جهش ارزش صادراتی، دلیل كمیابی محصولات پتروشیمی

تهران- ایرنا- افزایش نرخ ارز، ارزش كالاهای صادراتی ایران را به شدت رشد داده به شكلی كه بسیاری از تولیدكنندگان بویژه در حوزه های پتروشیمی، صنایع شیمیایی و فولاد را به صادرات این محصولات هدایت كرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، در هفته های اخیر تولیدكنندگان مرتبط با كالاهای اصلی صادراتی ایران همچون پتروشیمی و مواد شیمیایی از كمبود مواد اولیه انتقاده كرده و گفته اند با افزایش ارزش صادراتی این محصولات، دلالان با ورود به بورس كالا، مواد اولیه مورد نیاز تولیدكنندگان را با ترفندهای مختلف صادر می كنند.
تازه ترین گزارش بانك مركزی از بهای شاخص بهای كالاهای صادراتی در ایران در اردیبهشت ماه امسال - ماه نخستی كه سیاست جدید ارزی دولت اجرا شد - این اظهارات و گمانه زنی تولیدكنندگان داخلی را تایید می كند زیرا نشان می دهد این شاخص در ماه یاد شده نسبت به دوره مشابه پارسال 74.9 درصد افزایش یافته كه ناشی از تعدیل نرخ ارزهای عمده بوده است.
جدول های بانك مركزی درباره شاخص بهای 16 گروه كالای صادراتی ایران نشان می دهد این شاخص در اردیبهشت ماه امسال به عدد 421.8 رسید و نسبت به فروردین ماه معادل 22.5 درصد افزایش یافت.
شاخص یادشده نسبت به ماه مشابه پارسال (اردیبهشت 96) برابر 74.9 درصد افزایش نشان می دهد؛ این شاخص در دو ماهه نخست امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته معادل 58.9 درصد افزایش داشته است.
شاخص بهای كالاهای صادراتی در 12 ماهه منتهی به اردیبهشت ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال 28.3 درصد افزایش داشته است.

** محصولاتی كه بیشترین رشد قیمت را داشتند
در اردیبهشت ماه امسال، پسته، پلی اتیلن سبك، متانول، پروپان مایع شده، بوتان مایع شده، كود اوره، استیرن، روغن صنعتی، پلی اتیلن سنگین، كنسانتره مس، سیمان، فرش پشمی دستباف، مس كاتد، آهن كلاف گرم، ماست، كولر آبی، «كشمش و سبزه»، شمش آلومینیوم، قیر، شمش روی، زعفران، آمونیاك، تراكتور، موم پارافین، «بیسكویت و ویفر»، «كاشی و سرامیك»، شیلنگ پلاستیكی، كابل، بستنی، كیك، «پودرها و مایعات شوینده» و انواع ماهی منجمد بیشترین رشد قیمت را در سبد صادراتی ایران تجربه كردند.
همچنین خرما، شكلات سفید بدون كاكائو، رب گوجه فرنگی، شیشه جام فلوت، فرش ماشینی، «صندل زیره پیو رویه چرم مصنوعی»، تیرآهن، رادیاتور خودرو، چیپس سیب زمینی، دودسیل بنزن، انواع لوله گالوانیزه، سالامبور گوسفندی، روغن موتور، روغن نباتی هیدروژنه، پودر عصاره شیرین بیان، سود كاستیك، سنگ های ساختمانی پرداخت شده، «كنسانتره و آبمیوه»، روده گوسفندی رتبه بندی شده، «كفش زیره پیو رویه چرم مصنوعی» فرومولیبدن، مغز بادام، اكسید مولیبدن، گونی پروپیلن، چسب، شمش سرب، پلی وینیل كلراید، ضد زنگ، آدامس، «لاستیك رویی موتورسیكلت»، آبگرمكن گازی، چینی آلات بهداشتی، موكت، شكلات دارای كاكائو، بنزن، نوشابه، شامپو، شیشه جام ورق شده، پلی كربنات، صابون، ماكارونی، پارچه تورباف، كریستال ملامین، موتورسیكلت، اسپری رنگ، پوشاك نوزاد، پلی استایرن، چرخ خیاطی، پودر باریت، رنگ های ساختمانی و میلگرد به ترتیب، بیشترین تاثیر را در رشد شاخص بهای كالاهای صادراتی نسبت به ماه پیش داشتند.

