت های واقعی ثابت بماند نه قیمت اسمی؛ یعنی باید بگذاریم قیمت كالاها و خدمات در تناسب با نرخ تورم تعدیل شود.
پازوكی اظهار داشت: این اقدام ها از سوی نمایندگان مجلس نشان می دهد كه آنها می خواهند بهترین تصمیم را بگیرند اما هزینه ندهند در حالی كه در دنیای واقعی چنین امری امكان پذیر نیست.
وی خواستار آن شد كه نمایندگان مجلس نگاه های محلی و قومی را در تصمیم گیری های كلان و ملی كنار بگذارند و به منافع ملی بیندیشند در غیر این صورت در رانت، فقر، نابرابری اجتماعی و فقدان شفافیت در اقتصاد ایران شریكند.
اقتصام*2025 ** 2023