۲ مرداد ۱۳۹۷،‏ ۱۳:۱۶
کد خبر: 82980317
۰ نفر
كامیونداران؛ عبوراز گردنه سختی ها به همت دولت

یزد - ایرنا - تعدادی از رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی و بار از چندی قبل به آنچه پایین بودن كرایه، افزایش قیمت لاستیك، لوازم یدكی و روغن، بیمه، مطالبه مبالغ نامتعارف با عنوان حق كمیسیون و نبود نظارت بر فعالیت پایانه ها عنوان می كردند، معترض بودند.

به گزارش ایرنا، بعد از اعتراض تعدادی از رانندگان و حضور آنان در مقابل استانداری ها، توقف حمل بار در برخی استان ها، با تدابیر دولت بیشتر مشكلات این صنف با مشورت نمایندگان آنها رفع شد.
از جمله این موارد مشكل بیمه تكمیلی بود كه به گفته رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از اول مرداد ماه جاری برای بهبود كیفیت فعالیت رانندگان، 900 هزار راننده و خانواده های آنها در كشور بیمه تكمیلی می شوند.
عبدالهاشم حسن نیا، افزود: سالانه 600 میلیون تن كالا در جاده‌ های كشور جابجا می‌ شود كه 430 میلیون تن آن با بارنامه است و 90 درصد از طریق كامیون ها و ماشین های سنگین جابه جا می شود.
وی شنبه هفته جاری در ایین معارفه مدیركل جدید راهداری استان یزد اظهار داشت: هم اكنون 600 هزار راننده حمل و نقل بار و مسافر، 340 هزار نفر در بخش حمل و نقل كامیون ، 80 هزار نفر در حمل و نقل مسافر فعالیت دارند.
وی افزود: در 2 ماه گذشته تلاش هایی برای بهبود كیفیت خدمات ارایه شده به رانندگان و خانواده های آنان در كشور انجام شد كه بیمه تكمیلی این قشر برای نخستین بار تنظیم و فرآیند كنترل هزینه بار بین صاحب كالا، شركت حمل و نقل و راننده بررسی شكایت آنها از طریق سامانه 3000141 و تلفن گویای 141 بخشی از این موارد است.
معاون وزیر راه و شهرسازی نمونه عملی رسیدگی به مشكل رانندگان را ارایه 14 هزار و 100 فقره شكایت از سوی آنها و تعطیلی 70 شركت به صورت دایم و موقت اعلام كرد.
حسن نیا ادامه داد: تعریف سیستم توزیع لاستیك مورد نیاز ناوگان سنگین به صورت عادلانه ، ساماندهی توزیع بار، نظارت بر دریافت كمیسیون های دریافتی شركت های باربری و برخورد قاطع با شركت های متخلف و پیگیری برای تعیین قیمت حمل بار بر اساس تن - كیلومتر از جمله این موارد است.
در ارتباط با مشكل كامیونداران در یزد بعد از جلسات مختلف با نمایندگان این صنف ، تلاش های زیادی برای حل مشكل آنها انجام شد.
طول راه های استان ، چهار هزار و 602كیلومتر است كه نقش موثری در برقراری ارتباط استان های جنوبی، شرقی و جنوب غرب كشور به تهران ، شمال و شمال شرق ایران دارد.
سالانه بیش از 22 میلیون تن كالا از یزد به نقاط مختلف كشور حمل و 1.5میلیون مسافر از مبدا استان جابجا می شود.
هم اكنون 209 شركت حمل و نقل كالا و 41 شركت حمل و نقل مسافر در استان فعالیت دارد.
ناوگان باری استان هشت هزار و 708 دستگاه خودرو و تعداد ناوگان مسافربری 750 دستگاه اتوبوس است و هم اكنون 14 هزار راننده خودروی باربری و یك هزار و 105 راننده مسافربری در یزد، مشغول فعالیت هستند.

** حمل سالانه 22 تا 24 میلیون تن بار در یزد
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد می گوید: استان به دلیل موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در مركز كشور، صنعتی و معدنی بودن استان و تولید بار و حمل و نقل جایگاه خوبی در كشور دارد.
محسن صادقیان به ایرنا گفت: جابجایی رسمی بار سالانه استان 22 تا 24 میلیون تن است.
وی افزود: نخستین اقدام با نمایندگان این قشر و اعضای انجمن صنفی رانندگان استان افزایش 22 درصد كرایه حمل بار بود كه با آن موافقت كردند.
صادقیان تصریح كرد: آنها از قبل با مشكل بیمه روبرو بودند و این حرفه در ردیف مشاغل سخت و زیان آور قرار نداشت و با آزاد سازی حامل های انرژی ،دولت برای كمك به رانندگان، نیمی از حق بیمه آنها را پرداخت می كرد.
معاون استانداری یزد افزود: با پایان یافتن مدت زمان اجرای این طرح كه پنج ، شش سال بود، كمك دولت قطع شد و مجددا نیمی از سهم دولت پرداخت می شود.
وی با بیان اینكه سخت و زیان‌آور بودن شغل رانندگان در حال پیگیری است، اظهار داشت: از گذشته، 30 درصد لاستیك مورد نیاز بخش حمل و نقل از داخل تامین و بقیه از خارج وارد می شد.
وی یادآور شد: برای توزیع عادلانه لاستیك با قیمت مناسب سامانه ای راه اندازی شد تا اطلاعات لاستیك‌های وارده به استان و محل‌های پخش آن در سامانه ثبت و رانندگان با استفاده از كارت هوشمند می‌تواند لاستیك را دریافت كند.

