كندی روند تخصیص ارز مواد اولیه، دامن تولید را می گیرد

تهران- ایرنا- سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران گفت: تولیدكنندگان این صنعت خواستار تسریع در تخصیص ارز واردات مواد اولیه تایر هستند زیرا تعلل در این زمینه، تولید و اشتغال را با خطر مواجه می كند.

«مصطفی تنها» در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: در نسخه اولیه آخرین فهرست 25 كالای اولویت های تخصیص ارز وزارت صنعت، معدن و تجارت، هیچ نشانی از مواد اولیه صنعت تایر ملاحظه نشد، آن هم در حالی كه واردات تایر سنگین ساخته شده، مشمول دریافت ارز تشخیص داده شده بود.
به گفته وی، این موضوع جای تعجب داشت و مطمئن بودیم اشتباهی رخ داده است؛ به همین دلیل پس از رایزنی انجمن صنعت تایر با دفتر معاون اول رئیس جمهوری و همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت، اصلاحیه ای درخواست شد تا مواد اولیه صنعت تولید تایر نیز در اولویت های تخصیص ارز گنجانده شود.
این مقام صنفی اظهار داشت: با این وجود، از 2 هفته پیش تاكنون كه نامه مربوطه به بانك مركزی ابلاغ شده، اما در عمل هیچ اقدامی انجام نشده و به همین دلیل همه پروفرم های مواد اولیه در بانك ها معطل مانده است.
وی بیان داشت: با افت و خیزهای ارزی، كارخانجات تولیدی با كمبود مواد اولیه مواجه و مجبور به كاهش تولید شدند تا دستكم از توقف خطوط تولیدی جلوگیری شود.
تنها تصریح كرد،«اگر این مشكل در چند روز آینده حل نشود، صنعت تولید تایر كشور با مشكل اساسی مواجه می شود.»
وی یادآور شد: نزدیك به 90 ماده برای تولید تایر استفاده می شود كه اگر حتی یكی از آنها نیز موجود نباشد، در عمل نمی توان به تولید پرداخت.
«مواد وارداتی تایر از نظر ارزشی حدود 45 درصد ارزش تایرها را تشكیل می دهد.»

** نابسامانی در قیمت ها ربطی به تولیدكنندگان ندارد
سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران همچنین نابسامانی در بازار قیمتی تایر را بی ارتباط به تولیدكنندگان دانست و گفت: قیمت های فروش كارخانجات طبق مصوبه سازمان حمایت از مصرف كنندگان و تولیدكنندگان است كه تا چندی پیش براساس قیمت های سال 1394 اعمال می شد و در هفته های گذشته با درصدی افزایش از سوی این سازمان، قیمت های فروش جدید اعمال می شود.
تنها، تاكید كرد: در این شرایط، تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه در اولویت است كه تولید ملی و اشتغال را به دنبال دارد و در این صورت، حتی واردات تایرهای سنگین نیز كه عمده ارز صرف واردات آنها می شود، محدود خواهد شد.
سخنگوی این انجمن ادامه داد: توان تولید تایرهای باری و اتوبوسی از نوع بایاس(قدیمی تر) در كشور وجود دارد، اما اتوبوس های جدید از تایرهای رادیال (تمام سیمی) استفاده می كنند.
وی اضافه كرد: فقط 25 درصد تایرهای رادیال مورد نیاز در داخل تامین می شود.
تنها گفت: پنج كارخانه در زمینه تولید تایرهای بایاس باری و اتوبوسی در كشور فعالیت دارند كه مازاد بر نیاز داخل تولید می كنند، اما فقط یك كارخانه (لاستیك بارز) به تولید تایر رادیال سنگین می پردازد.
وی افزود: پارسال 632 هزار حلقه تایر باری و اتوبوسی بایاس در كشور تولید شد، در حالی كه ظرفیت برای پاسخگویی به 2 برابر این رقم وجود دارد.
سخنگوی انجمن صنعت تایر اضافه كرد: سال گذشته 316 هزار حلقه لاستیك باری و اتوبوسی رادیال در كشور تولید شد و بقیه نیاز كشور از چین وارد شد.
وی اظهار داشت: چند كارخانه دیگر از جمله «گلدستون» برای تولید تایرهای رادیالی باری و اتوبوسی درخواست داده و اقدام هایی برای راه اندازی خطوط تولید انجام داده اند، اما هنوز به نتیجه نرسیده است.
به گزارش ایرنا، پیش از این سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران در گفت وگو با ایرنا اظهار كرده بود: صنعت تایر از نظر ارزش مواد اولیه، نزدیك به 30 درصد به خارج وابستگی دارد؛ با این حال زمانی كه اروپایی ها با ایران همكاری نمی كردند، مواد اولیه مورد نیاز از چین، هند و مصر وارد كشور می شد و با تغییر شیوه تولید داخلی، كیفیت را در حد مطلوب نگه داشتیم.
آمارهای منتشر شده نشان می دهد، سالیانه 350 هزار تن تایر در كشور مصرف می شود كه 250 هزار تن آن تولید داخل است و از رقم 100 هزار تن نیاز داخلی، 40 هزار تن در كارخانه جدید كردستان تامین و برای بقیه، واردات باید انجام شود؛ عمده واردات تایر از چین، هند، اندونزی و كره جنوبی صورت می گیرد.
اقتصام*3065** 2023