۶ شهریور ۱۳۹۷،‏ ۹:۴۴
کد خبر: 83014749
T T
۰ نفر
قطار كرج با اعتبار 3 هزار میلیارد  تومان به ایستگاه می رسد

كرج - ایرنا- پروژه عظیم متروی كرج كه از سال 85 توسط مهندسان و متخصصان داخلی كلید خورد به رغم تعیین چشم انداز 5 ساله برای گشایش ، محدودیت اعتباری عمر اجرایی پروژه را طولانی كرده است.

به گزارش ایرنا، خط 2 قطار شهری كرج به طول 27 كیلومتر با 27 ایستگاه قرار است كمالشهر كرج را به شهرستان های ملارد و شهریار استان تهران متصل كند لیكن این پروژه طبق چشم انداز تعیین شده تاكنون پیش نرفته و زمان گشایش آن چندین بار تغییر كرده است.
آنطور كه در ابتدای اجرای این پروژه اعلام شد، قرار بود خط 2 قطار شهری كرج سال 90 به بهره برداری برسد اما تزریق اعتبار قطره چكانی سبب شد تا مسئولان وقت استان اواخر سال 91 را برای گشایش 6 كیلومتر از پروژه تعیین كنند.
این پروژه با پایان دولت دهم به دولت یازدهم رسید لیكن شدت تحریم ها و محدودیت اعتباری سبب شد تا پروسه تكمیل پروژه طولانی تر شود.
با اینكه 50 درصد اعتبارات اختصاص پروژه از محل منابع ملی و 50 درصد دیگر از محل اعتبارات مدیریت شهری كرج تعیین شده لیكن كمبود بودجه در هر 2 بخش مهم ترین عامل كندی آن به شمار می رود.
طبق آخرین گزارش ها كه روز گذشته در جریان بازدید میدانی خبرنگاران و مسئولان شهری كرج اعلام شد تكمیل قطعه یك خط 2 قطار شهری كرج به طول 15 كیلومتر نیازمند اختصاص 3 هزار میلیارد تومان اعتبار است.
آنطور كه مسئولان شهری بیان داشتند بایستی روزانه 25 میلیارد تومان اعتبار به این پروژه تزریق شود تا در سال 99 شاهد گشایش آن باشیم .
با این اوصاف تونل 15 كیلومتری قطعه نخست خط 2 قطار شهری كرج بین میدان دانشگاه خوارزمی در غرب و میدان شهید سلطانی كرج در جنوب شرق حفاری شده و حتی 14 ایستگاه این قطعه هم مراحل تكمیلی را می گذراند.
احداث سقف بتنی، ریل گذاری، نصب تجهیزات ایمنی و فنی همراه با سیستم های برقی مهم ترین بخش های باقیمانده قطعه یك خط 2 قطار شهری كرج است.
** ساخت متروی كرج پیش می رود
مدیر پروژه خط 2 قطار شهری كرج می گوید كه روند اجرایی این پروژه بزرگ به رغم كمبود منابع اعتباری در حال انجام است.
احمد رضا محسنی درحاشیه بازدید مدیران شهری و خبرنگاران از خط 2 قطار شهری كرج اظهار داشت: این پروژه با شعار سازندگی زیر پوست شهر ادامه می یابد و فعالیت عمرانی گسترده ای در آن شكل گرفته كه انتظار می رود رسانه ها ابعاد اجرایی پروژه را برای مردم اطلاع رسانی كنند.
وی بیان داشت: راه اندازی پروژه خط 2 قطار شهری كرج در 4 بخش جابجایی مسافر، كاهش آلودگی هوا و ترافیك ، پدافند غیرعامل و كاهش مصرف سوخت نقش اساسی دارد.
محسنی گفت: مترو هر ساعت 20 هزار نفر را جابه جا می كند و در كاهش سوخت و آلودگی محیط زیست اهمیت زیادی دارد.
مدیر پروژه خط 2 قطار شهری كرج بیان داشت: 6 خط به طول 102 كیلومتر برای كرج تصویب شده كه خط 2 با 27 كیلومتر مسافت بزرگترین آنها است.
وی ادامه داد: خط 2 قطار شهری كرج كمالشهر را به ایستگاه شهید سلطانی كرج متصل می كند سپس به شهرهای ملارد و شهریار می رسد.
مدیر پروژه خط 2 قطار شهری افزود: قطعه نخست خط 2 قطار شهری كرج به طول 15 كیلومتر مهم ترین بخش پروژه است كه از كمالشهر تا ایستگاه شهید سلطانی كرج استمرار دارد.
محسنی گفت: در قطعه یك خط 2 قطار شهری كرج 14 ایستگاه در دست ساخت است و در قطعه دوم 9 ایستگاه پیش بینی شده است.
وی بیان داشت : قطعه یك خط 2 به طور كلی 32 درصد پیشرفت فیزیكی دارد و عملیات حفاری تونل آن به طول 15 كیلومتر به اتمام رسیده است.
مدیر پروژه خط 2 قطار شهری در خصوص تامین منابع مالی این پروژه اظهار داشت :400 میلیارد تومان فروش اوراق سال گذشته برای خط 2 كرج تصویب شد كه تاكنون با 250 میلیارد تومان آن موافقت شده است.
وی بیان داشت: امسال برای اولین بار درشورای شهر كرج200 میلیارد تومان بودجه برای این پروژه تصویب شد.
وی افزود: پیمانكار این پروژه امسال در قبال 500 میلیارد تومان طلب خود قرار است به صورت تهاتر زمین دریافت كند.
اتمام قطعه یك پروژه خط 2 قطار شهری كرج تا سال 1400 در 5 ایستگاه پیش بینی شده بود اما اكنون مسئولان شهری كرج می گویند با سرعت گرفتن پروژه تا 25 مرداد ماه 99 به بهره برداری می رسد.
مدیر پروژه خط 2 قطار شهری كرج گفت: اكنون تعداد نیروی انسانی شاغل این در پروژه خط 2 قطار شهری به 523 نفر رسیده و 420 دستگاه ماشین آلات سبك و سنگین در حال فعالیت هستند.

