۲۰ مرداد ۱۳۹۷،‏ ۱:۵۹
کد خبر: 82997115
۰ نفر
ترويج فرهنگ صحيح مصرف با چاشني نوستالژي

گرگان - ايرنا - تلاش براي نهادينه كردن صرفه جويي و مصرف بهينه آب و برق سبب شده تا اين روزها انواع تبليغات در خصوص مديريت اين دو بخش را در رسانه هاي كشور شاهد باشيم و حضور دوباره «بابا برقي» شخصيت فانتزي و نماد صرفه جويي دهه 70، مي تواند براي رسيدن به اين هدف كمك كند.

پايان جنگ، افزايش امنيت و گسترش روزافزون شهرنشيني ايرانيان را به دنبال داشت و تغيير سبك زندگي به زندگي ماشيني و رغبت مردم به استفاده از انواع وسايل برقي سبب شد تا برق توليدي كفاف جمعيت ايران در آن زمان را ندهد.
هر چند تلويزيون به عنوان رسانه اي تاثيرگذار در آن سال ها فقط به شبكه هاي يك و دو محدود مي شد، اما خلاقيت و البته نوآوري مديران وقت صنعت برق كشور سبب شكل گيري و ساخت شخصيتي با عنوان «بابا برقي» شد كه راهكارهاي صرفه جويي در مصرف را در قالب تيزرهاي كوتاه تلويزيوني و راديويي به خانواده ها ارائه مي كرد.
سال ها كودكان ديروز و پدران و مادران امروز شعارهاي ساده و البته مفهومي اين شخصيت در خصوص صرفه جويي را در زندگي جاري كردند، اما پس از مدتي و با بهره برداري از سدهاي متعدد در كشور و افزايش توليد برق، صرفه جويي در انرژي و به خصوص برق آرام آرام رو به فراموشي رفت و بابا برقي نيز به پستوي خانه صنعت برق كشور هدايت شد.
البته برخي كارشناسان معتقدند كه واقعي شدن قيمت برق و كاهش مصرف صنايع سبب شد تا بابا برقي به فراموشي سپرده شود، زيرا فلسفه خلق آن ناشي از بحران كم تواني توليد بوده و صرف فرهنگ سازي در مديريت نبوده است.
اما در تابستان 97 با توجه به كمبود شديد و قطعي مستمر برق دوباره مديران صنعت برق در تلاشند تا با استفاده از ظرفيت رسانه هاي نوشتاري، مجازي، ديداري و شنيداري و به شيوه هاي گوناگون راهبرد صرفه جويي و مصرف بهينه را در جامعه ساري و جاري كنند و در اين راه هزينه هاي بسياري صرف مي كنند، در حالي كه خلا يك شخصيت و كاراكتر واحد همانند بابا برقي در تبليغات وجود دارد.
«محمد عرب» كارشناس حوزه رسانه و تبليغات در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، افزود: بهره مندي از فرصت نوستالژي بر روي جامعه هدف يك تبليغ عاطفي محسوب مي شود كه نه تنها توجه را تحريك مي كند، بلكه سرگرم كننده و قانع كننده نيز است.
وي ادامه داد: شخصيت هاي فانتزي همانند بابا برقي علاوه بر ايجاد احساسات مثبت، مردم را وادار به تداعي و ايجاد تصاوير ذهني از واقعيت ها و تجارب گذشته مي كند و به همين علت شركت هاي بزرگ نيز استفاده از اِلمان هاي نوستالژيك را در تبليغات فراموش نكرده و همواره از نمادها و شخصيت هاي فانتزي خود استفاده مي كنند تا نسل هاي مختلف مصرف كننده را تحت تاثير قرار دهند.
به گفته وي، اين تصاوير نوستالژي و فانتزي منجر به قضاوت و پذيرش مثبت در تصميم گيري مي شود.
اين كارشناس رسانه به يكي از روش هاي تبليغاتي مرسوم در جهان به نام «بازاريابي رترو» اشاره كرد و گفت: اين از روش هاي مورد استقبال در شركت هاي بزرگ جهاني بوده كه با استفاده از يك شخصيت يا نماد نوستالژي قوي و يا شعار قديمي، براي افزايش جذابيت محصول استفاده مي شود.
وي ادامه داد: بيشتر كارشناسان امور رسانه استفاده از اين روش را موفق و موثر مي دانند، استفاده از شخصيت هاي تبليغي نوستالوژي باعث ايجاد هويت دهي مستمر به محصول و شعار جديد مي شود و در نتيجه فروش يا اثربخشي را تضمين مي كند.
«رخشنده اسدي» يكي از شهروندان بندرگزي نيز گفت: شعرهاي ساده و روان و البته شمايل جذاب و ايراني بابابرقي باعث مي شد تا پيام هاي حوزه صرفه جويي برق راحت تر در جامع گسترش يافته و تاثيرگذار باشد.
به گزارش ايرنا، شركت توزيع نيروي برق گلستان افزون بر 617 هزار مشترك دارد كه بيشتر آنها مشتركان خانگي هستند.
گلستان با افزون بر 20 هزار كيلومتر مربع گستره در شمال كشور قرار دارد كه هفت اقليم از 13 اقليم دنيا را در خود جاي داده است.
اين روزها گرماي هوا و افزايش مصرف انرژي باعث شده كه در استان گلستان همانند بسياري از مناطق ديگر كشور برق در ساعاتي از شبانه روز قطع شود و گفته مي شود تنها راهكار كنوني آن كاستن از ميزان مصرف به ويژه در بخش خانگي است.
شبد**7333/1648**1379