۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۷:۴۷
کد خبر: 82979568
T T
۰ نفر
گردش مالي صنعت دام و طيور كشور 134 هزار ميليارد تومان است

تهران- ايرنا- رئيس سازمان دامپزشكي كشور، گردش مالي صنعت دام و طيور كشور را 134 هزار ميليارد تومان اعلام كرد و گفت: اين رقم كم نيست و مي تواند جايگزين مناسبي براي درآمد نفتي باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، «عليرضا رفيعي پور» روز دوشنبه در بيستمين كنگره دامپزشكي ايران و نخستين نمايشگاه بين المللي «ايران وت» در محل مصلي امام (ره) تهران، افزود: صنعت دام و طيور، اسب و زنبور عسل كشور نيز صنعت هاي پويا، پايدار و دايمي است كه مي‌توانند به مرور جايگزين نفت شوند.
به گفته وي، گردش مالي صنعت نفت 150 هزار ميليارد تومان است درحالي كه اين طلاي سياه روزي تمام خواهد شد؛ اميدواريم روزي برسد حداقل در يك چاه نفت را ببنديم و براي آيندگان بگذاريم.
وي ادامه داد: امروز به مشكلات حوزه خود مسلط هستيم اما در شرايطي قرار داريم كه بايد هر سه قوه مجريه، مقننه و قضائيه در كنار بخش خصوصي به ميدان بيايند و كمك كنند تا مشكلات حل شود.
رفيعي پور ادامه داد: به طور نمونه بايد به نحوي عمل كنيم كه بخشي از مشكلات امسال تا سال آينده برطرف شده باشد نه اين كه مشكل روي مشكلات اضافه شود.
وي با بيان اينكه از قدمت صنعت دام، طيور و آبزيان بيش از نيم قرن مي گذرد گفت: اكنون خروجي علمي ما در سطح دانشگاه‌ها و فارغ‌التحصيلان حوزه دامپزشكي به حدي رسيده كه مازاد نيرو داريم؛ اما آيا در بخش فناوري، كنترل بيماري هاي دامي، نظارت برفراورده هاي دامي و تضمين كيفيت موفق بوده ايم يا خير؟
رفيعي پور با بيان اينكه امروز در صنعت دام و طيور همچون توليد لبنيات و گوشت مرغ به خودكفايي رسيده‌ايم، افزود: يك زماني واردكننده محصولات لبني و طيور بوديم اما اكنون مازاد توليد داريم و بايد آن را صادر كنيم زيرا از توليد سنتي به صنعتي رسيده‌ايم.
وي اضافه كرد تحولاتي در اين بخش كشور رخ داده كه واحدهاي توليدي مرغداري، دامداري و آبزي‌پروري با بهره جستن از همه امكانات و آخرين فناوري هاي روز دنيا و هاي تك و دستگاه‌هاي تمام مكانيزه استفاده مي كنند؛ اما با اين حال هنوز در بخش توليد، مراقبت از بهداشت و اقتصاد كشور با چالش جدي روبرو هستيم زيرا زماني كه در يك اپيدمي بيماري قرار مي گيريم با ميلياردها تومان خسارت مواجه مي شويم.
اين مقام مسئول در سازمان دامپزشكي، دو واژه بهره‌وري و امنيت غذايي را از اولويت‌هاي دامپزشكي برشمرد و اظهارداشت: افزايش بهره وري در توليد، نه تنها به اقتصاد توليد كننده بلكه به اقتصاد و توسعه كشور كمك مي كند؛ همچين با ايجاد بازار هدف توليدكننده را براي توليد غذاي سالم، بهداشتي و با كيفيت و در نهايت امنيت غذايي ترغيب مي كنيم.
وي اضافه كرد: بايد بدانيم كه سه حلقه مديريت توليد، بهداشت و بازار به هم پيوسته‌اند و نمي‌توان اينها را از يكديگر جدا كرد؛ زيرا در حوزه مديريت توليد، مديريت بهداشتي و بازار بايد حرفي براي گفتن داشته باشيم؛ اگر مشكلي به وجود آيد يعني در يكي از اين سه حوزه خوب عمل نكرده‌ايم.
به گفته رفعيعي پور، مديريت بازار ما دچار سونامي است كه به توليدكنندگان صدمه جدي مي زند زيرا وضعيت بازارشان مشخص نيست.
وي با انتقاد از كساني كه با هر مشكلي در توليد موادخام، سازمان دامپزشكي را نشانه مي‌ گيرند، افزود: در زنجيره صنعت طيور بيش از 20 ارگان دولتي و غيردولتي حمل و نقل و غيره دخيل هستند، اما وقتي مشكلي پيش مي آيد فقط سازمان دامپزشكي را مي‌شناسند در حالي كه بايد عملكرد كل زنجيره را بررسي كرد.

