نبرد بی پایان دستگاههای مسئول دولتی با عوامل سوانح جاده ای

مشهد- ایرنا- 'خطای انسانی، خودروی كم كیفیت و ایمن نبودن جاده' سه راس مثلثی هستند كه تصادفات را در راهها رقم می زنند و بر این اساس دستگاههای دولتی ذیربط همزمان با افزایش شمار خودروها و رفت و آمدهای جاده ای تلاشی بی پایان و همیشگی را در نبرد با این عوامل بر عهده دارند.

بر اساس اعلام پلیس راه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ۷۰ درصد تصادفات در چارچوب خطای انسانی ناشی از بی توجهی رانندگان به جلو، سرعت و سبقت غیرمجاز و راهكار مقابله با آن فرهنگ سازی، بازنگری در مجازاتهای قانونی بازدارنده و افزایش سامانه‌ های ثبت تخلفات است.
سازمان پزشكی قانونی اعلام كرد پارسال 16 هزار و 201 نفر در حوادث رانندگی ترافیكی در جاده های كشور جان باخته اند. تطابق این آمار با یافته های پلیس راه نشان می دهد ۳۵ درصد این حوادث ناشی از بی توجهی راننده به جلو و۲۰ درصد ناشی از سرعت غیرمجاز خودروهایی است كه بعضا در سرعتهای بالا فاقد كارآیی و ایمنی لازم هستند اما رانندگان نسبت به این مهم تغافل می كنند.
همچنین سهم ۲۲ درصدی 'نقاط پرحادثه جاده ای' را نباید در فهرست علتهای حوادث رانندگی نادیده گرفت. این در حالی است كه همه ساله و بطور مداوم سازمان راهداری و حمل ‌و نقل جاده ‌ای در حال تلاش و هزینه برای رفع نقاط پرحادثه هستند. هزینه نگهداری راهها بقدری بالاست كه فقط هزینه خط‌ كشی سالانه جاده‌های كشور چهار هزار میلیارد ریال بودجه طلب می كند.
بر این اساس دستگاههای متولی همچون راهداری، پلیس راه ، جمعیت هلال احمر و اورژانس در چارچوب تلاش خستگی ناپذیر و بی پایان خود دست اندركار آشكارسازی و رفع نقاط پرتصادف جاده ای، ترمیم و روكش آسفالت جاده ها، ایمن سازی منازل و مدارس حاشیه راهها، ایمن سازی جاده های روستایی، آموزش و بكارگیری نیروهای امدادگر، گسترش تجهیزات پزشكی همچون آمبولانس و شتاب در بكارگیری آنها، فرهنگ سازی به منظور تغییر در رفتار رانندگان، راه اندازی دوربینهای نظارتی و تشدید قوانین بازدارنده تخلفات و اعمال قانون برای متخلفان هستند.
در همین چارچوب طی تعطیلات نوروز امسال تلفات و تصادفات ناوگان عمومی حمل‌ و نقل مسافر بخاطر اقدام نیروی انتظامی در اتصال بانكهای اطلاعاتی پلیس و سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای به صفر رسید.

* كاهش سه درصدی تلفات
در این میان خراسان رضوی كه سالانه میزبان 27 میلیون زائر و مسافر از اقصی نقاط ایران است جایگاهی حساس و در خور توجه دارد لذا در گزارش زیر تصویری اجمالی از اقدامات اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده ای این استان ارائه شده است.
90 درصد مسافران خراسان رضوی از طریق مسیرهای زمینی به این استان سفر می كنند. همچنین حجم رفت و آمد در جاده های بین شهری، روستایی و فرعی خراسان رضوی بطور میانگین ماهانه حدود 10 میلیون فقره است. این حجم رفت و آمد در مسیر 20 هزار و 574 كیلومتری راههای برون شهری و 14 هزار و 152 كیلومتر راههای روستایی این استان نیازمند مراقبت و نظارت دایمی دستگاههای دولتی ذیربط و تلاش همیشگی آنها است كه به خوبی جریان دارد.
این در حالی است كه رتبه خراسان رضوی در كشور از نظر زیرساختهای حوزه راه قابل ملاحظه نیست بطوری كه این استان با 110 كیلومتر آزادراه رتبه نهم، با هزار و 72 كیلومتر بزرگراه رتبه پنجم، با هزار و 289 كیلومتر راه اصلی رتبه ششم و با سه هزار و950 كیلومتر راه فرعی رتبه چهارم را در میان دیگر استانهای كشور دارد اما ارتقا برای ایمنی راهها در خراسان رضوی طی سالهای اخیر روند رو به رشدی داسته است.
بر همین اساس مطابق آمار پزشكی قانونی، طی پنج سال اخیر و در پی اقدامات صورت گرفته در حوزه ایمنی راهها، تلفات ناشی از حوادث رانندگی در جاده های خراسان رضوی سالانه بطور میانگین حدود سه درصد كاهش یافته است.
مدیركل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: این كاهش از آن جهت دارای اهمیت است كه میزان رفت و آمد و سفرهای جاده ای حمل و نقل عمومی در این استان سالانه حدود 10 درصد رشد دارد لذا دستیابی به كاهش آمار تلفات جاده ای در سایه نظارت و تلاش همه دستگاههای متولی جاده اتفاق افتاده است.
ابراهیم نصری افزود: بر اساس آمار، تلفات جاده ای خراسان رضوی از سال 1392 تاكنون كاهش یافته بطوری كه شمار قربانیان تصادفات رانندگی از 852 نفر سال 92 به 733 نفر در سال 1396 نزول كرده است.
وی ادامه داد: تغییر در رفتار رانندگان، فعال شدن دوربینهای نظارتی جاده ای و تشدید اعمال قانون برای متخلفان از جمله عوامل اصلی كاهش تلفات رانندگی در خراسان رضوی بوده اند.