** محصولات پتروشیمی
نگاهی به وضعیت قیمت فروش محصولات پتروشیمی در اردیبهشت ماه امسال نسبت به فروردین ماه نشان می دهد 22.5 درصد و در مقایسه با اردیبهشت ماه پارسال 79.3 درصد رشد قیمت را تجربه كرده است.

** محصولات نباتی
در اردیبهشت ماه امسال شاخص بهای گروه محصولات نباتی در مقایسه با ماه پیش معادل 26.8 درصد افزایش داشت. این رشد به طور عمده به دلیل ترقی شاخص قیمت پسته برابر 28.6 درصد، «كشمش و سبزه» 37.9 درصد، زعفران 26.3 درصد و پودر عصاره شیرین بیان و مغز بادام هر یك معادل 23 درصد بود.
شاخص بهای این گروه در مقایسه با ماه مشابه پارسال 78.2 درصد افزایش داشته است.

** محصولات معدنی
در ماه مورد بررسی، ترقی شاخص بهای برخی از اقلام مانند پروپان مایع شده معادل 13.1 درصد، بوتان مایع شده 27.7 درصد، روغن صنعتی 21 درصد، سیمان 23.3 درصد، قیر 23.1 درصد، موم پارافین 24.6 درصد، كنسانتره مس 23 درصد، روغن موتور 23.3 درصد و پودر باریت 23 درصد سبب شد تا شاخص قیمت گروه محصولات معدنی به میزان 19.7 درصد نسبت به ماه پیش افزایش یابد.
در مقایسه با ماه مشابه پارسال، شاخص قیمت این گروه برابر 75.5 درصد افزایش داشت.

** محصولات صنایع شیمیایی و صنایع وابسته
در ماه مورد گزارش، شاخص قیمت گروه محصولات صنایع شیمیایی و صنایع وابسته با افزایشی معادل 25.5 درصد مواجه شد؛ این افزایش بیشتر تحت تاثیر ترقی شاخص بهای تعدادی از اقلام به ویژه متانول برابر 23 درصد، كود اوره 26.4 درصد، استیرن 32 درصد، چسب، ضد زنگ و بنزن هر كدام به میزان 23 درصد، «پودرها و مایعات شوینده» 26.9 درصد، آمونیاك 14.1 درصد، دودسیل بنزن23.1 درصد، سود كاستیك 23 درصد، اكسید مولیبدن 19.9 درصد و صابون 38.4 درصد، شامپو 28.1 درصد و كریستال ملامین 21.4 درصد، اسپری رنگ 23.1 درصو و رنگ های ساختمانی 23 درصد بود.
شاخص بهای گروه یادشده نسبت به ماه مشابه پارسال 89.9 درصد افزایش یافت.

** مواد پلاستیك و كائوچو و مصنوعات آنها
در اردیبهشت ماه امسال شاخص بهای گروه مواد پلاستیك و كائوچو و مصنوعات آنها نسبت به ماه گذشته معادل 22.4 درصد افزایش داشت. این افزایش بیشتر ناشی از رشد شاخص قیمت پلی اتیلن سبك به میزان 23.3 درصد، پلی اتیلن سنگین 20.3 درصد، شیلنگ پلاستیكی 23 درصد، پلی وینیل كلراید 28.7 درصد، «لاستیك رویی موتور سیكلت» 22.9 درصد، پلی كربنات 23 درصد و پلی استایرن 18.4 درصد بود.
شاخص بهای این گروه نسبت به ماه مشابه پارسال برابر 66.8 درصد افزایش نشان می دهد.