** نظارت بر لاستیك و خدمات خودرویی در اولویت باشد
علی زینی وند، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری یزد هم در آخرین جلسه ستاد تنظیم بازار استان ، اولویت اصلی گشت های مشترك سازمان صنعت ، تعزیرات حكومتی و اتاق اصناف را مبارزه با احتكار ، توزیع و قیمت لاستیك و خدمات خودرویی عنوان كرد.

** ارتباط مستقیم رانندگان با راهداری
همچنین معاون اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای یزد از امكان برقراری ارتباط رانندگان وسایل نقلیه عمومی با مسئولان این اداره كل به طور مستقیم خبر داد.
سعید برازنده مقدم با اشاره به برخی درخواست‌ها افزود: افزایش نرخ حمل و نقل بار، حذف واسطه توزیع تایر و برخورد با شركت ‌های متخلف بخشی از این درخواست‌ها بود.
وی اضافه كرد: برای رسیدگی به این مشكل، با تشكیل كمیسیون ماده 12، پنج شركت حمل و نقل یك تا سه ماه تعطیل و در مجموع 57 خواسته رانندگان انجام شد یا در حال پیگیری است.
وی راه های ارتباط مستقیم رانندگان با مسئولان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای كشور برای اعلام شكایت و پیشنهاد را از طریق سامانه تلفن 141 با داخلی 5 یا سامانه پیامكی 3000141 یا پایگاه اطلاع‌رسانی www.141.ir یا صندوق پستی 141553773 اعلام كرد.

** 1.2 میلیارد تومان به نفع رانندگان با توزیع لاستیك از طریق سامانه
معاون سازمان صنعت ، معدن و تجارت یزد در باره رفع مشكل لاستیك كامیونداران در حاشیه جلسه اخیر ستاد تنظیم بازار به ایرنا گفت: گرانی این كالا از جمله اعتراض رانندگان بود و با تعریف سامانه و صدور حواله رفع شد.
علی افشارپور به ایرنا افزود: در مرحله اول توزیع لاستیك ، 1.2 میلیارد تومان با حذف دلالان عاید رانندگان شد و در هفت مرحله ، 6 هزار و 300 حلقه لاستیك به رانندگان تحویل داده خواهد شد.

** مشكلی برای تامین لاستیك نیست
مسئول اتحادیه صنف لاستیك‌فروشان یزد یادآور شد: قیمت لاستیك های حواله ای برند ایران و سایر كشورها20 تا 25 درصد كمتر از بازار آزاد است.
وی لاستیك های توزیعی را در اندازه های 385 و 315 و 1224 اعلام كرد .
ناصر صادقیان با بیان اینكه برای تامین لاستیك كامیون مشكلی وجود ندارد، گفت: به دلیل نوسان قیمت ارز، وجود كالا در گمرك، تغییر تعرفه ها و تغییری كه باید در سامانه نیما اعمال می شد، سبب شد تا ترخیص لاستیك از گمرك با تاخیر مواجه شود.
وی تصریح كرد: كامیونداران به گمان اینكه در آینده با كمبود لاستیك مواجه خواهند شد اقدام به تامین لاستیك مازاد بر نیاز خود كردند كه تقاضای كاذب، بازار لاستیك را با التهاب روبرو كرد.

** همت دولت برای حل مشكل رانندگان
رئیس هیأت‌ مدیره انجمن صنفی رانندگان یزد اظهار داشت: 550 نفر لاستیك به قیمت دولتی دریافت كرده اند، در حالیكه 30 درصد لاستیك تولید داخلی است و به همین دلیل تأمین لاستیك با مشكلات خاصی روبروست.
مهدی زارع خاطرنشان كرد: با وجود مشكل اقتصادی ، دولت بیشتر مشكل رانندگان را رفع كرد و نمی‌توان زحماتی كه صورت می‌ گیرد نادیده گرفت.
همچنین رئیس اتحادیه لوازم یدكی خودرو یزد به برخی تارنماهای خبری استان گفته بود كه گرانی لوازم یدكی اختصاص به كامیون ها و خودروهای سنگین ندارد بلكه ناشی از نوسان قیمت ارز در بازار است.
محمدصادق رادخواه با بیان اینكه چند ماهی است لوازم یدكی از سوی بنكداران تهران به بازار عرضه نشده است، گفت: در حالیكه بازار پس از افزایش 2 برابری قیمت وارد مرحله ثبات شد، هنوز فروشی از تهران انجام نمی شود.
وی تأكید كرد: عمده فروشان لوازم یدكی در یزد باید اجناس را با چهار درصد سود و خرده فروشان با 15 درصد سود عرضه كنند و هرگونه قیمت اضافه بر این موارد تخلف و با آن برخورد خواهد شد.
با وجود مشكلاتی كه در این عرصه وجود داشت، كامیونداران با كمك دولت و با همراهی اصناف و انجمن ها از این گردنه پرپیچ و خم عبور كردند و امروز چرخ كامیون ها سریع تر از سال قبل به حركت درآمده است تا بازار از رونق نیفتد.
1968/ 2047