۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۳
کد خبر 83005891
ویرایش ژن، راهكار محققان برای درمان افسردگی

تهران– ایرنا - محققان آمریكایی با استفاده از فناوری ویرایش ژن CRISPR گیرنده هایی موسوم به GABA delta-type را در مغز هدف قرار دادند كه دریافت كننده تركیبات طبیعی تشدیدكننده حالات روحی هستند. این روش برای بهبود خلق و خو و درمان افسردگی، استرس و اضطراب كارساز است.

به گزارش روز یكشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، در این شیوه جدید گیرنده های مغز با استفاده از موادی موسوم به نورواسترویید كه به طور طبیعی در مغز وجود دارد و بر شبكه های احساسی و انگیزشی مغز اثرگذار است، تحریك می شوند.
در این تحقیقات تمركز اصلی محققان بر انواعی از گیرنده های GABA بود كه روی نورون های هیپوكامپ قرار دارند و با استفاده از فناوری CRISPR در این گیرنده ها جهش هایی را ایجاد كردند تا بتوانند نقش آن ها را در مغز بهتر ارزیابی كنند.
درون سلول های مغز مجموعه ای از گیرنده های GABA وجود دارد كه هر یك وظایف خاصی را بر عهده دارند. پیش از این شواهدی به دست آمده است كه برخی از انواع این گیرنده ها با اضطراب و افسردگی ارتباط دارند. محققان معتقدند با هدف گیری گیرنده های GABA با استفاده از یك نورواسترویید مسدودكننده می توان برخی از فرآیندهای تشخیصی و شناختی مغز را كه موجب بروز افكار و احساسات منفی می شوند، كند كرده و مانع بروز افسردگی شد.
تفكیك انواع مختلف گیرنده های GABA بسیار مشكل است زیرا این گیرنده ها خصوصیات مشترك بسیاری دارند. در واقع پیش از این انجام این كار امكان پذیر نبود، اما اكنون محققان با استفاده از فناوری ویرایش ژن CRISPR می توانند انواع مختلف این گیرنده را تفكیك كرده و تاثیر داروها و مواد شیمیایی مختلف را روی هر نوع گیرنده به صورت مستقل بررسی كنند.
گزارش كامل این تحقیقات در نشریه Neuroscience منتشر شده است.

كریسپر چیست؟
كریسپر نوعی تكنولوژی جدید ویرایش ژنتیكی است كه در طی آن، دانشمندان می‌توانند مستقیما ژن معیوب را اصلاح كنند. آنها DNA معیوب را جدا كرده و به جای آن یك DNA سالم می‌گذارند. ژنی كه با تكنیك كریسپر ترمیم شود تحت كنترل خواهد بود.
علمی (6)**9259*2017