۲۷ مرداد ۱۳۹۷، ۱۷:۳۰
کد خبر: 83005045
T T
۰ نفر

هفت مرحله سكونت در قلعه سردار بوكان كشف شد

۲۷ مرداد ۱۳۹۷، ۱۷:۳۰
کد خبر: 83005045
هفت مرحله سكونت در قلعه سردار بوكان كشف شد

مهاباد- ایرنا- رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوكان گفت: از زمان آغاز كاوش ها و لایه نگاری ها در قلعه سردار بوكان تاكنون هفت مرحله سكونت در دوره های مختلف باستان شناسی در این تپه كشف شده است.

اسعد جمیانی روز شنبه در گفت ‌و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نخستین لایه در این محوطه به دوران قاجار مربوط بوده كه در این مرحله كاوش دیوارهای بنای «پیریزی دیوان» قلعه سردار و مقداری سفال كشف شده است.
وی اضافه كرد: بعد از اتمام دوره قاجاریه وارد مرحله دیگری از تاریخ مربوط به دوره ایلخانی (مغلول ها) و حكومت نوادگان آنان می شویم كه آثار آن دوران نیز بر روی این قلعه مشهود است.
جمیانی بیان كرد: در این دوره نشانه هایی از آتش سوزی آثار آن دوره در تحقیقات لایه نگاری مشخص شده است.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوكان گفت: بعد از دوره ایلخانی و طبق شواهد موجود لایه های سفالینه رنگی مربوط به دوره اسلامی در قلعه سردار بوكان خودنمایی می كند.
وی در خصوص دیگر كشفیات و لایه نگاری های صورت گرفته در این قلعه بیان كرد: در لایه های زیرین نشانه هایی از آثار سوختگی و سفال های پخته شده دیده می شود كه به احتمال زیاد مربوط به حمله دوره آشور به تمدن مانایی هاست كه چشم دوستداران تاریخ را می نوازد.
جمیانی گفت: در این بخش دیوارهای با خشت خام و منظم یافت شده كه با یافته های باستان شناسی دوره مانایی در قلایچی بوكان همخوانی دارد.
وی افزود: دانه‌های گیاهی سه هزار ساله درون كاسه‌ای سفالی در چهارمین فاز معماری عصر آهن به دست آمد كه شامل دانه‌های گندم، دانه‌های علف‌های هرز و مقادیری از دانه‌های جو است.
جمیانی با بیان اینكه وجود رودخانه سیمینه‌رود و چشمه های آبی كه بزرگترین آنها «حوزه گه وره» است، عامل اصلی استقرار بیش از 11 متر نهشته (آثار بدون نوشته) باستانی از دوره‌های مفرغ و آهن بوده است، تاكید كرد: در كنار این كاسه سفالی كه دانه های جو در آن نگهداری می شد، هاون و كوبه سنگی نیز به دست آمد.
وی افزود: در لایه های بعدی كاوش كه در عمق 12 متری زمین قرار دارد، دیواری با ریزش ناگهانی مشاهده شده كه نشان از وقوع زلزله مهیب در این منطقه بوده است.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوكان افزود: با گذشت از عصر آهن در عمق بیش از 12 متری زمین نشانه هایی از ورود به عصر مفرغ پیدا شده است.
جمیانی ادامه داد: در این مدت از كاوش ها تاكنون آثاری از جمله سفالینه های خام و پخته كه شكسته شده اند، مهرهای سنگی خام، تكه هایی از فلزات و پایه های ستون، دانه های جو، بقایای دیوار خشتی، سنگ چین، هاون و كوبه سنگی در این محوطه كشف شده است.
به گزارش ایرنا، قلعه سردار یا اَرگ بوكان در سال 1868 میلادی و 1247 شمسی توسط 'عزیزخان مكری' سرداركل عساكر منصوره و فرمانده كل قوای ایران در حكومت ناصرالدین شاه قاجار بنا شد.
بخش‌های دیگر این ساختمان توسط فرزندان و نوادگان او تكمیل و گسترش یافته و بر روی تپهٔ تاریخی بنا نهاده شده است كه در طول زمان مكانی برای اجرای سیاست‌های دولت‌ها بوده و در بین عشایر و طوایف كُرد این قلعه از اعتبار خاصی برخوردار بوده است؛ ارتفاع این ارگ از سطح زمین 13 تا 15 متر و طول آن 30 متر است.
شهر باستانی بوكان در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد و در داخل و اطراف شهر آثار باستانی فراوانی كشف و به ثبت ملی رسیده است.
7510/3093/3072

سرخط اخبار فرهنگ