** ارائه آخرين دستاوردهاي جديد علمي در كنگره
«پيام محبي» رييس جامعه دامپزشكي ايران نيز در اين كنگره گفت: در بيشتر كشورهاي پيشرفته دنيا همچون سوئيس و انگلستان شهروندان علاقه اي براي سكونت در شهرها ندارند و زيرا شرايط اقتصادي روستاهايشان به مراتب كيفي تر از شهرهاست و اين بيانگر جايگاه مهم دامپزشكي و دامپزشكان است.
وي اظهارداشت: اين دوره از كنگره با هدف گسترش سطح دانش در حوزه علوم دامپزشكي، ارايه آخرين دستاوردهاي جديد علمي، توسعه همكاري هاي صنفي و افزايش مهارت هاي تخصصي به عنوان بزرگترين رخداد علمي دامپزشكي كشور است.
وي نقطه قوت و تمايز بيستمين دوره كنگره دامپزشكي ايران را برپايي نخستين نمايشگاه تخصصي دامپزشكي و فناوري هاي نوين( ايران وت) در فضايي بسيار گسترده دانست و افزود: اين نمايشگاه به منظور ارايه ظرفيت ها و توانمندي هاي صنعت دامپزشكي كشور، فراهم سازي فضاي گفت و گو، ارتباط چهره به چهره با شركت هاي فعال داخلي و خارجي در بخش هاي متنوع دامپزشكي و كمك به توسعه اقتصاد دامپزشكي برپا شده است.
به گفته وي، حضور در نمايشگاه يادشده فرصتي مناسب براي ديدار با طيف وسيعي از مديران انجمن ها و اتحاديه ها، مقام ها و مسئولان ارشد دولتي، متخصصان و كارشناسان، سرمايه گذاران، پرورش دهندگان دام و طيور، توزيع كنندگان و تامين كنندگان تجهيزات صنعتي، صنايع خوراك، شركت هاي دارويي و واكسن از داخل و خارج از ايران است.
وي اضافه كرد: بديهي است كه اين نمايشگاه در تحقق حمايت از توليدهاي داخلي و كمك به صادرات نقش مهمي ايفا مي كند.
به گزارش ايرنا، بيستمين كنگره دامپزشكي ايران و نخستين نمايشگاه بين المللي «ايران وت» از يكم تا سوم مردادماه به مدت سه روز در مصلي امام خميني(ره) تهران برپاست.
براي اين همايش 400 مقاله علمي در حوزه دامپزشكي و تجهيزات ارايه شده و براي نخستين بار در اين كنگره پنل تخصصي حقوق حيوانات و اخلاق پزشكي برگزار مي شود.
در اين كنگره علمي موضوع هايي همچون بيماري هاي عفوني دام هاي بزرگ، بيماري هاي عفوني پرندگان صنعتي و زينتي، بيماري هاي عفوني حيوانات خانگي، بيماري هاي جانوران حيات وحش، پاتوبيولوژي بيماري هاي دام، طيور، آبزيان و حيات وحش، جراحي، هوشبري و تصويربرداري تشخيصي در دامپزشكي، بيماري هاي متابوليك و غيرعفوني در دام هاي بزرگ و حيوانات خانگي، بيماري هاي تغذيه اي، متابوليك و غيرعفوني در پرندگان، گياهان دارويي در طب حيوانات و اورژانس هاي دامپزشكي دنبال مي شود.
همچنين علوم دارويي، واكسن و فرآورده اي بيولوژيك در دامپزشكي، تشخيص هاي آزمايشگاهي در دامپزشكي، بهداشت و بيماري هاي زنبورعسل و حشرات مفيد، بهداشت، خوراك و تغذيه مدرن در دامپزشكي، بهداشت و ايمني مواد غذايي با منشا دامي، علوم پايه در دامپزشكي، بيماري هاي زئونوتيك، بهداشت و بيماري هاي آبزيان پرورشي و زينتي، اشتغال، كارآفريني و رسانه در دامپزشكي، آسيب شناسي وضعيت آموزش و حرفه دامپزشكي در ايران از ديگر موضوع هاي پزشكي محور در اين كنگره دامپزشكي است.

** نمايشگاهي بين المللي بدون حضور شركت هاي خارجي
به گزارش ايرنا، در نمايشگاه آنچه مورد توجه قرار گرفته، حضور تعدادي از شركت هاي داخلي توليدكننده دارو، واكسن و تجهيزات دامپزشكي است و نشاني از شركت هاي خارجي يافت نمي شد در حالي كه عنوان «بين المللي» را با خود يدك مي كشيد.
براساس پيگيري خبرنگار ايرنا، در فراخوان برپايي اين نمايشگاه تعدادي از شركت هاي خارجي ثبت نام كرده بودند كه به دليل نگراني از پيامدهاي تحريم هاي جديد آمريكا عليه ايران از حضور در اين نمايشگاه خودداري كردند.
اين همايش و كنگره با همكاري صنعت دامپزشكي، سازمان هاي دامپزشكي، نظام دامپزشكي، دانشكده هاي دامپزشكي دولتي و آزاد اسلامي، موسسه هاي تحقيقات رازي، علوم شيلاتي، وزارت بهداشت و درمان، صندوق بيمه كشاورزي، انستيتو پاستور و ديگر موسسه هاي و تشكل هاي حرفه اي دامپزشكي برگزار شده است.
اقتصام**٩١٨٦** 2023