۴ شهریور ۱۳۹۷، ۲۱:۳۵
کد خبر: 83012998
T T
۰ نفر
بی توجهی به قانون كار شكایت از تأمین اجتماعی را افزایش داد

تهران- ایرنا- رئیس كمیسیون بیمه، كار و تامین اجتماعی دیوان عدالت اداری گفت: بی توجهی به اجرای مفاد قانون كار، آموزش ندادن كارگران و ضعف در ساماندهی آنان، موجب تعداد زیادی شكایت ماهانه از وزارت كار و سازمان تامین اجتماعی شده است.

به گزارش ایرنا از دیوان عدالت اداری، حجت الاسلام و المسلمین نبی الله كرمی روز یكشنبه افزود: طبق قانون، سازمان آموزش فنی و حرفه ای وزارت كار مكلف است همزمان با اجرای قانون بیمه بیكاری، آموزش مهارت های مورد نیاز بازار كار كارگران تحت پوشش بیمه بیكاری را به صورت رایگان انجام دهد.
وی با اشاره به ایرادات و نحوه رسیدگی موضوعات در هیأت های حل اختلاف اداره كار افزود: بی دقتی، تحقیق ناكافی، نبود ساماندهی كارگران و ضمیمه نبودن اسناد به همراه لایحه دفاعیه، موجب حجم ورودی زیادی از اعتراضات و شكایات از دو اداره كار و سازمان تأمین اجتماعی در دیوان عدالت اداری شده است.
وی به آمار ورودی پرونده های كار و تأمین اجتماعی در تیر سال جاری به دیوان عدالت اداری اشاره كرد و اظهارداشت: در تیر امسال دو هزار و 802 شكایت از اداره كار و پنج هزار و 698 شكایت از سازمان تأمین اجتماعی در دیوان عدالت اداری به ثبت رسیده و 134 پرونده از اداره كار و 937 پرونده از سازمان تأمین اجتماعی در همین ماه مختومه شده است.
رئیس شعبه ١٩ تجدیدنظر دیوان عدالت اداری، تعداد شعب رسیدگی كننده به پرونده های اداره كار و تأمین اجتماعی در دیوان عدالت اداری را 28 شعبه خواند و گفت: اگر كشور را بر مبنای تعداد ادارات مشابه با همین حجم پرونده در نظر بگیریم، صرفاً برای رسیدگی به شكایات مردم در دیوان عدالت اداری باید بودجه كل كشور به دیوان اختصاص یابد.
رئیس كمیسیون تخصصی بیمه، كار و تأمین اجتماعی دیوان عدالت اداری، با تأكید بر اینكه دیوان عدالت اداری صلاحیت رسیدگی به شكایات از 78 سازمان و نهاد را در كشور برعهده دارد، یادآور شد: به لحاظ حجم زیاد اعتراض ها از سازمان های مختلف، به هیأت های رسیدگی اداره كار توصیه می شود كه نسبت به داوری مردم دقت كافی را در موضوعات داشته باشند.
كرمی، با اشاره به موضوع ماده 9 قانون بیمه كاری و عدم اجرای آن به صورت جدی از سوی مسئولان امر، گفت: این بند از قانون بیمه بیكاری به اشتغال جوانان، حمایت از كارآفرینان با تخصیص اعتبارات مالی، حمایت از طریق سیستم بانكی و پرداخت تسهیلات بدون سود (قرض الحسنه)، ایجاد طرح های اشتغالزا و جلوگیری از ورشكستگی كارگاه های فعال پرداخته است.
وی اضافه كرد: تاكنون وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی، سازمان تأمین اجتماعی و سازمان آموزش فنی و حرفه ای اقدام جدی نسبت اجرای ماده 9 قانون بیمه بیكاری نداشته اند.
وی خاطرنشان كرد: با توجه به تبصره 3 ماده 9 قانون بیمه بیكاری، سازمان آموزش فنی و حرفه ای وزارت كار مكلف است همزمان با اجرای قانون بیمه بیكاری آموزش مهارت های مورد نیاز بازار كار كارگران تحت پوشش بیمه بیكاری را به صورت رایگان انجام دهد، اما متأسفانه این سازمان، آموزش به كارگران را به موسسات و كارگاه های خصوصی واگذار كرده و به ازای دریافت وجه این آموزش ها ارائه می شود.
رئیس كمیسیون تخصصی بیمه، كار و تأمین اجتماعی دیوان عدالت اداری گفت: اگر قانون بیمه بیكاری درست اجرا شود می توان به حل معضل بیكاری كمك كرد. مسئولان باید در اجرای قانون بیمه بیكاری احساس تكلیف كنند و با پرهیز از اعمال سلیقه، به قانون عمل كنند.
اجتمام * ٣٢٢٩* 3063
۰ نفر