علی اصغر صلواتی سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری كرج اظهار داشت : پروژه قطار شهری كرج سه ركن شامل كارفرما ، گروه سازنده و گروه مشاور دارد.
وی گفت: اگر 80 میلیارد تومان ماهانه بودجه تزریق شود باید امیدوار بود كه این پروژه سه ساله به بهره برداری برسد.
صلواتی افزود: در میدان شهید آجرلو 17 هزار متر مربع بتن ریزی برای تقاطع انجام شده و اكنون حدود 32 درصد خط 2 پیشرفت دارد و68 درصد كار از خط 2 مترو باقی مانده كه حدود 3 هزار میلیارد تومان نیاز دارد.
وی بیان داشت: اكنون در 25 محدوده این خط فعالیت عمرانی انجام می شود كه هر كدام بین 5 تا 10 نفر كار می كنند.
محمد رستمی مدیر پروژه پیمانكاری طرح و ساخت شركت سابیر گفت: هر یك هزارمتر یك ایستگاه در خط 2 پیش بینی شده و از سال 89 تا سال 96 ماهانه 500 میلیون تومان به پروژه تزریق شده است.
وی اظهار كرد كه ماهانه اگر 25 میلیارد تومان تزریق شود پروژه تا سال 99 انجام خواهد شد.
با این اوصاف هرچند مجموعه مسئولان استانی و شهری كرج در تلاش هستند تا این پروژه را به سرانجام برسانند اما آنچه می تواند در اجرای آن تسریع ببخشد تخصیص اعتبار از منابع ملی یا فاینانس است كه به گفته كار شناسان مطالبه بر زمین مانده شهروندان كرج را محقق می كند.
همچنین از 6 خط تصویبی قطار شهری كلانشهر كرج ، 5 دیگر روی كاغذ مانده است.
7410/ 6155