** مواد نسجی و مصنوعات
در این ماه، ترقی شاخص بهای اقلامی مانند فرش پشمی دستباف، فرش ماشینی و گونی پروپیلن هریك به میزان 23 درصد، موكت 23.1 درصد و پارچه تورباف و پوشاك نوزاد هر كدام برابر 23 درصد موجب شد تا شاخص بهای گروه مواد نسجی و مصنوعات از این مواد نسبت به ماه پیش معادل 21.3 درصد افزایش یابد.
شاخص بهای كالا در این گروه به میزان 42.2 درصد بالاتر از عدد شاخص ماه مشابه سال گذشته بود.

** فلزات معمولی و مصنوعات آنها
در ماه مورد بررسی، شاخص بهای گروه فلزات معمولی و مصنوعات آنها نسبت بـه ماه پیش به میزان 21 درصد ترقی داشت؛ این افزایش به طور عمده در اثر بالا رفتن شاخص قیمت برخی اقلام بویژه آهن كلاف گرم برابر 26.3 درصد، شمش آلومینیوم 28.4 درصد، مس كاتد 23 درصد، شمش روی 23.5 درصد، شمش سرب 12 درصد و انواع لوله گالوانیزه 23 درصد، ، تیرآهن 22.3 درصد، فرومولیبدن 4.7 درصد، شمش سرب 12 درصد و میلگرد 26.1 درصد بود.
شاخص قیمت گروه یادشده نسبت به ماه مشابه پارسال برابر 85.2 درصد افزایش داشته است.

** تغییر قیمت دیگر كالاهای صادراتی
براساس جداول بانك مركزی، در ماه اردیبهشت امسال نسبت به ماه فروردین، قیمت ها در گروه «محصولات حیوانی» 15.4 درصد، محصولات نباتی 26.8 درصد، «چربی ها و روغن های حیوانی و نباتی» 16.6 درصد، «محصولات صنایع غذایی، نوشابه و توتون» 20.9 درصد، محصولات معدنی 19.7 درصد، «محصولات صنایع شیمیایی و صنایع وابسته» 25.5 درصد، «پوست، چرم و محصولات چرمی» 23.1 درصد، «چوب و اشیاء چوبی» 19.8 درصد، مواد نسجی و مصنوعات از این مواد 21.3 درصد، «انواع كفش» 21.5 درصد، «مصنوعات ساخته شده از انواع سنگ» 21.5 درصد، فلزات معمولی و مصنوعات آن ها 21 درصد، «ماشین آلات مكانیكی و ادوات برقی» 24.2 درصد، «وسایل نقلیه زمینی و تجهیزات ترابری» 34.1 درصد رشد كرده است.
همچنین در اردیبهشت امسال، قیمت ها در گروه «محصولات حیوانی»70.3 درصد، «محصولات نباتی» 78.2 درصد، «چربی ها و روغن های حیوانی و نباتی» 71.6 درصد، «محصولات صنایع غذایی، نوشابه و توتون» 58.1 درصد، «محصولات معدنی» 75.5 درصد، «محصولات صنایع شیمیایی و صنایع وابسته» 89.9 درصد، «مواد پلاستیك و كائوچو و مصنوعات آنها» 66.8 درصد، «پوست، چرم و محصولات چرمی» 55.8 درصد، «چوب و اشیاء چوبی» 37.1 درصد«انواع كفش» 70.8 درصد، مواد نسجی و مصنوعات از این مواد 42.2 درصد، «مصنوعات ساخته شده از انواع سنگ» 54.1 درصد، فلزات معمولی و مصنوعات آنها 85.2 درصد، «ماشین آلات مكانیكی و ادوات برقی» 66.7 درصد و «وسایل نقلیه زمینی و تجهیزات ترابری» 62.1 درصد نسبت به اردیبهشت ماه پارسال رشد كرده است.
اقتصام*9186*2025 ** 2023