۱۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۳۹
کد خبر: 82989010
T T
۰ نفر
'اسد عاشورا'، آييني مذهبي در پاكستان به ياد شهداي كربلا

اسلام آباد - ايرنا - شيعيان پاكستاني ساكن سردترين منطقه در شمال اين كشور همه ساله در فصل تابستان به ويژه روزهاي گرم اين فصل، آيين هاي عزاداري موسوم به 'اسد عاشورا' را به ياد شهداي كربلا برگزار مي كنند.

به گزارش امروز (پنجشنبه) ايرنا، شيعيان ايالت گلگيت - بلتستان واقع در شمال پاكستان با يادآوري گرماي غير قابل توصيف در رويداد تاريخي قيام عاشورا و تشنگي حضرت سيدالشهدا عليه السلام و اصحاب باوفاي ايشان را به عنوان برگزاري آيين هاي ويژه عزاداري اعلام مي كنند.
'اسد عاشورا' عنوان مراسم عزاداري است كه شيعيان پاكستان در فصل گرما به ياد تشنگي ياران سيد الشهدا حضرت امام حسين عليه السلام در صحراي سوزان كربلا در فصل تابستان چند روز از روزهاي گرم اين فصل به آن مي پردازند.
شيعيان منطقه بلتستان علاوه بر ماه محرم الحرام يك دهه عزاداري در اواسط فصل تابستان را طبق سنت گذشته برگزار مي كنند، چون معتقدند كه واقعه كربلا در فصل گرم سال (61 هجري قمري) به وقوع پيوسته و بايد عزاداري و سينه زني براي سيد و سالار شهيدان حضرت امام حسين عليه السلام در گرماي تابستان برگزار شود تا عزاداران شدت عطش و گرماي سوزان صحراي كربلا را با جسم وجان خود درك كنند.
شهر 'اسكردو' مركز شيعيان در شمال پاكستان و روستاهاي اطراف كه در دل كوه هاي سر به فلك كشيده به ويژه همجوار بودن با 'كي-2' دومين قله بلند جهان، بيشترين ميزباني اين آيين هاي مذهبي است.
بر همين اساس، هزاران نفر از شيعيان در شهر اسكردو پاكستان و روستاهاي اطراف آن روزهاي اخير، در مراسمي با عنوان 'اسد عاشورا'، ياد عاشوراي حسيني را زنده نگاه داشتند.
مراسم پاياني اين رويداد مذهبي روز گذشته با راه اندازي دسته سينه زني مشترك در شهر 'اسكردو' برگزار شد كه در محل زيارتي موسوم به 'قتلگاه' محوطه بزرگي كه نمادهايي از حرم اهلبيت عليهم السلام در آن ساخته شده، پايان يافت.
اين مراسم هر ساله طي پنج روز در اوايل مردادماه در حسينيه هاي نقاط روستايي و شهري بلتستان و مساجد مركزي اين شهر از صبح آغاز شده تا پس از نماز ظهر و عصر ادامه مي يابد و در نهايت در شامگاه به پايان مي رسد.

*** برگزاري آيين هاي عزا و دسته هاي سينه زني
هيات هاي عزاداري و دسته هاي سينه زني با حضور گسترده شيعيان در مراسم عاشوراي 'اسد' در شهر 'اسكردو' و بخش هاي اطراف اين شهر از جمله 'كچورا، كهرمنگ، شگر، خپلوو، روندو، حسين آباد و مهدي آباد' مراسم عزاداري با شكوهي بر پا كردند.
پيش از اين شخصيت هاي برجسته به همراه علماي ارشد شهر اسكردو در تامين امنيت و حفاظت اين مراسم بزرگ با مقامات امنيتي و مسوولان دولتي در بلتيستان پاكستان جلسات متعدد برگزار كردند كه درپي اين نشست ها طرح هاي امنيتي مورد ملاحظه قرار گرفت و نيروي هاي امنيتي و پليس شهر اسكردو در بخش هاي مختلف اين مناطق در حالت آماده باش قرار گرفتند.
در اين آيين روحانيون و وعاظ با سخنراني درباره موضوعات مختلف مذهبي و اجتماعي، براي غربت امام سوم شيعيان و اهل بيت عصمت و طهارت و همچنين ايثار و جان فشاني هاي شهداي كربلا به روضه خواني و ذكر مصائب پرداختند.
همانند ماههاي محرم و صفر، حسينيه ها و اماكن برگزاري مراسم اسد عاشوار در 'بلتستان' با پارچه هاي سياه و پيام هاي تسليت پوشانده مي شود.
برگزاري مراسم عزاداري اسد عاشوار در بلتستان فرصتي براي روحانيون مذهبي اين منطقه ساكن در شهرهاي مشهد مقدس، قم و شهرهاي مذهبي عراق فراهم مي سازد تا با بازگشت به منطقه و روستاي آبا و اجدادي خود دوره هاي تبليغ احكام و اهداف دين مبين اسلام را براي شيعيان اين مناطق بازگو كنند.
اين سخنرانان در بيانيات خود مقاصد و اهداف قيام امام حسين عليه السلام و همچنين مردم را در وعظ خود با منويات و دستورات ائمه اطهار عليهم السلام آشنا مي سازند.
آيين هاي مشابهي نيز در شهرهاي ايالت پنجاب پاكستان از سوي هيات هاي مختلف مذهبي و نهادهاي شيعيان برگزار مي شود كه اين آيين ها معمولا در ماه مي (خردادماه) و براي يك يا دو روز برگزار مي شود.
آساق*274*6125**1144