۲۷ مرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۰۱
کد خبر: 83004674
T T
۰ نفر

نوستالوژي قند مياندوآب در كنار چاي ايراني

۲۷ مرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۰۱
کد خبر: 83004674
نوستالوژي قند مياندوآب در كنار چاي ايراني

مهاباد- ايرنا- قند مياندوآب كه ساليان طولاني در كنار چاي لب سوز ايراني كام مردم را شيرين كرده اكنون در رقابت با قندهاي كم كيفيت و ارزان قيمت جامانده است و كاهش توليد را تجربه مي كند.

به گزارش ايرنا كام مردم ايران با شيريني قند مياندوآب آشناست و بسياري از ايرانيان مياندوآب را با كيفيت بالاي قند توليدي در اين شهرستان مي شناسند اما كارخانه قند مياندوآب توليد اين محصول را كاهش داده و به جاي آن بر روي توليد شكر متمركز شده است.
قانون عرضه و تقاضا نيز موجب شده است تا قند كمياب مياندوآب حتي در بازار اين شهرستان نيز با افزايش قيمت مواجه شده و رفته رفته لذت اين قند كم نظير به فراموشي سپرده شود.
صنعت توليد قند و حتي كشت محصول چغندرقند در شمال غرب كشور براي نخستين بار توسط كارخانه قند مياندوآب در منطقه بنا گذاشته شده و اكنون هزاران نفر از مردم از اين طريق كسب روزي مي كنند.
كارخانه قند مياندوآب در سال 1313 با ظرفيت جذب 350 تن چغندر در روز تاسيس شد و در سال 1349 ظرفيت آن به يكهزار و 800 تن ارتقا پيدا كرد اما اين كارخانه اكنون با ظرفيت جذب 2 هزار و 400 تن چغندرقند در روز به عنوان يكي از قديمي ترين و بزرگترين كارخانه هاي قند آذربايجان غربي و كشور فعاليت دارد.
رييس كارخانه قند مياندوآب در خصوص مشكلات اين كارخانه به خبرنگار ايرنا گفت: محصول نخست كارخانه قند در زمان حاضر شكر است و در مراحل بعدي و قند برحسب نياز شهرستان و منطقه توليد مي شود؛ خوشبختانه به علت وجود واحدهاي قندريزي در شهرستان، شكر توليدي كارخانه قند مياندوآب در واحدهاي قندريزي به مصرف مي رسد.
'غلامعلي قنبري' افزود: متاسفانه اين قند باكيفيت و داراي نام و نشان اقتصادي مثل گذشته مشتري ندارد به طوري كه در سال 1395، حدود سه هزار تن قند در كارخانه قند مياندوآب توليد شد كه يكهزار و 800 تن در همان سال و يكهزار و 200 تن هم در سال گذشته به بازار عرضه شد.
وي در رابطه با اينكه چرا قند مياندوآب وضعيت خوشي ندارد، بيان كرد: قند در كارخانه قند مياندوآب بيشتر به شكل صنعتي عمل آوري مي شود و قيمت تمام شده آن نسبت به واحدهاي قندريزي بيشتر است.
وي با اشاره به اينكه مردم از قندهاي ارزان قيمت استقبال مي كنند، افزود: امسال هم با وجود استقبال محدود مردم، توليد چهار هزار تن قند در دستور كار قرار دارد.
قنبري در خصوص اينكه چرا قند مياندوآب وارد بازارهاي جهاني نمي شود، گفت: قند در بيشتر كشورهاي جهان كاربرد ندارد و به غير از ايران و چند كشور حاشيه خليج فارس، كشورهاي ديگر به جاي قند از شكر استفاده مي كنند.
وي با بيان اينكه كارخانه قند مياندوآب همچنان و پس از چند دهه فعاليت، دست كشاورزان چغندركار منطقه را مي گيرد گفت: پارسال اين كارخانه طبق قرارداد بايد 240 هزار تن چغندر از كشاورزان خريداري مي كرد ولي با توجه به اينكه برخي كشاورزان خارج از قرارداد چغندر مازاد كشت كرده بودند، مجوزهاي لازم جهت خريد چغندر آنان صادر و حدود 330 هزار تن چغندر تحويل گرفته شد.
قنبري با درخواست از مسوولان براي كمك به عرضه قند مرغوب مياندوآب به بازار مصرف كشور، افزود: در قبال خريد اين ميزان چغندر 47 هزار تن قند و شكر توليد شد.
وي در خصوص اينكه كارخانه قند در شرايط حاضر صرفه اقتصادي دارد يا خير، گفت: كارخانه قند مياندوآب تنها صنعت مادر منطقه است كه براي 35 تا40 هزار نفر به شكل مستقيم و غيرمستقيم اعم از كارمند، كشاورز، راننده، اصناف، كارگر و دامداران اشتغالزائي ايجاد كرده است.
وي افزود: هر سال سه هزار ميليارد ريال پول به اقتصاد شهرستان تزريق مي شود و اگر كارخانه لحظه اي از فعاليت بايستد، خسارت جبران ناپذيري به اقتصاد منطقه وارد مي شود.
وي در رابطه با نياز كارخانه به بازسازي گفت: هر ساله قبل از راه اندازي بيشتر تأسيسات، كارخانه بازسازي و حتي تعويض مي شود و اگر بازسازي نشود كارخانه نمي تواند 160 روز متوالي فعاليت كند.
به گزارش ايرنا، كارخانه قند مياندوآب در سال 1313 تاسيس و به عنوان يكي از قديمي ترين و بزرگترين كارخانه هاي قند آذربايجان غربي و كشور محسوب مي شود.
گزارش: زين العابدين شيخي
9871/3093/3072

سرخط اخبار استان‌ها