۱۳ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۱۶
کد خبر: 82990474
T T
۰ نفر
30 میلیون مترمكعب آب به باغ های غرب اصفهان اختصاص می یابد

اصفهان - ایرنا - معاون حفاظت و بهره برداری شركت آب منطقه ای اصفهان گفت: 30 میلیون متر مكعب آب زاینده رود به منظور آبیاری و پایداری باغ های پنج شهرستان غرب این استان در یك دوره هفت روزه اختصاص می یابد.

حسن ساسانی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا با تاكید بر اینكه این میزان آب فقط مانع خشكی كامل درختان شده و برای افزایش محصول كفایت نمی كند ، افزود: آب در نظر گرفته شده به باغ های فلاورجان، لنجان، مباركه، نجف آباد و خمینی شهر اختصاص یافته است.
وی با بیان اینكه این حجم از رها سازی با تصمیم شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود و با پیگیری صنف كشاورزان استان اصفهان محقق شد، گفت: رها سازی به احتمال زیاد ظرف 48 ساعت آینده آغاز می شود و قرار است پس از افزایش خروجی از سد زاینده رود، این آب در محل سد نكوآباد مباركه ، با برنامه ریزی زمانی صنف كشاورزان ، وارد شبكه آبیاری شود.
وی میزان كنونی آب ذخیره شده در سد زاینده رود را 282 میلیون متر مكعب اعلام كرد و افزود: این میزان پارسال در چنین روزهایی بدون احتساب آب رها شده برای كشاورزان غرب و شرق اصفهان، 320 میلیون متر مكعب بود.
معاون حفاظت و بهره برداری شركت آب منطقه ای اصفهان همچنین گفت: حجم ورودی به سد زاینده رود هم اینك هشت و حجم خروجی از دریچه های آن 26 مترمكعب در ثانیه است.
ساسانی از ساكنان استان اصفهان درخواست كرد كه با صرفه جویی حداقل 25 درصد در بخش مصرف خانگی، شرایط تامین آب در ماه های مهر، آبان و آذر را فراهم كنند.
وی یادآوری كرد: كاهش منابع آبی و میزان آب ذخیره شده در سد زاینده رود به حدی است كه از هم اینك باید به فكر تامین آب برای فصل پاییز باشیم.
سطح باغ های پنج شهرستان غرب اصفهان افزون بر 17 هزار هكتار است.
زاینده رود در دهه اخیر به دلیل خشكسالی های متوالی، تراكم جمعیت و افزایش برداشت به یك رودخانه فصلی تبدیل شده است به گونه ای كه در پائین دست بخصوص در فصول گرم سال با خشكی مواجه می شود.
میزان بارش ها و آب ذخیره شده در پشت سد زاینده رود بیانگر شرایط نامطلوب در فلات مركزی ایران بویژه استان اصفهان است.
خشكسالی امسال كشور در 70 سال اخیر بی سابقه توصیف شده است.
سد زاینده رود در سال 1349 با ظرفیت 1.4 میلیارد متر مكعب آب به بهره برداری رسید.
ت / 6020 / 6022