* نصب سامانه های نظارتی
مدیركل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: مهمترین اقدام برای كاهش آمار مرگ و میر ناشی از تصادفات استقرار دوربینهای نظارت تصویری در جاده ها است زیرا پس از اجرای آن شاهد كاهش سرعت متوسط خودروها در راههای این استان و كمتر شدن تصادفها بوده ایم.
رئیس مركز مدیریت راههای اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: 141سامانه ثبت تخلف سرعت در سطح جاده های این استان نصب شده كه هم اكنون 103 سامانه آن در حال بهره برداری است.
ابوالفضل حسینی عشرت آبادی افزود: نصب این سامانه ها در خراسان رضوی از سال 1392 آغاز شد و تا سال 1396 تعداد 88 سامانه در سطح استان مورد استفاده قرار گرفت.
وی ادامه داد: خراسان رضوی در سال 1390 نخستین استان كشور بود كه دوربینهای نظارت جاده ای را بكار گرفت.

* آشكارسازی نقطه پرتصادف جاده ای
معاون راهداری اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: طی سالهای اخیر از 147 نقطه پرتصادف ابلاغی از سوی وزارت راه و شهرسازی در راههای این استان 87 نقطه دارای تصادف و 60 نقطه به عنوان پرتصادف شناسایی و در این چارچوب تاكنون 67 محل با نصب تابلو و علائم هشداردهنده، آشكارسازی و آرام سازی شده اند.
علیرضا خجسته افزود: از مجموع 147 محل، 9 مكان شامل رباط سفید، تونل رباط سفید، محدوده ویلاها، تپه های قره باغ، سه راهی ابویسان، تقاطع افچنگ، پیچ بفره، دوربرگردان توس و ویرانی با نصب نیوجرسی، گاردریل، نصب روشنایی و شیارهای لرزاننده طولی و عرضی ایمن سازی شده اند.
وی ادامه داد: نقاطی مانند دوربرگردان حكیم آباد، دوربرگردان اخلمد، محدوده كارخانه گچ مشهد و سه راهی مهنه نیز از فهرست نقاط پرتصادف و دارای سوانح جاده ای حذف شده اند.
معاون راهداری اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی نیاز اعتباری این استان را برای حذف و یا اصلاح 60 نقطه حادثه خیز جاده ای 450 میلیارد ریال عنوان و بیان كرد: طرحهایی كه نیازمند ساخت پل، تقاطع غیرهمسطح، جاده و مسیرهای جدید است توسط شركت توسعه زیرساختهای وزارت راه و امور اصلاح مسیرها، نصب علائم و رفع حادثه خیزی نقاط نیز توسط اداره كل راهداری انجام می شوند.

* سالانه هزار كیلومتر ترمیم و روكش آسفالت
وی همچنین به فعالیت مستمر راهداران برای ارتقا ایمنی راهها اشاره و بیان كرد: از سال 1392 تاكنون در پنج هزار و 90 كیلومتر از راههای خراسان عملیات روكش، ترمیم و لكه گیری صورت گرفته است.
خجسته افزود: نگهداری مستمر از علائم و احیا خط كشی راهها نیز امری همیشگی است كه سالانه در پنج هزار كیلومتر راههای خراسان رضوی انجام می شود.
وی همچنین اختصاص قیر رایگان را از اقدامات شاخص دولت تدبیر و امید در حوزه راهدای توصیف و بیان كرد: تاكنون برای اجرای مستمر عملیات راهداری در حوزه روكش و ترمیم آسفالت در خراسان رضوی 156هزار تن قیر رایگان تخصیص یافته و مصرف شده است.

* ایمن سازی منازل و مدارس حاشیه جاده
معاون حمل و نقل اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: اقدام برای ارتقای ایمنی ساكنان و به ویژه دانش آموزان ساكن حاشیه جاده ها در دو بخش فرهنگی و فیزیكی صورت می گیرد. اقدامات فرهنگی شامل اطلاع رسانی در سطح مدارس و اجرای طرحهای پیشگیری از تصادفات است.
جواد وحدتی فرد افزود: در چارچوب فعالیتهای فیزیكی نیز پارسال محوطه مقابل 96 مدرسه حاشیه راههای خراسان رضوی ایمن سازی شد. این عملیات شامل خط كشی و نصب علائم و تجهیزات آشكارسازی، نصب شیارهای لرزاننده و سرعتكاه آسفالتی بوده است.
وی ادامه داد: همچنین برگزاری دوره های آموزشی برای رانندگان، مسئولان فنی و مدیران شركتهای حمل و نقل از دیگر اقداماتی است كه به كاهش سوانح و تلفات رانندگی در خراسان رضوی منجر شده به شكلی كه در برخی موارد لازمه تمدید فعالیت رانندگان و شركتهای حمل و نقل مشاركت فعال در همین كلاسها است.

* ایمن سازی محورهای روستایی
معاون اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی همچنین به سهم بالای تصادفات در راههای روستایی اشاره و بیان كرد: بر اساس هماهنگی میان دهیاریها و چهار دستگاه خدمت رسان حوزه جاده شامل راهداری، پلیس راه ، جمعیت هلال احمر و اورژانس برگزاری دوره های آموزشی برای دهیاران روستاهای حاشیه راه ترتیب داده شد.
وی افزود: این دوره های آموزشی برای نخستین بار اسفند پار سال آغاز شده و قرار است این اقدام آموزشی جهت ایمن بخشی به ساكنان حاشیه راهها بطور مستمر در طول سال ادامه یابد.
3221/1858